forgus31 139 Postad 1 April , 2012 Nu har jag skrivit sällsynt mycket gallimatias (strunt) men detta är allvar. Kom på att vi skulle behöva ett skydd mot repning av andra stackare som kommer ivägen när vi närmar oss hamn. Inte alltid lätt att hitta nåt billigt nuförtiden som när Marcus Wallenberg myntade uttrycket. Repade upp en nyfixad Maxi 95 och det satte sina spår även i själen. Ibland är minnet ovanligt korkat och glömmer aldrig pinsamma händelser. Skulle behöva nåt i en seg vit plast att dra runt rören på peket. Har bara en bit rörisolering nu men den pallar nog inte för en kraftigare påkörning. Den hittade jag i diket när jag cyklade till båten. Kan bli en uppklippt hittefender istället men för att framhäva sig och sin båt kunde en fabrikstillverkad variant sitta fint. Finns såna? En som kanske frågat förr om samma sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 April , 2012 Det är nog första gången på maringuiden som någon tipsar om att gå till den zoologiska affären och köpa akvarieslang till luftpump, snitta upp denna och sätt på fenderhållarna, har jag gjort och det funkar utmärkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 April , 2012 Om jag inte fattat allt fel kan jag tänka att man kan skära upp en sådan där fender man kan ha som steg. Den ser ut som en tjock banan ungefär. Tyvärr kan njag inte lääga upp bilder utan att bli utkastad ur forumet men här kommer en länk http://www.smartasaker.se/fender-steg.html Om man skär upp den borde det gå att få fast den på nosen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 April , 2012 Det finns ju nåt liknade som kallas stävfender. Är ju lite mindre klumpig. http://www.marineonline.se/stavfender-i-kraftig-vinyl.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 April , 2012 Tror att det finns många med elakare förskepp än ditt, tex de med ankarspel och monterat ankare längst fram. Ett sådant skulle man verkligen inte vilja ha repandes efter fribordet. Bra att du tänker tanken, det kan ju hända att man får problem någon gång och driver in i båten intill. Mitt råd be om hjälp när du skall ut och inn, de flesta brukar vilja hjälpa till! Däremot har jag inte sett någon bra fender som exakt passar för detta. Men jag skulle prova att ta 2 små fendrar löst pumpade och knyta ihop dem till en slinga och sedan dra dom över peket. Alternativt knyta ihop de i varan innanför förstaget respektive under peket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2012 Jo vi har faktiskt ankaret hängande där fram och tyvärr sticker det utanför peket också. Funderar på att plocka dän det när vi inte nyttjar det och lägga det på däck. Med de föreslagna stora stävfendrarna eller Cias stegfender kunde man bli lite mindre farlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 April , 2012 Varför inte en bit relingslist som du fäster med dubbelhäftande mattejp? http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5699 Eller en Majoni fenderstep som man skär bort det som finns i mitten. Jag har en vit sådan som du kan få och prova med om du vill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 April , 2012 Är det en sån här du menar? http://byggplast-batprylar.se/Förtöjning/Fender/MULTIFENDER_VIT_60X30X8CM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 April , 2012 Tack för tipsen. Ska titta på den där fendersteppen den kan vara bra att ha i helt tillstånd också för att häva sig upp från en flytbrygga. Fiffigt att kombinera fender med steg. Ska nog skaffa en sån. Tack för erbjudandet Wille men jag vet inte om det passar sig att jag skär sönder din fender också. Du minns väl att jag är skyldig dig en slagskruvmejsel som vi slog sönder tillsammans på en mantågsstötta som tyvärr klarade sig. Rostfritt i aluminium, fy. Vi ses väl i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser