Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Tornado

Sjöbefäl klass VIII

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har bokat in mig nu på denna kurs. När den är klar ska jag även ta högfarten. Men det jag undrar är hur pass svår denna kurs är (teoriprovet). Jag vet att det är individuellt, men typ... jag är den som lär sig praktiskt och har ganska dåligt självförtroende vad gäller alla typer av studier med prov. Det jag tycker verkar svårt är att lägga ut kurser osv. Vore tacksam om någon/några skulle kunna berätta lite om ovan kurser.

P.s. Jag upplever att jag är mycket sjövan.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget kostigt alls, lite plugg och du klara provet, glöm inte att ta VHF på samma gång, om du inte har det.

//Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kunde ha börjat med att ta kustskeppare först (betydlig billigare) och om du haft problem med den kursen spart pengarna för ett misslyckande, alternativt om du tyckte kustskepparn  var lätt bättre fått en egen uppfattning om skeppare 8 provet, som jag tror även innehåller praktiskt prov mm

Avseende att lägga kurser så är kravet att kunna lägga kurs, med missvisning, deviering, avdrift, ström mm och omvänt kunna beräkna deviationen, eller avdriften och verklig och seglad distan mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer, det ingår radar ombord på båt, men det är även krav på båtpraktik när man ska ta kustskeppare, typ krysspejling och MOB övning. Ang, missvisning, avdrift, dev och utseglad distans så upplevde jag att det pratades mer om det på kustskepparen än 8:an //Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får vara inställd på en del pluggande. Vill minnas att jag hade frun till att förhöra mig en hel del. Men... Är du intresserad av att lära dig är det nog inga problem. Det som är roligt brukar fastna ganska lätt. Vad gäller VHF så läste jag det i samband med klass VIII. Det ingick i kursen.

Lycka till!

/Henrik

Senast ändrad av Mersey | 06 april 2012 | 19:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock är strömtriangeln borttagen som krav nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för svar.

Orsaken till varför jag väljer denna utbildning är pga att jag ska bedriva fiskeguidning (då är detta ett krav) sen går min båt ca 50 knop så då måste jag även ta högfarten.

En vän till mig som har dessa utbildningar sa att det inte var några problem (dessa utbildningar är inte gjorda att man ska kugga i) typ som körkort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det bara att börja vänta på behörigheten också. Två år i handelsflottan om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en avlagd examen för Fartygsbefäl Klass VIII får du vara befälhavare på fartyg om max 20GRT och max 12 passagerare dock högst 1 nautisk mil från en hamn eller annan plats där fartyget kan finna skydd samt fart i Kalmarsund och nationell fart i Öresund. Om du bygger på med 36 månaders sjötid i handelsflottan kan du lösa Klass VIII behörighet och får då vara befälhavare på fartyg om max 70GRT, dock fortfarande bara 1 nm från land. Beroende på typ av maskin kan du även behöva maskinist med tillräcklig utbildning/behörighet.

Vill du längre ut än 1 mil från land behöver du en Klass VI behörighet (dvs styrmansexamen om den finns kvar, i annat fall Sjökaptensexamen) samt tillräcklig sjötid.

Om du inte ska köra liten taxibåt mellan två öar i skärgården har du antagligen inte så stor glädje av en Klass VIII examen - men du får å andra sidan med Kustskepparexamen för fritidsbåt på köpet och den har du antagligen mer glädje av.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men TS behöver den för kommersiell fiskeguidning.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, kommersiell fiskeguidning är yrkessjöfart därför behövs behörigheten, 36 månader i handelsflottan som Rammsee säger om du inte tänker befinna dig i inre fart hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver sjöbefäl klass 8, maskinbefäl klass 8 och båtmekaniker samt högfarten.

Jag ska bedriva detta på hobbynivå, så klass 8:an räcker gott och väl. Sen kommer jag även hjälpa till med RIB-körningar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte båtmekaniker. Du behöver däremot läkarintyg för sjöfolk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...