Sahlback 0 Postad 3 April , 2012 I min iPhone har jag väder från YR, Klart, Kustväder, Klart, SMHI, Weather Pro med flera och det är minst sagt spridda skurar när man jämför. Jag kollar läget inför påskhelgen för att ha hyfsat väder för att köra hem min båt från Henån till Öckerö, ca 46 nm, men två olika Appar kan visa allt från 1 till 14 sekundmeter och det ändrar sig fort. Så vem litar ni på mest? Min känsla har varit att YR och Kustväder stämmer bättre än SMHI och Klart, i allafall på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 April , 2012 Litar inte på någon av dessa och ingen annan heller för den delen, visserligen har jag aldrig kollat weather Pro, men annars tycker jag YR och kustväder är närmast, men inte på vindstyrka, där tycker jag alla är kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 April , 2012 Vilken metreolog jag litar mest på; Hellen på SVT. Skulle segla från Kungshamn till Krokstrand hösten 2005. Alla väderprognoset jag kollade försökte hitta lite sol i det anasar lite tveksamma väderläget. Hellen sa att det skulle bli skitväder med dimma och regn - och exakt så blev det. Brukar kolla på Klart.se. Inte för att det kanske är bäst, men jag tycker det är enkelt. Har en lite ambivalent inställning till väderprognoser. När jag är på sjön brukar jag kolla på prognosen för att få en ungefärlig uppfattning om vad man har att vänta. Solsken är för mig inte liktydigt med bra väder. Inte svaga vindar heller. Regn i måttliga mängder, räknar jag inte som dåligt väder. För att det skall börja räknas som sämre väder så får det åtminstone blåsa kulingvindar. Ösregn är ju kanske inte heller så upplyftande och inte dimma heller. Värsta vädret man kan råka ut för på sjön är väl ändå åska, med de kraftiga vindbyar som kan förekomma. Brukar som sagt kolla på prognosen - oftast på Klart.se. Sen blir vädret som det blir och man får anpassa sig efter de rådande omständigheterna. Fast den inställningen duger väl inte i detta informationssamhällets tidevarv. Senast ändrad av toaen | 03 april 2012 | 17:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 April , 2012 Det enda vädret jag litar på är det jag ser just för tillfället. I princip det enda vädret jag klassar som dåligt är ung samma som Tommy; Spöregn i kombination med kulingvindar och/eller åska är inte kul, annars kan man segla med god behållning oavsett väder. Brukar kolla av prognoserna via VHF samt SSRS app, jämföra med den aktuella verkligheten och utfallet landar ofta nånstans mittemellan. Är sällan intresserad av annat än dagsprognoser och då mest vind- samt ev åskvarningar. Blir jag fast pga vädret så må det vara hänt. Har iofs sällan mer än 3-4 timmar in till land och den stunden kan jag stå ut med att bli överraskad av ett hällregn eller lite blåst om så skulle vara. EDIT: Stavfel Senast ändrad av KillerBoo | 03 april 2012 | 18:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 April , 2012 Jag brukar slå ett slag för egna prognoser. För att få underlag för det finns t.ex på webben: grib.us Ingen av de vanliga väderrapporterna fungerar om man ska se vädret under lite längre tid även om det har blivit bättre nu med väderkartorna. Det är lättare att värdera en prognos tillförlitlighet om man kan se större kartor. Helst bort mot Azorerna där ett kraftigt hög/lågtrycktryck kan slita sig loss och dra mot Scandinavien. Sen kan detta följas några dagar innan man ska dra en lite längre färd. Är det stadigt på kurs mot oss dag för dag kan man med några andra hög/lågtryck hemmavid försöka värdera vädret på avresedagen. Stämmer den egna prognosen med andra vädergudar hemmavid så kan man vara rätt säker på vädret. Vindhastigheterna stämmer ganska dåligt på grib.us. Riktningen ofta bättre. Hård vind är acceptabel om den ska åt samma håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 April , 2012 Litar bara på det väder jag släpper själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 3 April , 2012 Jag upplever att här i Stockholm fungerar Windguru bäst. Finns som app till telefonen förutom hemsidan. Den enda nackdelen är att man inte kan få vindstyrkan i m/s, så jag kör med knop och delar med två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 April , 2012 Varför går man in meddelar att man ändrat stavfel, typ i ovanstående? Om man nu vill ändra, varför inte göra det utan en kommentar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 3 April , 2012 Laddade ner Windguru, dela med två låter bra för 42 i byarna på lördag låter lite väl mycket även om det är medvind. Kanske kunde blivit nytt fartrekord med elmotor. Det är en nyckfull årstid för båtåkande, dimman kan överraska blixtfort, samtidigt är man väldigt sugen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 April , 2012 Jag anser att man lär sig med åren, och metrologiska prognoser kan man bara lita på delvis. Vädret vid kusten blir ofta annorlunda än prognoser rent allmänt. Det kan bli: * Soligare än utlovat * Blåsigare än utlovat * Eller helt vindstilla * Det kan bli dimma, när det finns förutsättningar för det Ovanstående olka förändringar är ofta beroende på de yttre väderförutsättningarna som en bra metrolog eller vädersajt kan ge information om, detta kan sedan spegla det kommande vädret. Men att kolla flera och gämföra är väl bäst, för att få en hygglig uppfattning själv. Måste jag välja bara en så är väl SMHI kustväder en och Klart en annan som är bra, men jag gillar visningen på YR bäst, då den är överskådlig, men dess data har ofta rätt mycke fel på senare tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 April , 2012 Därför att det längst ner kommer att framgå att inlägget editerats. Anledningen kan vara vad som, men när jag ändrar i mina inlägg vill jag det ska framgå varför. Bl.a. eftersom det ett tag var mer regel än undantag för vissa -numer frånvarande- medlemmar att ändra inläggen allteftersom de kritiserades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 4 April , 2012 Jag läste förr året att SMHI var dem som hade högst procent på träffsäkerhet i sina prognoser i en jämförelse mot andra. Kör därför just nu SMHI appen både på iPhonen och iPaden, trots att det är dålig grafik på paddan. Kör också Kustvädrets app på sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 4 April , 2012 dmi.dk, dom kan sin sak. Dock bara västkusten. Bra med vind, ström och våghöjd. //Jonas Senast ändrad av Flayban | 04 april 2012 | 06:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 April , 2012 Om man inte vill visa att inläggets editerats. Radera inlägget och skriv ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2012 Påskhelgen är mer än 24 eller 48 timmar bort. Dvs såhär års så skiftar vädret såpass fort så det är i stort sett meningslöst att spå. Möjligen kan man hålla koll på större inkommande lågtryck med starka vindar som beskrevs ovan. Man kollar läget dagen innan och gör en bedömning. Och det är skillnad på bil och båt. Bil kan man köra i de flesta väder och man kan enkelt stanna och pausa på vägkanten om det blir för jäkligt. Båt är svårare och man är mer utlämnad. Dvs man får köpa att man ibland får ställa in båtturer med kort varsel och har svårare att planera. Safety first. För övrigt; Alla pratar om vädret, men ingen gör något åt det! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 4 April , 2012 Theyr.com suveräna. Visserligen kostar ett abonnemang en liten slant men det är det värt. Vår erfarenhet (sedan ca 10 år med Theyr) är att deras prognoser stämmer och det oavsett om vi seglade i Sverige (Skåne o västkust), Danmark eller ute i Europa. En sommar seglade vi helt och hållet efter deras prognoser och lyckades få sol i nästan 3 veckor medan andra som följde DMI, SMHI eller Yr bara hade regn. Men vad vi har upplevt som nyttigt det är att följa en vädersite under längre tid och jämföra prognoser med utfall, då hittar man snart någon pålitlig. Vår erfarenhet av Yr.no är att deras landväder stämmer mycket bättre än deras kust och sjöväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 4 April , 2012 En tummregel när det gäller prognoser från olika källor är att om de skiljer sig mycket åt, är det en osäker prognos. Det väderläge vi har just nu med väldigt instabila luftmassor (Inversioner i atmosfären) gör att det helt enkelt inte går att ställa en prognos på ett bra sätt. Det man ser är att det är Ostadigt väder, vilket precis som Expert och Borås kommun är; precis vad det heter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 5 April , 2012 Brukar väl mest titta på smhi:s prognos, meteorologens kommentar, radarbilder samt http://vivakarta.sjofartsverket.se/ och tillsammans med vad jag faktiskt ser omkring mig göra mig egen bedömning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 5 April , 2012 Många bra inlägg och tips. Förutom kyla och snövarningen så ser lördagen mer lovande ut för min lilla båttripp. Den vind som blir verkar gå åt rätt håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser