sea-ray_230 0 Postad 4 April , 2012 Träffade igår en representant för ett större försäkringsbolag som berättade att flera bolag nu utreder om att höja försäkringarna för seglare, snipor mm Båtar under tio meter och fjorton knop pga att det är där man hittar berusade förare som utsätter båten och sig själva för fara. Kan även bli en sänkning av premien för båtar som omfattas av nya lagen eftersom det är där de nyktra förarna är. Intressant! OBS. Detta skall inte vara en tråd om för eller emot lagen utan bara om dess inverkan på försäkringar. Jag tycker det är helt rätt Senast ändrad av sea-ray_230 | 04 april 2012 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 April , 2012 Det är bättre att lagen omfattar alla båtar så kan premierna hållas nere för alla istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 April , 2012 Jaha, det betyder alltså att det är här alla bevis för lagens verkan finns, intressant. Eller är det så att seglare, snipåkare och under 15 knopåkare dricker upp den alkohol som den andra kategorin tidigare drack? Utsätter sig för fara, det fanns ju ingen bevisad fara enligt vissa. eller kanske båttrafiken för den grupp som omfattas av lagen har minskat så drastiskt sen tvångströjan kom på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 April , 2012 Hur går resonemanget hos försäkringsbolagen? Säger man att folk med båtar som går under 15 knop, har börjat dricka mer för att åtstramningarna i den nya lagstiftningen inte berör dem? Nåja, en höjning på en 700kr premie går väl att klara av. En annan fundering, undrar om begpriset på båtar <15 knop har ökat med nya lagen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 4 April , 2012 Nja, det är väl som så att dessa båtars förare tillåts åka omkring berusade och utgör då en högre fara än hos de farkoster där det är kriminaliserat att ta mer än en 33cl öl och då utgör dessa en betydligt midre fara än den grupp som tillåts i svensk lagstiftning att kröka till och köra båt. Om jag förstod honom rätt. Rätt sunt resonerat enl mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 4 April , 2012 Såååå, du menar att lagen efterlevs bland ägare av snabba båtar? Och att antalet olyckor bland långsamma och små båtar ökat? Skulle man då inte kunna tänka sig en sänkning av premien för de snabba båtarna som nu framförs helt nyktra? Eller är det bara så att alla segelbåtsägare och snipåkare börjat supa av helvete - för att man lever kvar under den gamla lagen?!! För där har ju inget förändrats, lagmässigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 4 April , 2012 Jag menar ingenting. Som jag skrev så fick jag det från en representant av ett större försäkringsbolag och samtididgt tittade man på sänkning på båtar där nykterhet är lagstiftat. Helt rätt. Precis som jag skrev i tråden. Jag tycker det låter rimligt men åter igen. Jag menar inget utan försäkringsbolagen gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 4 April , 2012 Dessa båtars förare tillåts inte alls att köra omkring berusade, samma sjöfyllerilag som alltid gällt, gäller även dessa. Det finns dock inte någon skarp gräns definierad på hur packad man får vara men om man är tillräckligt packad för att inte klara av situationen har man brutit mot lagen, även om man bara har 0,2 promille. Med detta i åtanke borde ju inte försäkringspremierna förändras. Är det någon som har hittat statistik på vad försäkringsbolagens skaderegleringar utgörs av? Jag kan tänka mig att de flesta skador inte sker under framfart, snarare sjösättningsolyckor och dålig förtöjning. Skador i samband med tilläggning kanske är mer? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 4 April , 2012 Om det är som du säger sea-ray, och det är det säkert, så är kanske förklaringen att försäkringsbolaget helt enkelt ser en chans att dra in lite mer pengar? Follow the money.....är en gammal god regel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 April , 2012 Det var bättre förr. Men när det gäller försäkringsrabatter, varför ska man ha rabatt för att man har förarbevis? Kanske vara 30 år sedan och allt är bortglömt. Hur kan man bli en mer praktiskt kunnig förare för att man läst massa navigering? Stor del av premien gäller ju stölder och hur kan risken att få båten stulen minska för att man har förarbevis? Korkat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 4 April , 2012 Hej alla sjöbusar! Detta inlägg är ju bara klockrent, helt plötsligt är rollerna bytta. Kan ni se skillnaden själva eller är det jag som behöver psykhjälp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 April , 2012 Att fylleriet skulle öka i de fria krökarklasserna finns det inga skäl för. Inte byter man sin snabbe store motobåt för att segla och kröka istället. Segla dessutom betydligt besvärligare än köra motorbåt med mugghållare intill sig så seglarna krökar generellt mindre ändå av det skälet. Det här är bara ett sätt att hitta på skäl för försäkringsbolag att ta ut mer avgifter . Men det går kanske att byta försäkringsbolag till billigare om inte de bildar kartell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2012 Det här är intressant för nu handlar det inte längre om politik. Ett försäkringsbolag drivs i vinstsyfte. Hittar dom en grupp försäkringstagare där antalet ersättningar är högt sätts också försäkringspremien därefter på samma sätt som en bilförsäkring är dyrare i Stockholm än i Pajala. Försäkringsbolagen tar endast hänsyn till statistik och fakta, inte till vad någon tycker eller tror. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2012 Alla segelbåtar är inte under 10m, så lagen gäller även många seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 April , 2012 Vad otroligt tröttsamt det är med sådana här trådar ideligen. Snälla Sea Ray, tala om på vilken båtfirma du arbetar så att jag inte köper något av misstag där någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 April , 2012 Förlåt, om du nu har problem med alkohol så behöver du inte läsa trådar om detta, rätt enkelt eller hur. Nu handlade detta inte om rätt eller fel utan om att det kan komma att påverka försäkringar viket jag tror intresserar många. Förstår inte varför du går in och läser och kommenterar trådar som du inte gillar? Vad ger dig rätt att tala om vad som är godkända inlägg. Bestämmer du vad som skall debatteras här? Glad påsk och du, undvik dessa trådar om alkohol i fortsättningen så kommer du nog att vara glad i påsk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 April , 2012 En tanke - om det nu är som påstås i ursprungsinlägget, att fyllan (och olyckorna, tydligen, eftersom det är det som styr premierna?) har MINSKAT i stora och snabba båtar, ja då måste väl bl a du sea-ray230 erkänna att lagen verkligen har effekt och hindrar folk från att köra fulla? Vilket ju också måste berättiga lagens existens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 April , 2012 Kanske man skulle kunna få rabatt om man var med i IOGT? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeck700 0 Postad 5 April , 2012 Lagen ska vara lika för alla, sedan var grännsen sätts det är en annan sak men för mig så får den gärna vara 02. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 April , 2012 Löst. Nu är 0,2 kriminaliserat för ett antal båttyper. Har man alkohol och det händer något så skriver vissa försäkringbolag ned ersättningen med 100% Om förtöjningen släpper då man lagt till vid någon naturhamn och båten driver på grund eller på annat sätt skadas. Då är man som ansvarig för båten skyldig att vara helt nykter och då gäller försäkringen. Inte som vissa trott att man kan ta sig ett glas när man väl lagt till för kvällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 April , 2012 ...förtöjningen släpper..? Har det hänt att någon blivit åttalad för ovanstående menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2012 Gäller det även när man ligger i gästhamn, hemmahamn? I så fall kan ju båtägare bara dricka alkohol vintertid när båten står på land. Det känns så skönt att man kan lösa allt med en ny lag. Kan man inte skapa en lag som förbjuder krig också så är ju det problemet löst. Jag tror nog att försäkringsbolagen tittar på olycksstatistiken längre tillbaks än 0,2 lagen har gällt. En sak kan t.ex. vara att vissa båttyper är vanligare bland ungdomar, bilförsäkringar är ju dyrare under en viss ålder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 5 April , 2012 Det var ett reportage i någon tidning för några månader sedan, där en person stod åtalad för att ha flyttat båten med mer än 0,2 procent alkohol i blodet. Flytten var i förebyggande syfte eftersom det gått ut varning om oväder och stället de varit förtöjda vid var klart olämpligt i de förmodat kommande vindar. Har dock inte sett/läst resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 April , 2012 Tror vi har haft den uppe? Var ju inte direkt tvärs över viken han flyttade båten i så fall... Sök på Fallet Anders i den här tråden (om du orkar läsa den...).http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428278 Mycket hemligt fall. Någon dom går inte att hitta fram, bara hänvisningar till propagandasajter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 April , 2012 På den propagandasajten som nämns i tråden är dom så stolta över att dom fick som dom skriver över 3000 namnunderskrifter mot lagen, vad jag minns så var antalet besökare 95000 så det måste ha varit den historiskt sämsta utställaren en mässa någonsin haft, men som sagt det är ju någonting stort på gång som vissa herrar säger gång på gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 April , 2012 sea-ray_230 skrev: då utgör dessa en betydligt midre fara än den grupp som tillåts i svensk lagstiftning att kröka till och köra båt. Om jag förstod honom rätt. Rätt sunt resonerat enl mig Jag tycker det ser ut som du vill säga nåt i alla fall. Senast ändrad av Beeblebronx | 05 april 2012 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 April , 2012 Om vi låter bli att göra detta till en ny tråd med för och emot lagen så kanske vi kan diskutera verkliga effekter av lagen. Det jag skrev om tidigare var en sak där försäkringsbolag kan vägra betala ersättning om någon haft alkohol i kroppen och detta i en båt där detta numera är kriminellt. Intressant effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 April , 2012 Utan den här tråden hade jag inte hittat till listan. Tack! Jag måste dock frisera länken, den är lite klumpig i gundutförande att maila runt. Har du något förslag på länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 April , 2012 ...listan..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser