Ormen 7 Postad 31 Mars , 2012 Hej, Funderar på att ersätta glödlamporna i segel-lanternorna med LED-lampor. Nu vet jag att det kan påverka de föreskrivna lysvinklarna. Någon som provat och mätt hur stor påverkan det blev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Mars , 2012 Hej. Jag tänker oxå på sikt ersätta glödlamporna i lanternor och övrig belysning med LED. Förstår inte hur detta skulle påverka ljusvinklarna på lanternorna om man har en runtstrålade LED. Det är väl fortfarande öppningen i lanternahuset som styr i vilken vinkel den lyser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 31 Mars , 2012 Endast lanternor som från början är godkända med LED är godkända att ha LED. Men om du ändå tänker montera LED-lampor i en gammal lanterna så brukar LED lampor med olika färger ha med en ny lamphållare så att du kan montera in hela lamphållaren i läge så lysvinkeln skall bli rätt, (men de blir inte godkända för det) Men klart lockande att de lyser som 25W men drar bara ca 3,5 W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Mars , 2012 Lysvinkeln är mycket känslig i de små lyktorna. Den blir inte rätt om du monterar annan glödlampa än den som är tänkt för armaturen och en massa led liknar inte alls glödtråden. Det andra som blir fel är färgen. Led har en annan färgtemperatur vilket ger blåaktig färg och lila om jag minns rätt. Som nämnts finns godkända ledlanternor så man slipper testa egna lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Mars , 2012 Kan fortfarande inte köpa att ljusvinkeln skulle bli annorlunda av att sätta i en annan glödlampa eller LED så länge som den strålar runt om. Det finns ju LED lampor med olika våglängder på ljuset, med en vanlig vit LED blir färgerna kallare, men med en varmvit LED blir det nog ungefär lika som med glödlampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Mars , 2012 Det tror jag du gör om du kollar glödtrådens utbredning. Den brukar vara vertikal och några mm tjock. Då får ersättningen inte skilja sig. Det är inte lätt att hitta lysdioder som är så tunna som glödtråden. Är den tjockare lyser lanternan under större vinkel. Det är ju glödtråden man ser när man ser lanterna lysa. Är glödtråden tjockare ser man lanternan tidigare och senare. Hittar du rätt dioder är det ändå så att lanternan inte är godkänd. Det är som en som jobbar som läkare fast han saknar licensen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Mars , 2012 OK då förstår jag vad du menar. Det skulle ju gå att kompensera genom att maska kanterna på lanternans lins lika många mm som LED lampan är tjockare än glödtråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 31 Mars , 2012 Jag var inne på att byta lanternorna till LED, men sedan insåg jag att eftersom jag nästan aldrig använder dem eftersom jag planerar turerna så att det är ljust ute när jag seglar spelar det ingen roll. Och Riro, du har ju motorbåt med laddning från motorn när du använder lanternorna, då spelar det ju ingen roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2012 Maska av kan va ett sätt men kommer att ge svagare ljus om några lysdioder är bakom masken när fortfarande nån lysdiod syns. Ska isåfall maskas av rätt långt ifrån LEDden. Lika långt ifrån som förhållandet i tjocklek för glödtråd kontra LED. Lysvinklarna är redan rätt dåligt definierade i en liten lanterna. Buktar glödtråden ut ett par mm kan det ge flera grader fel på ljusbilden. Detta blir extra framträdande för en kombilanterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 1 April , 2012 Det som möjligen händer är att då lanternor användsvförhållandevis sällan så ärjar kablarna lite. Med vanliga glödisar som krävr lite kräm så märks inte detta o de bränner bort den lilla oxiden men med led somknappt drar nått de kommer efter ett tag att inte få nån ström alls pga ärgade ledare o då står du där utan lantrnor onfå gå runt med 5-56 o försöka hitta felet. Led till belysning i sittbrun o ruff -- ja men inte till lanternor om du inte kör mycket i mörker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 April , 2012 Det är ju inget problem för motorbåtar, men seglar man många timmar i mörker så räknas varje mA. Jag tror nog att risken är större att en glödlampa går sönder än att det blir dålig kontakt för att LED lampan drar mindre ström. Det är ju lika besvärligt att byta glödlampa som att fixa dålig kontakt i lamphållaren. Du måste dessutom då alltid ha minst en reservlampa tillhands. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2012 Det är riktigt att små strömmar i kontaktytor är problem. En LED-bestyckad godkänd lanterna har sannolikt inte utbytbara lsysdioder så den borde inte ha problem med oxid där risken är som störst, dvs i armaturen så saltbestänkt som den är. Godkända lanternor med LED borde vara naturliga valet för seglare med ont om ampere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 1 April , 2012 Problemet är att en lampa med glödtråd, vertikalt monterad, som lanternlamporna har, har 360 graders lysvinkel, men en lysdiod har bara ca 60 graders lysvinkel, och då är det framställt med hjälp av en lins, så det skiljet mycket för att få ett tillräckligt kraftigt ljussken ända ut i sektorsgränserna. Prov har gjorts att montera flera dioder vid sidan av varann, men det blir ändå inte tillräckligt bra för att kunna godkännas av myndigheterna. Vidare ska ni inte fundera på olika färger på dioderna, för GLÖDLAMPORNA är ju vita allihop, så ska ni ha lysdioder så tänk på att det är lanternglaset som sätter färgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 April , 2012 EN lysdiod har liten lysvinkel, men de LED lampor som ersätter glödlampor består ju av många dioder monterade i olika vinklar för att övertäcka varandra för att därigenom bli runtstrålande. Om man ska använda ett lanternahus från en lanterna som är gjord för glödlampor med LED så är det ändå viktigt att LEDen har ungefär samma våglängd som glödlampan för att det ska bli rätt färg. Rätt våglängd måste finnas i ljuset för att den ska kunna återges av lanternan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 April , 2012 Motorbåten använder jag endast till kortare dagsturer så där behöver jag inte lanternor alls. Motorseglaren gör jag längre turer med så där behövs lanternorna. Det är ju lite trist om man måste ha motorn puttrande bara för att ladda batterierna när man seglar. Senast ändrad av Riro | 01 april 2012 | 15:19 Senast ändrad av Riro | 01 april 2012 | 15:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 1 April , 2012 Alltså... En glödlampa har ett brett färgspektrum från sin glödtråd, men LED har en väldigt snävt. Det kan göra att du får problem med färgtemperaturerna, att din lanterna fungerar dåligt. Tycker det är för mycket som talar emot att mecka själv med en säkerhetsdetalj såsom en lanterna. Vill man ha LED finns relativt billiga och godkända på t ex Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 1 April , 2012 Den ursprungliga frågan var om någon provat och mätt hur stort vinkelfelet blev med tanke på seglingslanternor d.v.s. normalt röd/grön babord/styrbordslanterna plus vit akterlantera. Nu har jag själv inte provat med LED lampa i de gamla lanternorna än men jag har tittat på den LED lampa jag köpt för att eventuellt byta. Dess LEDar sitter 8 mm utanför lampans centrum d.v.s. där glödtråden i den gamla lampan satt. Om vi antar att lanternans mask slutar 50 mm från centrum blir vinkelfelet ungefär arcsin(8/50) d.v.s 9 grader. Detta fel tycker jag är oacceptabelt för den röd/gröna kombilanternan men kan möjligen tolereras för akterlanternan som nu skulle lysa i 153 graders sektor istället för 135 grader. Om jag låter den rödgröna vara som den är med glödlampa men skiftar till LED i akterlanternan så blir det 9 graders överlapp mellan vitt och rött eller grönt ljus. Inte godkänt men skulle nog funka hyfsat i praktiken tror jag. I varje fall har strömförbrukningen från lanternorna under segling i stort sett halverats på ett mycket enkelt sätt. Senast ändrad av Ormen | 01 april 2012 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2012 Testade just en lysdiod fån IKEA som jag tycker har behaglig färg och se, den gav ett helt rött sken genom ett baklykteglas från en cykel. Klart rött. Den dioden är på 4W. Två såna vinklade skulle kunna ge rött ljus i en standardlanterna om man har tur. Trodde det var svårare med färgen då lysdioderna har snäva färgspektra. Det sker en del på LED-utvecklingenssidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 3 April , 2012 Så här gjorde jag med dels kombilanterna (röd-grön i samma hus) samt topp och akter. LED-lamporna är från Biltema. Och rött blir rött, och grönt blir grönt. Fick justera sidolamporna för att få de rätta lysvinklarna. Sedan limmande jag ihop de tre LED-lamporna till en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 3 April , 2012 Här är det läge för två tolkningar av myndigheternas godkännande av somliga lanternalösningar och förbjudande av andra. 1. Kan det vara så att felaktiga lanternor ställer till med olyckor? Om så är fallet så skall man kanske som myndighet försöka hjälpa även små privata ägare av fritidsbåtar. Godkänn lanternor som visar rätt; rätta sektorer, rätta färger, rätt styrka. 2. Man vill kanske som myndighet djävlas med små privata ägare av fritidsbåtar? Välj själv vilken tolkning som är troligast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 April , 2012 Alternativ två känns inte helt främmandedå alternativ ett inte känns troligt ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 4 April , 2012 Det här har varit uppe på tapeten tidigare. Jag har berättat om mina led dioder samt schema och färg-resultat. leta i tidager trådar. Nu vill jag bara poängtera, jag bryr mig inte om ett sk godkännande. Om det ger rätt färg och vinklar men inte har en välsignad stämpel på så har inget hänt! Lysdioder har utvecklats ruskigt snabbt och de nya ger vit ljus så färgerna genom glaset blir rätt. ca 80% av oss killar är dessutom mer eller mindre färgblinda, vi är snälla för vi ser inte rött. Ytterst få kan på avstånd urskilja olika gröna nyanser och en event. dragning åt blått. En liten missfärgning har ingen som helst praktisk betydelse. Det viktiga är att man syns. Godkännandet kom till för att vi skall kunna vara säkra på att det blir rätt. Men om det nu är rätt så har man inte brytit mot någon säkerhet, endast mot en byråkratisk regel. Jag vill se den myndighet, polis, sjöräddare, kustbevakare eller fan och hans moster som mäter ljusstyrkan och färgtempen samt vinklarna på min lanterna. De är säkert glada att se att det lyser ok, De har ändå inte tid när de skall ta alkoprov numera. Sen har vi lite olika sortens folk. De som, oftast kanske i brist på okunnighet, tummen mitt mfl orsaker följer lagen till punkt och pricka. Bara för att vara på den säkra sidan, men oftast är de aningslösa och blir chockade att jag kör med icke godkända lanternor eftersom jag har ersatt lampan med diod. Den andra sorten mixar och pysslar och hittar på och landar oftast med tiden rätt. Undrar vilka som har fört vår utveckling framåt. Jag kan hantera lödkolv och fixa lite elektronik och mina lanternor har inte glödtråd längre. De är säkrare bla genom att lysa längre på samma batteri. Vem vill åtala mig för att de inte är godkända längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 4 April , 2012 Bra Kallman, håller med. Att det lyser tydligt, starkt och länge är bättre än att godkända lanternor med glödtråd suger ur batteriet så att de till slut slocknar eller släcker ut GPS, AIS mm som också är viktigt. Eller riskerar att tex montorn inte startar när den kanske behövs som bäst för att snabbt styra ut ur faleden om det kommer en stor oljetanker runt nästa ö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 5 April , 2012 Tack Kalman! Kan bara hålla med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2012 Instämmer till fullo. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 April , 2012 Trevligt nog ger jag mig på den punkt jag trodde skulle vara svårast, just att få färgen rätt. Vad kul att LEDarna har blivit så mycket bättre. Men fortfarande skulle jag själv inte orkar meka med en sån säkerhetsdetalj. Men ska byta lanternor till LED, de godkända är inte dyra och blir billigare i längden. Glödlamporna till de gamla lanternorna har dålig livslängd och är rätt dyra. Jobbar man mycket med sina hemma-lanternor är det inte otroligt att man kan få till en bättre lanterna än den från butiken dock. Det är också placeringen på båten som spelar in. T.ex sidomonterade röd och grön borde gå att få säkrare lysvinklar än en godkänd kombilanterna och då har man ju inget som talar mot att använda en icke godkänd lykta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser