Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
forgus31

Varfr missarr

Rekommendera Poster

Förarglig miss. Har. Lite svårt med det pyttiga tgbordet. Men vad jag försöker få till är varför vill inte teleoperatörerna tjäna pengar på surfare som är ute och resr? Vi tycker att det är ett stort problem när vi saknar internet under två månader. Vi har suttit med datorn i knäet på parksoffor och trappuppgångar sm skumma figurer och knappat. Surfande på nåns öppna nät. Operatörerna är hetast på att sälja sina tjänster. Varför vill man inte ha dessa pengar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket seglingsområde tänker du på?

Jag har Net 1, vilket skall fungera inom Sverige, Norge och Danmark och var det 50 distansminuter (tror jag det var) ut från kusterna.  Alltså hela Skagrak. Har inte provat på sjön. I abonemanget finns också ett mobiltelefon nummer som går att ringa till och från om man ansluter en vanlig telefon. Har inte provat det heller.

Däremot fungerar det fint i sådana öde trakter som norr om Åkersberga. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä. va jag menade var varför är det så svårt för operatörerna att enas om ett automatiskt system som ger samma priser för surfning i alla länder. Detta är ju stenåldern med rövarpriser så fort man passerar en landsgräns eller råka roama in på annat nät än det man betalar för. Då blir det ju inga pengar för operatörerna utomom  nån som gör misstaget att surfa ändå men det blir ju inga mängder så mycket som man varnar för detta. De flesta operatörer stänger av roamingen numera vad jag kan förstå.

Det kan ju även hända inom landet. En bekant hade två abbonemang varav det ena saknade surf och fick en räkning på 6000 kr när han laddade ner en filmsnutt på 1 GB då telefonen letat upp en annan operatör i en radioskuggans dal. 

Vi saknar nästan alltid fräscha GRIB-filer då vi ofta inte har ork att leta upp nåt gratisnät. De vi har betalat för i hamnar har inte fungerat och ändå kostat en hundring per dygn. De är överbelastade och ger inte ifrån sig många tecken per dygn. 

Bättre antenn har jag funderat på. Lokala kontantkort för ett land är stökigt när man bara är kvar några dagar. Finns det nåt som gäller hela EU kanske?

Följden blir att vi lever ett isolerat liv under semestern.

TV har vi heller inte sett mycket av fast vi har en modern båtTV. Den har inte samma system som de länder vi besöker tydligen. Men TV saknar jag inte mycket så det spelar ingen roll.

De länder vi besökt är UK, Frankrike, Holland, Belgien, Tyskland, Norge och Danmark. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ombordtelefonen är en gammal Nokia och den har extern antenn. Skulle vilja byta ut telefonen mot en Samsung men var hittar man externa antenner till nyare telefoner. Underlättar ju inte att detinte finns ingång i själva telefonen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det är trist att det inte verkar gå att ansluta antenner till de flesta moderna telefoner.

1997 hade jag en Nokia 2110:a som funkade utmärkt hela vägen mellan Åland och Sverige med en extrn mobilanten fasttejpad på VHF-antennen. På den tiden hade vi i stort sett alltid mobiltäckning, det har vi inte längre...
OBS! Det var ingen segelbåt utan en Windy 24 HC.

Någon som har tips på modern bra telefon med extern antenanslutning? eller
tips på hur man på något vis fixar extern anten på en telefon utan extern anslutning?

Finns det någon form av repeter man skulle kunna använda?

Ursäkta att jag spinner vidare på tidigare OT i tråden.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en Global Surfer, en router som du kopplar till en extern antenn och sedan skickar signalerna vidare i ett trådlöst nät på båren. Fördelar, alla på båten får tillgäng till internet, du behöver bara ett abonnemang, och den är obunden, dvs du kan använda den i alla länder och med vilken operatör som helst. Tyvärr får man idag finna sig i att skaft kontantkort i varje land man besöker för att slippa roamingavgifter. Iofs så läste jag någonstans att roamingavgifter kOmler att sänkas ordentligt, men ett kontantkort i aktuellt land blir iallafall billigare. Men jag håller med om att roamingen kan slopas, livet skulle bli så mycket enklare när man seglar i europa eller världen

Senast ändrad av LadyAnnila | 02 april 2012 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en sån router har vi hemma som vi tar med på semestern men har inte skaffat kontantkort. Men det är ju ett sätt man väl får acceptera.

Smidigt med en router som alla kan nyttja. Faktiskt är vi ibland 3-4 st som kör på vårt mediokra mobila bredband. Helt OK så länge man inte ser på film. Vi har c:a 5 Mb. Men utomlands är det öken med vårt Tele2 eller vad man än har. 

Vad jag är förvånad/sur över är operatörernas ointresse att bjuda andra på plats i etern. De kan ju för fasen betalt för det. Men måttligt, varför ska det bli tusen ggr dyrare för att pengarna kommer från ett annat land. man kan ju börja med EU-land. Vad gör man i EU-högkvarterat? De fick ju till det med telefontrafiken där det är enhetstaxa som alla följer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också hört något nyligen om att man kommit överens om pristak på roaming för datatrafik. Lite googlande visar att något nytt är på gång och att den befintliga förordningen om roaming av teletrafik inom EU går ut den 30 juni 2012.

Pressmeddelande från EU-parlamentet
http://www.europarl.europa.eu/news/en/pressroom/content/20120326IPR41842/html/Mobile-roaming-MEPs-win-deal-with-Council-to-lower-price-caps

Priserna är fortfarande höga, men det finns i alla fall begränsningar.

Mackey

Senast ändrad av Mackey | 02 april 2012 | 10:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja priserna är fortfarande avskräckande men 2014 blir det bara en tiondel. Bra att det rör på sig men underligt att det måste ske under tvång. Operatörerna kommer troligen att få bra lönsamhet då trafiken ökar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...