Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
jiwisto

V8:an maxvarvar, vilken propp ska jag ha?

Rekommendera Poster

Hej,

Min Fjord 21:a Holiday med V8:a 350 5,7 på 260 hkr når maxvarv på ca 3,800-4,000 varv och ger ca 27 knop i fart med nuvarande originalpropp 15 x 21 LH och då börjar motorn skjuta och det smäller i förgasarn samt att motorn tappar kraft. Drar jag ner på gasen får jag tillbaks kraften igen o.s.v. En marintekniker kollade motorn och sa att den mår fint men att den når maxvarvet och därför tappar kraft. Han rekommenderade mig att byta till en annan propp som har en annan utväxling men visste inte vilken propp jag ska ha.

Kan någon av er tipsa mig om vilken jag bör välja för att sänka varvet?

Jag utgår ifrån att båten blir slöare på vissa sätt men samtidigt får en aning högre toppfart när väl farten är uppe då motorn har rätt bra pulver i sig och Fjord 21:an med sitt V-skrov planar väldigt fort...redan vid 13-14 knop. Men ni kan säkert korrigera dessa tankar från mig, eller vad säger ni?

Är min propp höger eller vänstergående (se bilden)?

Om jag hittar en beggad på Blocket som ni nu tipsar om tänkte jag...

Soliga båthälsningar cheeky

 

 

 



Senast ändrad av jiwisto | 04 april 2012 | 20:00

post-10017907-1394236999,1328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker den varvar  lite för max varv... v8 small block torde ligga nånstans 4500-4800rpm.

rätta mig om jag  har  fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara en VP du har och i så fall ska maxvarvet ligga på 4400 rpm, enligt http://www.drevia.se/ Kan det vara så att varvräknaren visar fel? Om inte verkar du ha något motorproblem.



Senast ändrad av excel319 | 04 april 2012 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vänsterroterande, kolla med propellertrim.inte helt vanliga, kommer säkert från ett dubbel montage.blir osäker med varvtalet, du har inte missat 1000rpm?

förmodligen är det ett chevablock och då är nog rpm mellan 4400-4800rpm...

en skiftning i stingning gör väl 200-300rpm om jag inte minns fel.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn verkligen övervarvar kan det vara så att tändningen inte hänger med och att det orsakar en sorts baktändning. Alltså bör tändningen kollas och ev justeras. Detta kan också kompletteras med att ventilerna inte hinner med och börja flyta i någon sorts halvöppet tillstånd. Till det senare krävs sannolikt ett rejält övervarv, mer än vad som anges i detta fall. Om det nu är så att motorn verkligen övervarvar kan det mötas med en annan stigning på propellern. Måste dock fråga om något vitalt ändrats på båt el motor eftersom propellern med aktuell stigning sitter där. Om konfigurationen fungerat tidigare är det inte propellern som felar utan snarare motorn. Angående drevet och rotationsriktningen. Ett VP280, om det är ett sådant, kan enkelt modifieras till att rotera i motsatt riktning. Man flyttar bara den stång som sitter mellan växelvajerns vippbrygga och den övre växelväljaren till andra sidan. Allt detta sitter bakom kåpan på drevets överhus. Drevet är tillverkat för att kunna rotera i valfri riktning under belastning, detta i motsats till Mercruiser som bara klarar en riktning med belastning. Om denna ändring görs kan en relativt vanlig medurs roterande propeller med högre stigning införskaffas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett 280-drev som sagt. Hm, kan det kanske vara tändningen då? Men mekanikern sa inget om det när vi var ute och körde som tusan utan luftburken på och med en extra manuell bränslepump mellan förgasaren och bränslepumpen för att se om det var problem med bränsletillförseln...vilket inte gjorde nån skillnad.

Det är nytt block isatt i motorn år 2000 och den startar alltid och spinner som en 8:a ska göra, fast förre ägaren har tyvärr skruvat bort de raka utblåsen som gick rakt ut ovanför vattenlinjen - och nu går avgaserna ut genom drevet under vattnet och man får ibland anstränga sig för att höra att motorn går liksom...jag hade gillat lite mer av den ordinare oljudet tror jag cheeky

Ska kolla med Propellertrim. Kan man utan problem vända om drevet så att det roterar åt andra hållet, utan några som helst bekymmer med att drevet som är inkört att gå åt ena hållet - inte tar stryk i lagren när det börjar rotera åt andra hållet helt plötsligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nått är fel. Motorn ska varva nånstans mellan 4500 och 4800. Båten ska lätt göra mer än 30 knop. Ta dit en annan mek och försök att också koppla in en annan varvräknare. Att testa nu när den står på land kan ju vara lite svårt men ring runt till andra som har likadan båt o hör vad de har för propeller o maxvarv. Finns ett gäng ute på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del har installerat elektroniska tändningsfördelare... eller vad det kallas. Ska tydligen göra så att motorn tänder klockrent i alla lägen. Sök på forumet. 

Förövrigt ska man undvika att köra på maxvarv, crusing speed rekommenderas till maxvarv minus 400 rpm ca... men det är klart man vill maxa ibland smiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en AQ260 du har så skall den varva 4000-4400 rpm på fullgas och enligt Volvo Pentas propellerguide så borde du nå ca 35-40 knop med den propellern du har.... Under förutsättning att du har ett drev med utväxlingen 1:1.61 som det borde vara för en V8'a. Något är ju helt klart galet, den borde vara betydligt snabbare vid det varvtal du når. Kan vara läge att både kolla varvräknare, logg och att drevet har rätt utväxling.! 

Att den skjuter beror troligen på att tändläget är fel. Kolla det med en stroboskoplampa på låg tomgång, runt 700 varv. Förtändningen bör då vara 8° (är nog angivet ovanpå flammskyddet), kolla också brytaravstånd och att brytarspetsarna ser bra ut. När tändläget är rätt på tomgång kan du gasa lite för att se att tändläget ändras till tidigare vid högre varv, om ej så är det dags för en lite grundliggare genomgång av fördelaren! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta rotationsriktning på drevet ska inte innebära några skillnader för lagren el dyl. Det är ju samma lager som bara roterar åt andra hållet. Enda skillnaden som uppstår är att den styrgaffel som skiftar mellan fram och back träffar sin styrkona på andra sidan vid läge fram. Den har dock ändå träffat konan där tidigare när du lagt i backen. Ibland är denna styrgaffel lite sliten, men då yttrar sig felet snarare som att det är svårt att få i och ut växeln.

Hur rotationsriktningen byts är ibland beskrivet genom en gul dekal som med lite tur sitter kvar inuti drevkåpan. Det är den kåpan som brukar ha 280-märket på sig, sitter med två krysskruv.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743470-44-17645.aspx

Om du tittar på bifogad länk så hittar du en sprängskiss på mellanhuset där omtalad del sitter. Det är del nr 2 och 18 som avses. Byt sida på del nr 18 och låt den fästa i andra sidan på den vippbrygga som sitter ovanför, (syns inte på denna bild tyvärr)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett möjligt fel kan vara att centrifugal viktena i fördelaren inte hänger med!

Tändningen skall öka från ca. 8grader till ca 28-30 vid 3000 varv!

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns verkligen som att jag borde kolla tändningen som sagt, dock har jag aldrig gjort detta tidigare? Stroboskoplampa, låter som en blinkande discolampa man såg på 70-talet när man var ute i svängen...så man ska alltså lysa med en stroblampa på svänghjulet nånstans om jag fattat detta korrekt? Vart kopplar man in stroblampan då?

Eller, hur gör man en tändingskoll med stroblampa, steg för steg?

 

Tacksam för era tips här, sen köper jag lampan på Biltema (om den finns där) och drar till båten som nu ligger i havet och väntar smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En strob lampa har normal minus och plus till batteriet.

Sedan någon form va klämma man sätter på 1:ans tändkabel.
På V8 blir det den närmast dig till höger sätt om du står och tittar akter över.

Starta sedan motorn och lägg den på ca 700 varv tomgång.

Lys med sytrob lamapn på svängdämparen där det finns en markering/sträck samt en gradskala på blocket.

Där läser du av hur många graders förtändning du har.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack Micke för att du tog dig tid att förklara :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel på GM V6 och V8, är att vevhusgaser letar sig upp i fördelaren och gör att fjädrarna till centrifugalregulatorn rostar, och tappar spänsten och till och med går av. Då funkar inte tändförställningen alls. Man brukar se att fördelarlocket är alldeles grönt på insidan. Volvo Penta har inga delar till fördelare. Om det är en Prestolitefördelare, så kan du skaffa fjädrar från Hansen Marine. Då behöver du numret som står på brickan som sitter på fördelaren. Om det finns en varvtalsbegränsare monterad, ska du koppla bort den. Det är en liten svart burk, med tre kablar, som brukar vara monterad på akterspegelns insida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har jag för tändningssystem på båten?

Jag vet inte vad jag har för typ av tändning på båten, kan det vara vanlig klassisk med brytare eller elektronisk? Se bilderna jag bifogat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den skjuter i förgasaren och tappar kraft tycker jag tyder på soppabrist. Du kanske tömmer flottörhuset för att pumpen inte hinner med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelaren har nog suttit i en bil tidigare. Jag har aldrig sett en sådan i en båt. Det är en elektronisk tändning, med tändspolen inbyggd i fördelaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...