Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Peter_K

Radice folding

Rekommendera Poster

På Blocket sälj den ständigt prisnedsatta foldingpropellern från Radice. Kostar väl knappa hälften av de finare märkena. Ett test från en tysk tidning visar att detta är en av världens bästa propellrar. Jag är både skeptisk och såklart nyfiken. Undrar därför om någon testat denna? Den kan ju inte vara sämre än min Penta gjutjärn med blad som liknar stämjärn, men är den bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också läst den tyska testen men blev väl inte heller imponerad, det föreföll som viktigaste parametern var priset. Då blir ju vad som helst som kostar halva priset bäst. Radices blad är ganska grovhuggna (ser lite kantiga ut) medan t ex VP och Varifold (samma?) är mjuka i formerna.

Jag har diskuterat det en del med Rodahl och enligt dom så är det en bra prisvärd propeller men Varifold (för dubbla priset) är en bättre säger dom. Fast dom säljer ju båda så vad ska dom säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i en liknande situation när jag hade tappat mon foldingpropeller för ett par år sedan. Sök på köpa foldingpropeller här på MG så får du en del tips om hur man kan tänka. Generellt kan nog sägas att det enda som är bra med Radices propeller är priset. Den ligger väl runt 5000. Men det är en gammal konstruktion och nyare är betydligt bättre.

Men bättre betyder dyrare. Två alternativ är Varifold och Flexifold. Prestandamässigt är de likvärdiga och alltså betydligt bättre än Radice. Priset ligger tyvärr på 9 000, Brrr... Men det finns en rätt bra begagnatmarknad, och har man tur dyker det upp begagnade ex som då brukar kunna kosta runt 3-5000. Propeller- och motorförsäljare brukar också ha begagnade ex som lämnas som inbyte vid motorbyten. En stark rekommendation är ex-vis att kontakta Rodahls Marin som har ett bra utbud och är mycket hjälpsamma. De kan också hjälpa dig att välja storlek på propellern anpassad till din motor.

Alltså: leta reda på en begagnad foldingpropeller av märket Varifold eller Flexifold. Undvik Radice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Radice Folding på Marinmagasinet nu i februari och sjösatte 22 mars så jag har hunnit testa lite. Köpte den efter att ha blivit rekommenderad den av två andra med likadan båt som vi.

Jämför med dels med den folding jag hade på vår förra båt, dels med den fasta som vi hade innan. Ersatte en fast VP 16x9 med en Radice Folding 16x10.

Framåt går det fint med lite bättre fart. Bakåt har man förlorat gott och väl hälften av kraften jämfört med den fasta, men om jag jämför med den gamla VP-original folding som satt på förra båten är den bättre, eftersom den inte drar bakåt åt olika håll utan rakt och fint.

Skulle jag känna mig rik någon dag kanske jag skulle valt en sådan folding som har lika mycket kraft bakåt som framåt (vad det nu är de kallas), men idag hade jag inte betalt dubbelt så mycket bara för det. Framåt har jag hört sägas att det inte gör någon skillnad med olika propellrar, 2 eller 3-bladiga (utom de som har proppen bakom en fet köl som måste ha 3-bladig). Det är bakåt som gör den stora skillnaden mellan olika, men som sagt min egen erfarenhet är begränsad till våra två senaste båtar (förförra hade utombordare).



Senast ändrad av breckan | 31 mars 2012 | 19:27



Senast ändrad av breckan | 03 april 2012 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan summera första säsongen med Radice Folding med att jag är nöjd. De tidiga erfarenheterna stod sig över säsongen.

Det viktigaste av allt - den fäller ihop sig vid segling och det är seglar jag gör helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa uppföljning på tidigare trådar och hur det känns efter en säsong. Själv lutar jag mer åt en flöjande propeller men vi får väl se hur stor plånboken är när inköpet ska göras

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämfört mot Pentas propellrar skulle jag definitivt välja Radice, har testat båda. Volvos rostar och glappar något helt extremt. Medan Radice är i brons och lider inte av glapproblematiken.

Se dock till att få rätt stigning och storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...