Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
DanielLarsson

Vad nytt på propellerfronten?

Rekommendera Poster

Har följt några trådar här på forumet och lite här och där rekomenderas uppdatering av gamla propellrar till nya och det kan ju vara trevligt men vad är det som utvecklats de senaste 30 åren och motiverar det investeringen på 5 - 10 långschalar? Vad kan jag vinna på en tvåtons halvplanande båt?

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen går gradvis mot effektivare propellrar som skjuter vattnet mer bakåt än åt sidan. En mer effektiv typ är skew-back som har en bit av propellerbladet framför fästpunkten och ofta  långa svepande böjda blad som ger mindre kavitation och tystare gång och mer kraft bakåt.

Om det gör någon skillnad att byta propeller beror på hur man upplever sin nuvarande propeller. Har motorn rätt varvat och båten gör den förväntade farten är det inte mycket idé att byta.

På min segelbåt med 10 hk diesel hade jag en 2-bladig billig foldingpropeller. Axeln wobblade och hela båten skakade och axeln slog ibland i stävröret när jag varvade över 2500 varv. Max fart jag kunde hålla var ungefär 4 knop. Så hände det sig att hela propellern trillade av ute till sjöss. Av olka skäl blev det en trebladig Volvo-folding. Alla vibrationer försvann och båten ökade 1,5 knop med samma varvtal. Dessutom fick jag mycket bättre backförmåga. Så visst kan det bli bättre med en ny propeller.



Senast ändrad av Paliswe | 04 april 2012 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...