Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Wilderwein

måste rubba i år

Rekommendera Poster

Ja min båt från 2005 behöver nog rubbas i år. Hur jag än vaxade i slutet på förra året så var ytan märkbart mattare där solen kommit åt. Vad tror ni är det normalt eller har jag slarvat med båten? Har verkligen försökt att hålla den i bra skick. Vilket rubbingmedel rekomenderar ni?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UV-strålning bryter ner gelcoaten så den kritar och blir vitdammig, mer och fortare på färgade skrov som blå och röda. På vita sker det samma men tar längre tid. Att våtslipa denna ytan är det bästa sättet att komma ner till oskadad gelcoat igen. Det finns en produkt som heter Abralon som är tunna slipdynor som man använder till en excenterslip. Detta och med en blomspruta med vatten slipar man  bort det yttersta skiktet som är skadat.

http://www.mirka.se/abralon_plast

Sök även här på forumet för mer information om just abralon.

Jag har själv behandlat min egen båt från 1979 med samma produkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3M Polerpassta med den gröna hatten, pipen. Den ger ett mycket fint resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är denna produkt till maskin eller för hand?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Putsen ,blankheten , ligger i underarbetet :rubbingen, waxet bara skyddar den blanka ytan ! Så wax isig är inget polermedel . För bästa resultat så måste gammal vax bort och det tvättas bort med lämpligt medel typ gelcoatcleaner ( eller bra tvättmedel för ändamålet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tack för svar. Menar ni att man ska våtslipa en sju år gamal båt? Låter drstiskt.... Ja cleaner använder jag varje vår plus någon gång under sommaren då man fått svåra fläckar (fågeltreck osv) Vart får man tag i m3?

Hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog att handla i helgen, Abralon o TCnano får det bli att prova med i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TC nano provade jag förra sommaren, inte bättre än något annat jag provat bara dyrare.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver än äldre röd båt där gealcoaten är slut. Abralonmetoden gick inte för att gealcotens tjocklek är för tunn/sliten.

Sån här vit var hon se: www.lasselundell.se/page29.html

Efter att strukit skrovet med parafinolja blev hon så här fin:  www.lasselundell.se/debutant.html

Detta är inte arbetsamt, bara fukta en liten trasa rejält med oljan och kleta på.

Denna patentmetod vara bara några månader, men att smörja skrovet igen går på under ½timma

post-571-1394236999,3808_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att prova abralon slippapper. Hur gör man vid stripsen? Anta att färgen försvinner från dekalerna? Någon som provat? Tejpa eller hålla avstånd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...