toaen 510 Postad 31 Mars , 2012 Har en gammal motorseglare som jag bytt motor på. Den gamla motorn hade inget backslag utan en hydralpump och en hydralmotor som derv proppelern satt under durkarna i däcksalongen. Den nya motorn var så pass mycket mindre, fast den hade några fler hästkrafter, att den fick plats under durkarna i däckssalongen, fast med ett nödrop. Men jag föredrar en rak acel ut mot proppellern framför allt kladd med käckande hydralolja. För att det hela skall bli riktigt bra så har jag gjort en mindre justering av inredningen, bl.a såfat ur ena sittbänken så att hela motorn blir lätt åtkomlig genom en lucka i durken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Mars , 2012 Jag tänkte limma på teaklister på kanterna på ursågning på plyfan. Jag var helt säker på att inredningen var av teak. När jag tittade närmare visade det sig att inredningen är av teak och teakplyfa, men man betsat med nån typ av mahognybets. Inredningen i sin helhet skulle egentligen också behöva få sig en uppfräschning med ny lack men även vissa fläckar där lacken är dålig. Teakplyfan är ju som oftast lövtun, så nån större slipning är ju inte att tänka på. Vissa ytor är lacken ganska skaplig, vissa ställen är lacken dålig, en del små skador och i all mahognybetsad teak. Plus då lite helt nya teaklister. Ni som är ytbehandligsexperter på träsidan - hur skulle ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 April , 2012 Det verkar som ingen vågar svara en sån aktoritet som du Toaen, varken epoxy eller Danska oljemaffian. Att din teakinredning är betsad är inte så konstigt isig, många tillverkare betsar sina inredningar för att få en lite mera enhetlig färg på träet i inredningen, tidigare valde båtbyggaren trä till inredningen efter träets struktur och färg så att alla ytor skulle vara snarlika, sedan kom man på att om man betsade så behövde man bara para delarna till inredning efter träets struktur, genast blev det enklare och snabbare att få en båt färdig och klirr i kassan. Ännu tidigare valde båtbyggaren och beställaren ut en lämplig stock och ur den sågades allt virke till båten, med lika färg och struktur. Nu blev det visst en liten avvikelse från din fråga, matta ner din inredning mycket lätt med fint sandpapper, du såg hur tunnt fanerlagret är när du sågade i inredningen så bara matta lacken ingen avverkning i träet, skav och nya detaljer kan du lägga lite bets på, torka av överflöd så det bara blir bets kvar där det är en skada. sedan kan du ytbehandla med var du finner lämpligt, jag skulle dra på några lager traditionell högblank båtlack, men jag var ju med innan det fanns sidenmatt, så mitt val är ju enkelt. Såg för övrigt att du monterat en Italiensk maskin, jag har kört med en liknande i ett antal år nu och har bara gott att säga om spagge maskinen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 April , 2012 Håller mede, att mattslipa, sedan betsa (med valfribets) och sedan några lager lack blir snyggt. Sjäv så har jag kört med Biltemas fernissa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser