Krulle 3 Postad 30 Mars , 2012 Tänkte försöka hitta mitt motornummer så jag kanske kan försäkra den. Lappen som ska sitta på riggens bygel över akterspegeln är borta. Men ska väll även stå på en frostplugg. Men var fan sitter den pluggen? Kollat som en tok men hittar den inte. Läser man på nätet ska det va i samma blå färg som blocket. Svenska sjö säger att pluggen ska va silvrig. Den är även elektroniskt stöldmärkt av SFF kan man inte bli hjälp av det då det sitter en klisterlapp med uppgifter från SFF på den? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 30 Mars , 2012 Kontakta SFF och fråga så får du veta...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Mars , 2012 Det här med en märkt frostplugg tror jag är en förväxling med OMC för jag har aldrig hittat nån på en Yamaha. Däremot brukar det finnas en eller flera runda svarta klisterlappar, stora som en enkrona ungefär o med numret i vitt. Jag har haft exakt en sån snurra du har fast från 1997 men kan inte komma ihåg var klistermärket satt. På min nuvarande 30a från 1996 hittade jag den bakom oljetanken. Så kan inte SSF hjälpa dej så lossa lite kåpor o annat löst o gå på upptäcksfärd med ficklampan så hittar du den nog.. Förresten skriver du att motorn är blå..? Yamaha blev grå fr o m 1994, innan dess var de blå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2to4stroke 0 Postad 30 Mars , 2012 Jag har också haft samma problem med 90hk 2-takt från -99, hade den t.o.m. inlämnad på yamahaverkstad för att lokalisera nummer men trots att dom skruvade loss lite delar så hittade dom inget nummer. Rådet jag fick, efter att ha pratat med bl.a. larmtjänst var att själv stansa in ett nummer som jag kunde försäkra motorn på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 31 Mars , 2012 Ska ringa SFF på måndag och se vad dom säger! Teknikerna på Svenska sjö sa att det skulle finnas en plugg, undrade vart eller iaf på vilken sida, det vet vi inte kolla.... Dom har med andra ord ingen koll bara ngt dom tror :/ Ja min motor är blå, har en CE märknings klisterlapp som oxå säger 1996 men en sån lapp kan man väll lätt köpa på nätet. Ska ta en bild på den så kanske det är lättare att säga. Svenska sjö sa först att jag kunde stansa in ett nr själv, men sen efter att dom pratat med sina tekniker så gick det inte, dom visst ju inte om den va stulen så skulle inte kunna betala ut någon ersättning för den. :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 31 Mars , 2012 de jarb är inne på är nog huruvida motorn är från 1996. Om den är blå är den kanske äldre? Ta gärna en bild på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 11 April , 2012 Så, nu varit i kontakt med SFF Den är märkt som en 96a iaf, han skulle återkomma med nr.... Såhär ser motorn ut, blå tycker jag? Men mitt färgseende är deffekt så..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 April , 2012 Var är kåpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 April , 2012 Tycker det ser ut som den är grå, alltså den färg som kom 1994 och som Yamaha fortfarande använder. Släng upp en bild på kåpan så man ser vilken typ av dekaler den har. Brukar kunna gå att säga med bara några års intervall hur gammal den är.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser