Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
Jocke-SeaRay

Start upp nattvaket på klubben TIPS önskas

Rekommendera Poster

Hej, även vi är drabbade av påhälsningar och har därför drag igång nattvakt! Hur gör ni andra ? Har ni några bra tips att komma med ? Tacksam för all input !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig gått vakt på någon båtklubb men man bör väl börja med att tänka igenom vad man vill uppnå med vaktandet (ska det bara fungera avskräckande, ska man ingripa om det händer något eller ska man bara bevaka) samt hur man ska agera om något händer. Någon typ av vaktinstruktion med andra ord. Själv tror jag mest på den avskräckande effekten och att kunna larma om man märker att något är i görningen.

Sedan får man väl upprätta ett vaktschema och köra igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står ..hur gör ni andra ? ... tanken med frågan va ju hur andra som går vakt på klubben gör och/eller tänker på ! Handfasta tips ! Det kanske är busenkelt ,man är på plats ,tänd belysning över allt ,bilar parkerade framför grinden...och allt är frid å fröjd ? -Kan de vara så enkelt ? Vilken tid är buset ute ,natt, dag,fm,em, ..ingen aning själv :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingrip aldrig om något händer!!!!!!!!!!!

Håll avstånd, ring polisen, notera allt som går att notera och om något aktivt ska göras så är det att försöka skrämma iväg skurkarna på avstånd med en säker reträttväg! Inga materiella saker är värda hälsan! Även om det antagligen är mycket ovanligt att de som stjäl saker på båtplatser är beväpnade och villiga att skada andra människor så är det inte värt risken! Trängda skurkar kan lätt bli desperata...

Hur man lägger upp nattvakt beror ju väldigt mycket på hur klubben ser ut. Det skiljer ganska mycket ifall klubben har två bryggor eller om den har tio.

Jag har gått nattvakt två gånger i brorsans klubb och kan berätta hur de lagt upp det hela. Klubben ligger i en vik, nästan som en lagun, med tre bryggor och ett antal svajbojar (kanske 200 platser totalt). De har ett undangömt skåp med kodlås där man hämtar upp brygglistor med båttyp och ägare för varje plats, en ficklampa (som aldrig har fräscha batterier), en gammal mobiltelefon med kontantkort (som alltid ska vara på ladding i skåpet), en bemyndigande reflexväst med en metallbricka märkt Nattvakt och lite andra bra att ha-grejer. 

Man börjar passet med att notera vilka båtar som ligger inne på sina platser, eventuella avvikelser (fel båt ligger på platsen) och ser över förtöjningarna. Sen tillbringar man natten i sin båt, eller på annan plats, och håller utkik. Man går också en runda varje timme (eller om det var halvtimme) för att se ifall något förändrats på listan. Ser man en båt komma in och köra direkt till någon bryggplats går man dit och kollar vad det är för båt och hälsar på folket. Ser man båtar, bilar eller personer smyga runt hamnen noteras detta i nattens logg. Gör man sen bedömningen att något fuffens pågår fortsätter man observera på avstånd samtidigt som man ringer polisen eller ev. vaktbolag. Man ingriper aldrig! 

När passet är över går man en sista runda för att göra en avlämning om vilka båtar som ligger på platserna, man skriver under listan och lägger tillbaka allt i skåpet.

Det finns inga krav att man aktivt ska patrullera bryggorna hela natten utan man ska göra ronderna och resten av tiden ha uppsikt. Första gången jag var med och vaktade med brorsan renoverade vi elsystemet i hans båt under natten! yes

Ett bra tips när det gäller schema är att lägga in ett system för att kunna köpa sig ur sitt pass. Många tycker inte att tanken på att tillbringa en hel natt i båtklubben är så lockande och betalar gärna några hundralappar för att slippa. De kan då leja någon annan i klubben att ta passet eller så kan traktens ungdomar tjäna en slant på sommarlovet.

Lycka till!

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 03 april 2012 | 01:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tid är buset ute ,natt, dag,fm,em, ..ingen aning själv 

Jag skulle tro att buset alltid är ute men att vakta dygnet runt är inte realistiskt för en normal båtklubb. KMK på Djurgården i Stockholm har hamnvakt dygnet runt men där kostar det också skjortan att vara medlem och att ha bryggplats. För en vanlig båtklubb skulle det aldrig fungera att ha avlönad personal under dagtid utan där får man förlita sig på att det är så pass mycket normala aktiviteter att buset håller sig undan ändå.

Jag skulle tro att det vanligaste är att man har nattvakt just på natten, alltså från det att det börjar skymma tills det börjar ljusna morgonen efter. Skurkarna är ju per definition ljusskygga typer och de vill ju helst operera i skydd av mörkret  och när det är så lite laglydiga medborgare i rörelse som möjligt, vilket givetvis innebär på småtimmarna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är med i två båtklubbar med lite olika nattvaktssystem.

Gemensamt är att man går två och två, har andra sysselsättningar under kvällen som städning eller ösning av klubbens öppna båtar tex, startar 21 och slutar 5 eller 6 beroende på solens uppgång.

Den ena klubben har en kontroll i en stämpelklocka som man ska stämpla i varje timme.

En stor skillnad är att i den ena klubben blir man tilldelad en eller två nätter/säsong vilket blir ett evigt bytande och fixande om man får tid mitt i semestern. Man kan byta/köpa sig ledig men då bara med klubbkamrat. I den andra klubben läggs vaktlistan ut i klubbrummet den 1 januari vilket gör att alla kan få en tid som passar och dessutom har skapat en trevlig tradition där många träffas på årets första dag för lite snack och gottnyttårs-önskningar. Som du märker tycker jag att detta system är att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Listor ligger framme mellan 20/2-15/3 för att man skall få välja tid sedan fylls listorna på

av vaktansvarig med dom som inte har några speciella önskemål.Vi går två och två.

Startar ca:18.00 till  05.00 eller 6.00. (Beror på dagsljus). Bryggstrålkastare på hela natten.

Bilar parkerade så dom syns. Går ronder ibland och kollar uppläggningsplats,båtvagnar m.m.

Om inte kompisen dyker upp kör man själv hela natten med stor försiktighet, Utebliven vakt=1000kr i böter). Vissa nätter tomt då inte medlemsantal räcker. Vi har även kameror som

går på med rörelsedetektor. Ringer lokalnummer till polisen om något händer eller 112.

Vi har inte haft några inbrott sen vi började med detta system.Under dagtid kommer det alltid medlemmar vid olika tider så då är det inga problem. Ungefär så gör vi..

Hälsn

Leffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt upp anslag, Hamnen är bevakad, och att besökare skall ge sig till känna för den som är vakt.

Gör vakten synlig genom att tex bära reflexväst

Ge ingen offentlighet om när det är vakt (vaktrutiner hålls hemligt) visa dock tydligt när ni har vakt genom att vakten visar sig på området

Skriv ner en vaktinstruktion (tippsen ovan var rätt bra,)

Vad göra när något händer. Rapportera till polis JA direkt,  ingripa kanske inte, rådgör med polis om hur.

Gå helst inte vakt ensam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syftet med mitt inlägg var bara att uppmärksamma dig på att det är bra att ha tänkt igenom vad man vill uppnå innan man börjar. Jag tycker inte heller att ni ska försöka ingripa. Men det är ju bra att ha bestämt i förväg så ingen gör något dumt.

Ser ut som det blir en hel del handfasta tips och råd i tråden så den biten blir säkert också täckt!

Lycka till med vaktandet. Om man går två och två kan det nog till och med vara lite spännande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min nästa fråga i ämnet är , ni som har larm på klubben , hur tänkte ni om användarvänligheten ? ( långt ord:-) många peroner måste kunna hantera av och på utan att det ställer till problem .. . Vi själv funderar i ljus och ljud .. någon form av rörelsevakt , kopplat till strålkastare samt tuta .. Men hur funkar den lösningen praktiskt ? även vi får in djur på slipen och vill inte få falsklarm bara för de ...Kommer vaktbolag när larmet går ? Vad kostar en sån utryckning, även om det är falsklarm ( typ djur) ...massor av frågor :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just larmfrågan är väldigt aktuel , öppna ytor samt båthus/längor ! Vill inte ta hit en larmfirma innan man vet hur man bör/ska förhålla sig ! Svåra grejjer detta :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ger på ett försök att bena larmfrågan då jag kommer från branschen, utan att veta något allsom platsen i sig;

Att larma ett område som en båtklubb är allt annat än optimalt. Och att sätta rörelsedetektorer till ett larm som är kopplat till ett bevakningsföretag är inte tillrådigt. Ni kommer att tröttna på att betala larmutryckningar (2000-4000 kr plus moms per gång) efter en vecka när en räv beslutat sig för att korsa gårdsplanen några gånger per natt.

Med det inte sagt att tekniska lösningar inte är bra. Det finns mycket bra saker att få tag i idag. Det är mest en kostnadsfråga. Har ni en byggnad där ni förvarar mycket dyra saker skulle jag larma detta. Magnetkontakter, glasskross. Dessa detektorer falsklarmar sällan. Och detta är ofta inte särskilt dyrt.

Gällande gårdsplan skulle jag koppla rörelsedetektorer till en lampa. Brukar räcka för att skrämma en och annan. Men inte koppla det till ett bevakningsföretag.

Sedan är kameror kopplade till rörelsedetektorer också en bra sak. Vissa kan man få skicka bilder till en telefon/dator, och gör man detta på ett bra sätt kan det vara bra. Gör man det dåligt kommer en stackare få MMS varannan minut så fort det blåser mer än 10 m/s. Men på detta sätt kan någon hos er avgöra när det ska skickas fram utryckningsväktare.

Saken med tekniska lösningar är att det ska finnas en tanke bakom. Vissa larmfirmor kommer ut, sätter upp lite larm, och sen är det klart. En bra larmfirma presenterar en smart lösning. Där det märks att personen är kunnig. Inte i att montera larm, utan att leverera en heltäckande säkerhetslösning. Där de delar av området där det faktiskt finns saker som kan stjälas är täckt.

Glöm bara inte detta med tillstånd om ni vill ha kameror. Är dessa riktade in på ert eget område endast är det sällan problem. Men så fort kameran är riktad så att annans egendom eller allmän plats är synlig är det ofta Länsstyrelsen börjar bråka.

Vet inte om det var till någon hjälp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo...massor :-) frågan om användavänligheten när vi har 100 st personer med tillträde så förstår jag att vi måste prata om toksäkert så att ingen armar nör det finns kvar folk på området , eller att man glömmer larma när man är sist ..... Jag fattar så klart att inget vattentätt , men önskan finns att ingen ställer tilldet för andra .....du Ankan , är du i Sthlm trakten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löses oftast enklast med taggar/passerkort med automatisk avlarmning, samt ett tidsinställt larm som går på en viss tid samt vid längre tids inaktivitet. Exempelvis så bestämmer ni att larmet går på klockan 2000, men genom att dra passerkort/tagg så förlänger man tiden exempelvis en timme. När 55 min gått så piper det till på hela området, och man måste återigen dra taggen/passerkortet för förlänga tiden en timme. Om ingen använt passerkort inom 4 timmar går larmet på oavsett tid (bra på vintern vid låg aktivitet).

Bor i Nacka, båt inne i stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det är många som handhar ett larm tycker jag att bästa lösningen är att larmet är kopplat till låset i klubbhuset. Låst klubbhus=pålarmat, upplåst klubbhus=avlarmat. Minst risk för falsklarm som alltid är irriterande oavsett om det är kopplat till larmföretag eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör aktiv medlemsbevakning där jag som medlem själv kan anmäla vilken natt.
Uppstart/Avslut görs tillsammans med det lokala vaktbolaget som ronderar i byn.
Varannan timme skickas ett Allt Ok meddelande över Comradion (vaktbolagets) som även har överfallsalarm.

Under vintertid går man i par då det endast är upplägningsområdet som bevaks medan det efter sjösättning alltid är två par som växlar mellan uppläggningsområdet och bryggorna.

Alltid lika jobbigt att göra detta då vi går fram till 06.00 men samtidigt så är det alltid skoj att lära känna nya människor/medlemmar.

//Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår från att det är mig du frågar:
Målet är 100% täckning men det faller på sin egen orimlighet så i de fall vi inte kan täcka så ronderar vaktbolaget, dock inte gratis.
Tyvärr så händer det att en medlem inte dyker på upp och då blir det passet inställt eftersom det inte är tillåtet att gå ensam. En avgift debiteras medlemmen som inte dök upp.

I klubben så finns det alltid medlemmar som är intresserade av att tjäna lite pengar så det finns en avlösarpool man kan vända sig till om man inte kan eller om det har dykt upp något oförutsett. Man ringer upp dessa och kommer överens om ett belopp som betalas cash.

Jag fick problem en gång då jag inte kunde men jag bytte pass med en kompis (och det är ju gratis).

//Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår från att det är mig du frågar:
Målet är 100% täckning men det faller på sin egen orimlighet så i de fall vi inte kan täcka så ronderar vaktbolaget, dock inte gratis.
Tyvärr så händer det att en medlem inte dyker på upp och då blir det passet inställt eftersom det inte är tillåtet att gå ensam. En avgift debiteras medlemmen som inte dök upp.

I klubben så finns det alltid medlemmar som är intresserade av att tjäna lite pengar så det finns en avlösarpool man kan vända sig till om man inte kan eller om det har dykt upp något oförutsett. Man ringer upp dessa och kommer överens om ett belopp som betalas cash.

Jag fick problem en gång då jag inte kunde men jag bytte pass med en kompis (och det är ju gratis).

//Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...