Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Lagavulin

Segla till Scotland?

Rekommendera Poster

Hej! Någon som har några erfarenheter av att segla till (västra) scotland eller närliggande trakter. Skriv och berätta om äventyren på havet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag gjort men jag vill läsa mer vad annat kan man göra så här års med båten på land!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart Lundin

Scotland är fint, men Shetland o Orkney ännu bättre. Tag vägen om dessa öar. Info får du om du skaffar från Kryssarklubben: Shetland, nu far vi och Färdmål Europa. Kostar 95:- resp 295:-. SXK Gbg. Tel 031-690069

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen egen erfarenhet men planerar en liknande resa själv, men det dröjer nog nåt år innan den blir av.... En intressant fundering är hur det funkar vid gästhamnar, har ju en fenköl så det blir inte tal om att stå på grund vid ebb... hur funkar de små praktiska sakerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hello. Jag var till orkney öarna i sommras. Dom har byggt nya fina pontoon bryggor i kirkvall, stromness , westray o.s.v. Jätte trevliga scottar. rekomenderar varmt ett besök där. Dom har även ett fint destelleri i kirkvall. Highland park. gott,gott,gott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-) Fasen vad nice det låter, låter bra med ponton bryggor, när man aldrig ser annat än bilder där båtar ligger på botten vid ebb blir man ju lite nervig. Destillerierna e ju en super bra anledning att besöka scotland (utöver den storslagna, karga naturen)... om du har fler tips eller praktiska råd så skulle det vara kul att ta del av dem. När var o hur o sånt! Fina bilder!!! Ha de gött!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sailorboy ja det var väl vad vi efterlyst nån som varit dit! Kan du berätta lite mer, var vädret kämpigt eller så Min magnum är ju hälften så stor mot din båt, här säger de att det ska förstärkas till höger o vänster men jag undrar ändå jag om den inte räcker till min båt,, by the way, nån som vet om magnumen flyter vattenfylld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen fara. Går man upp via norge så är det ca. 24 timmars segling mellan haugesund och shetland ,sedan 12 timmar ner till Westray. Hamnen längst upp på orkney öarna. Var noga med att få en stabil väderleks prognos innan ni seglar över. Jag träffade 3 killar i kristiansand för 2 år sedan. Dom hade seglat med en tur 84 non stop från shetlands öarna. Samt minimal utrustning. Radar varnaren var en öl burk. ingen autopilot. Samt att dom hadehaft ett riktigt skit väder.Skörat storsegel. Dock måste ni vara noga med tidvattnet . Kunnde svenne yrvind segla med sin brisbåt ,så funkar nog din båt med. Annars så har dom rejäl coustguard i skottland som hjälper till med det mesta. Fixar t.o.m.med diesel om det skulle knipa :mad: :x-mas:

post-5955-1394234328,7824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en ordentlig liv flotte skadar aldrig. men se till att göra i ordning storm luckor, så kan du nog snurra runt med båten utan att sjunka .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stormluckor? Ja helabåten blir som en flytkudde. mina erfarenheter av havet är noll men lockar det gör det, spände upp lakan på farsans träeka i uppväxtåren men kom aldrig ombord på nån segelbåt annan än de jag köpte nu i höstas 40 år senare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm har alltid funderat på det där med storm luckor... finns det nån med bild på hur det ser ut de kan lägga upp? O så hade jag tänkt att fixa en ny dörrlucka till båten, av trä, som det är nu har jag mörkt plexi, men undrar vilket träslag som e bäst/finast, tänkte ev. göra den två-delad över/under.... :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej. det är reeds nautical almanac. kostar 600 kr. där finns alla hamnar samt inseglings beskrivningar, tidvatten tabeller, vhf kanaler. ett måste om man ska segla i dom skotska farvattnen. Boken är över england skottland samt en bit ner mot franktike. ha en bra dag

post-5955-1394234334,7986_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...