Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
2to4stroke

Sommar, Sol och Systemkamera

Rekommendera Poster

Jag har lagt i båten och redan värmt upp med lite vattenskidor, kallt som 17 men med rätt kläder så går det =) Jag undrar om någon här kan dela med sig av lite råd om systemkameror. funderar på att köpa en för runt 5000kr. Finns det vattenskyddade eller t.o.m. täta systemkameror eller om man tex köper ett hus att ha dom i? Förstår förstås att det blir lite dyrare då men det är ju på sjön man tar dom bästa bilderna eller hur :) Jag har väl en hel hårddisk full med bilder från förra sommaren, skulle vilja framkalla en del men vet inte vart jag skall vända mig, har hört att man kan ladda upp bilder till något företag som skriver ut på papper och skickar hem, någon som kan rekommendera någon sida på nätet för detta så vore jag också tacksam, googlar man får man ju upp hundratals ser det ut som! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentäta kameror finns det i kompaktformat, är du ute efter systemkamera finns det ingen vattentät vad jag vet, men det finns vädertätad. Nikon D7000 är en kamera som har viss vädertätning, ska du ha väldigt vädertätat får du gå upp proffsklass och då kostar ett kamerahus flera 10-tals tusen. Hus att ha systemkamera finns men de är avsedda för dykning och inte speciellt smidiga.

Man får nog själv vara tät om man ska ha en tät kamera :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systemkameror som är täta finns inte för rimliga pengar, jag har därför en normal bra systemkamera med en massa objektiv och en liten vattentät kompaktkamera.

Då får jag även kompletterande funktion i dessa, en bra kamera och en liten och smidig. Under vatten duger kompakten väl och går att spola av. Och skulle den om några år krascha så är den inte dyrare än att man får köpa en ny. (En Olympys Tough måttligt bra men tät, robust och liten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som de andra skrev så är vättentäta systemkameror väldigt dyra. Här har du några exempel:

http://www.housingcamera.com/Nikon-D7000-s/141.htm

Är det en hyfsad digital systemkamera du är ute efter för de pengarna skulle jag rekommendera denna eller nåt liknande: 

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d3100kit18-55vr/140852.3301/

Jag har föregångaren till den (min saknar LCD-skärm) men är hur nöjd som helst med den. Sen köpte jag till ett allsidigt objektiv som kostar 10.000 nytt fast jag köpte det begagnat på blocket för halva priset. Finns en uppsjö men beg objektiv eller kopior som är minst lika bra på andrahansmarknaden. Likaså kameror men då ska det vara original. Val av objektiv gör mycket för det som brukar följa med kan bli lite för tråkigt i längden. Nikon eller Canon är ju världskända också  för sina produkter så det finns många tillbehör beg på marknaden.

Jag undar också som du vart det är billigt att skicka bilder över nätet och få hem dom i lådan? Har säkert 800 bilder på datorn och vill inte att de ska gå förlorade utan att ha dom i ett riktigt fotoalbum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 5000 finns inte mycket vädertätat om du vill ha nytt.

En Pentax K7 med den vädertätade kittgluggen borde du kunna få för ca 4000 idag. Bara att tvätta i duchen när du kommer hem :)

Vill du ha nytt så finns K5:an, men då kliver du över din 5000 en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några alternativ.

Vanlig systemkamera  (Oskyddad måste hållas torrr, tål kanske lite fuktig luft eller duggregn en kort stund men måste sedan torkas och stoppas undan )

Vädertätad systemkamera (Förbättrad tätning tål väl lite regn dvs något mer än ovanstående) Men inte lämpligt att öppna kameran ute tex byta objektiv, batteri, kort etc.

Vanlig systemkamer i vattentät undervattens hus, (Klumpigt och dyrt men fungerar under vatten)

Skicka bilder på framkallning.

Jag brukar göra det via Experts hemsida och hämtar sedan i affären, man väljer vilken butik man vill hämta bilderna i. Lämpligt att välja ut de bästa bara, beskära och photoshoppa bilderna först och lägga dem i en mapp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väder/trycktäta case till systemkameror brukar vara ungefär tre gånger så dyra som själva kameran.

Det finns ett gäng olika tillverkare av diverse påsar man kan ha kameran i. Priset på påsarna börjar på en hundring och skall enligt uppgift vara tät ner till ett par meters djup. Det som skiljer påsarna åt är givetvis materialet men de lite dyrare påsarna har ett uttag för linsen som ger bättre bild. Försök att få tag i en påse som har fäste så att den passar på ditt objektiv, man skruvar altså på den på samma sätt som man skruvar på filter på objektivet.

Jag skulle personligen inte lägga min kamera i en sådan påse och sedan snorkla men att skydda mot väder vind och stänk från havet borde inte vara något problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...