Johan-z 0 Postad 4 April , 2012 Hejsan Har lite funderingar på att köpa en båt i Portugal och segla hem den till Göteborg i sommar. Finns det någon som har gjort denna resa och ge ett ungefärligt svar på hur lång tid man ska räkna med. Förststår naturligtvis att det är individuellt men detta skulle bli min första riktiga långsegling så undrar hur ni mer erfarna brukar planera tidsåtgång? Resan är ca 1500 nm. Ni som har gjort denna resan, hur har ni lagt upp seglingen, gått in i hamn varje natt, ligga på svaj eller nattsegla. Vi skulle vara 2 personer (vana seglare, och jag har jobbat som matros på kust och oceangående fartyg), hur mycket planering behöver man, eller tycker ni man kan sticka iväg bara? Tacksam för hjälp. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 4 April , 2012 Hej, kul idé som väl ska kunna ge en fin segling sommartid då Biscaya etc. normalt är på snällt humör. Från och med Galicien har ni ju förhärskande medvind och inga problem att lägga sjömilen under kölen. Den största svårigheten på vägen, sikitväder oräknat, är ju att längs Portugals kust blåser en stadig Nordan -som också kallas Portuguese trades- så här finns det två val. Antingen kusthoppar ni i mindre etapper när vädret är förmånligt och passar tidvatten etc. Då bör ni ha gott om tid att invänta förmånligt väder och rätt välfylld plånbok då marinorna inte är billiga. På flera ställen kan man ankra men inte överallt. Den andra metoden tillämpas ofta av en kompis till mig som gör leveransseglingar regelbundet från Spanien/Gibraltar och hem till Sverige. För att undvika Portugisiska Nordan seglar han halvvägs - eller så långt det behövs- mot Azorerna till vinden vrider och han kan hålla en kurs mot I'le Ouessant utanför Bretagne vid inloppet till Eng. Kanalen. Detta handlar ju då om non-stopsegling och brukar ta ca 3 veckor beroende på båtstorlek och vindförhållanden. MBH//Magnus www.svnanna.wordpress.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
H2oenrik 0 Postad 17 April , 2012 Hej! Jag har gjort den rutten 2,5 ggr ( 2ggr medelhavet,gibraltar-Gbg ,1ggr Dublin-Gbg) Tiden hänger på vädret, är det motvind är det bara å vänta, ingen ide varken på biscaya, engelska kanalen eller nordsjön att kämpa i motvind, när medvinden eller sidvinden kommer är det bara att åka med i någon vecka Ca 1 månad ,varav hälften iland med rätt väder kommer du ca 20landmil per dygn Stick i väg! Det behövs nästan ingen planering ,det viktiga är nog registreringsbeviset på båten (de gillar papper där nere, särskilt i frankrike), giltliga nödraketer, sjökort, reeds nautical almenac Jag segla 2-4dagar, låg i hamn några dagar, turista, vänta på väder, har du tid väntar du på medvind, de har bra prognoser på passageweather.com Det finns bra marinor hela vägen till sverige för ca 20-30euro för en 37fotare Jag gick Gibraltar-cadis,-sines-porto-la coruna- (över biscaya)brest- bourg sur mer- Iliumuiden- borkum-något ställe i nordvästra danmark-Gbg Man behöver inte bry sig om tidvattnet på några av dessa ställen, bara å segla in i hamn med undantag för borkum Reeds nautical almenac är suverän, ca 400sek, står om tidvatten, hamnar mm Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser