Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
crabfish

Missa inte nya lagen för sugtömning

Rekommendera Poster

Du som missat den nya lagen om sugtömning för fritidsbåtar har ändå god tid på sig att anpassa båtens toalettsystem till sugtömning

Lagen träder i kraft den 1:april 2015

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

Alla båtar måste på toalettens dörr förses med varningsdekaler om att inte använda toaletten då sugtömning sker.
Allvarliga situationer kan uppstå och därför måste dekal finnas i alla fritidsbåtar med toalett som varnar för detta. (se bild).

Erik Eklund tar idag den 1/4 2012 emot frågor och kan ge information om vart man får tag på dekaler till båten.
via telefon:  010-495 32 40
eller
mail: erik.eklund@transportstyrelsen.se

Senast ändrad av crabfish | 01 april 2012 | 07:05

post-10001667-1394236995,8217_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan ju bli ett fasligt sug därnere. Bra vid förstoppning har jag hört. Ja det är väl i toarören som det handlar om men bör väl också gälla i förlängningen eller vad man ska kalla det man placerar på ringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är även ute på remiss att det kommer bli obligatoriskt med flytväst och en ny sort forskas fram som ändrar färg från röd till gul om man har mer än 0.2 promille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En känd Sotenäsprofil som dessutom var en god historieberättare, brukade alltid säga;Jag ljuger aldrig, men att jag lägger till och drar ifrån när jag berättar - det är givet.

Hur sant det är vet jag inte. På den lilla ön mellan Kleven och Smögen  finns det ett antal toaletter. Enligt uppgift var det en välbyggd dam som satt kvar på toa när hon spolade. Komunalarbetarna lär ha fått ta till extraordinära åtgärder för att få loss henne. Så visst kan det finnas vissa risker med vackumsugning, speciellt om man har en välbyggd och utsvällande bakdel. wink

Senast ändrad av toaen | 01 april 2012 | 10:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...