wipwip 0 Postad 4 April , 2012 hej jag har renoverat en volvo penta md 19 motor och ska nu starta den men den vill inte starta för mig,jag har försökt med startspray men den tänder bara till lite granna men startar inte ,jag har plockat av den främre kopan för dreven och kollat så att jag har fått vev ,kam,pump rätt och det är det den sitter enligt märkningen ,mittendrevet (kammen) är ju märkt med tre märke, ett till matarpumpen,ett till pumpen,och ett till veven och dom sitter rätt då kan ju inte de vara fel eller, kan de var fel på diselpumpen och hur kollar jag den lättast,vad kan detta bero på ,jag har haft loss alla spridare på en gång och alla skuter i väg en fin dusch med disel och inget dropp va jag kunde se,hur kollar jag om glödstiften funkar på den,e de bara att lägga skruvstiftet på pluss och lägga minus mot godset så ska tråden bli röd , mvh gösta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 5 April , 2012 Glödstiften kan du kolla som du säger,men går den inte på startspray så har det inte med glödningen att göra,låter närmast som det inte finns kompression trots renoveringen.Har du tillräckligt ventilspel,packningar rättvända så den har full andning m.m.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 5 April , 2012 Är Du säker på att insprutningen sker i kompressionstakten och inte ligger i takten då ventilerna är öppna? Tändning sker ju varannan gång kolven är i topp på en 4-taktare. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 April , 2012 Md 19 är väl en Fransk maskin från Indanor. och som alla franska maskiner ligger ettans cylinder vid svänghjulet, alltså längst bak på maskinen vilket kan ställa till endel problem. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wipwip 0 Postad 6 April , 2012 hej claes men då skulle väl inte märkningarna stämma på alla dreven,alla märken stämer som sagt men när jag drar runt den till nästa gång på vevens märke då stämmer inte dom andra Senast ändrad av wipwip | 06 april 2012 | 14:18 Senast ändrad av wipwip | 06 april 2012 | 14:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2012 Det är just då som det är bra att veta viken cylinder som är ettan, då både cyl, 1 och 4 står i sitt övre läge men bara den ena är i kompretionsfas. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 6 April , 2012 Cylindern som står i kompressionsläge har båda ventilerna stängda och motorn skall förstås stå i övre dödpunktsläge enl.markeringen på remskiva ell.svänghjul.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser