Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Persson81

Yamaha 140hk v4 -89

Rekommendera Poster

Hej! Nån som kan nått om Yamaha motorer. Har en 140kh V4 1989, tror jag att årsmodellen är. Finns de nån internet sida man kan beställa reservdelar till en sån motor? Behöver nämligen en axel till fram/back växeln. Vet ej vad de kallas. Men axeln går från en arm uppe presic under motorn, ända ner till drevet. Och är splincad på en axel i drevet. Den har rostat av. Ramlade ner när jag lossade drevet. Tacksam för ett litet svar! Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Finns en bra USA-sajt, men nog borde grejorna kunna handlas på närmre håll?

Hittar ingen 140 hp från -89, men väl en 130 hästars V4:a. Leta gärna själv, finns kataloger i sajten också.
Axel-detaljerna 15. Shift Cam Assembly verkar bestå av flera delar och priserna är alltså i dollar.  Reservdelsnumret är f.ö. ändrat, syns när man klickar på detaljen.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0062164&path=YAM~A0000002~M0001950~M0001955~C0062164&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Edit: Är nog snarare nr 54 i denna skiss du menar?

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0062155&path=YAM~A0000002~M0001950~M0001955~C0062155&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Senast ändrad av Thomas-1 | 01 april 2012 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack:). Är ny båtägare så man måste väl vara me i sånna här sidor så man kan lära sig lite. Jag tror att de är den axeln på sprängskissen, typ. Fast jag tror inte min är 2 delad. Verkade inte så. Ska åka till erlandsons brygga å fråga. Dom borde ju kunna ta fram info om min motor med motornummer. Tack som fan för svar. Mvh jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske va här jag skulle skriva tillbaka till dig:) Tack:). Är ny båtägare så man måste väl vara me i sånna här sidor så man kan lära sig lite. Jag tror att de är den axeln på sprängskissen, typ. Fast jag tror inte min är 2 delad. Verkade inte så. Ska åka till erlandsons brygga å fråga. Dom borde ju kunna ta fram info om min motor med motornummer. Tack som fan för svar. Mvh jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja brukar också kolla på sprängskisser på ishopmarine men någon 140hk från 1989 verkar inte finnas. Är du säker på årsmodellen? Längs med riggen finns en klisterlapp som beskriver vilken modell du har, posta den så kan man leta upp exakta reservdelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Yamaha USA som publicerar sprängskisser på motorerna så har inte modellen sålts i USA är det mycket svårare att få fram sprängskisser. 140 har nog aldrig sålts i USA men troligen delar den de flesta delarna med andra V4or av samma årgång. Att växelaxeln rostar av är tyvärr en sjuka som drabbar äldre Yamaha. Den är dessutom lite krabbig o byta då motorblocket oftase måste av. Nåt som inte är helt lätt på en 20 år gammal motor. På just V4orna kan man även byta axeln genom att ta bort förgasarna o bladventilerna o på så vis få ner den nya axeln. Det finns numer även ett piratalternativ med en delad axel som kan bytas utan att lossa motorblocket eller förgasare/bladventiler. Du finner deras axel på http://www.shiftshaft.com.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...