Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Hikern

Vattenskidor efter träbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Äger i dagsläget en gamal sportbåt i plast med en 50hk Mercury på som vi åker en del vattenskidor och wakeboard efter. Jag går nu i tankarna att skaffa någon mindre campingbåt i trä då jag tycker träbåtar är betydligt trevligare både till utseende och sjögång.

Då till min fråga. Vad tror ni om att åka vattenskidor efter en gamal campingbåt i trä? Motorn jag tänk andvända är den 50hk Mercury jag har nu. Kommer den ens plana? Eller är den inte alls byggd för en så stor motor?

Bifogar en bild på tänkt objekt.

Tacksam för svar!

Mvh Pär

Senast ändrad av Hikern | 31 mars 2012 | 11:58

post-10021503-1394236995,3936_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fin båt som enligt min bedömning funkar att åka vattenskidor efter. Jag tror du kommer upp i 22-24 knop med åkare efter och det räcker för nöjesåkning.

Jag har själv åkt vattenskidor (en skida) efter träroddbåt med 20 hk motor., Det ställer lite större krav på åkeren att komma upp på vattnet och hjälpa till att få båten att orka upp i plan (jag startade med två skidor) om båten inte har obegränsade motorresurser, men sedan är det inga problem att nöjesåka. Start från sittande på brygga med en skida funkade också, men det var inget jag behärskade.

Vattenskidor har man ju faktiskt åkt långt innnan det fanns plastbåtar. Min mamma och hennes lillebror byggde vattenskidor av tjock masonit i början av 40-talet. Det funkade enligt uppgift sådär... Skidorna löste upp sig efter en tids åkning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Ok, det låter ju onekligen hoppfullt att det ska gå att få fart på den då! Som den ser ut enl bild är den ganska plan i skrovet baktill, så det borde väl inte vara några problem till o få den att plana?

Intressant läsning om masonitskidorna :)

Någon med fler erfarenheter?

Mvh Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bli riktigt kul körning med äldre båtar med vattenskidor efter då dessa båtar ofta är ganska flatbottnade. Detta gör att skidåkaren drar ut aktern på båten i sann driftingstil i hårda slalomsvängar. Det gäller att kompensera för det som förare men det utmärkt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken fin båt!

Men, trailern ser inget vidare ut? Vilket j-dra överhäng i aktern. Kärran verkar ju sluta stödja båten strax akter om midskepps. Mycket viktigt med extra stöd för aktern vid längre förvaring, allrahelst med motor monterad.

Det hade ju iofs, varit lika illa för en plastbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farten duger förmodligen till lite enklare åkning på 2 skidor, om åkaren är relativt duktig på att komma upp, då det kommer gå tungt upp till planing. När man åker slalom på en skida bör det dock gå mellan 26 och 30 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla infästningarna till vattenskidlinan på akterspegeln på träbåten så de pallar draget av vattenskidåkare.

Har sett träbåtar där både öglor och själva akterspegeln har krökts efter vattenskidåkning. Det blir ju bra vrid där, motorn trycker och linan drar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan åka wakeboard i stället, det går bra från 10-12 knop och uppåt. Och jag skulle tro att denna stora båt kommer att generera häftiga hoppvågor !!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla svar!! Båten är nu inhandlad, så även en kortriggad 65hk Mercury. Fördelen med 65 hk:n är att den bara har tre cylindrar jämtemot fyra på 50 hästaren. Lite lättare men starkare! Hoppas bara båten håller för den, men det lär nog behövas en del jobb för att förstärka akterspegeln innan den hängs på. Så nu är det bara o hårdköra innan sommaren kommer igång på allvar! Med vänlig hälsning, Pär

Senast ändrad av Hikern | 02 april 2012 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...