Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
T_M_C

Tidsåtgång för att slipa ner gammal bottenfärg?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har provat att ställa denna fråga i en äldre tråd som inte givit någon respons, men tror mig vara ganska säker på att någon av er åtminstone kan ge mig en hint!

Efter 20 säsonger vill jag slipa ner alla gamla lager av bottenfärg på vår båt och undrar, innan jag börjar jobbet, vilken tidsåtgång man bör ta höjd för? (Klarar/orkar man det exempelvis på en lördag eller går det åt både lördag och söndag eller är det mer tungrott än så?)

Båten är en 900 Dolphin, alltså ca 9x3,20 i skrovstorlek.

Vad kör man, många tipsar om 40-papper, vad kör man på slutet för det går väl att slipa tills man nästan kommer ner till gelcoaten och sedan prima och måla nytt tänker jag mig.

Kan VC Tar och VC17 vara lämpligt för att få en slät botten för Västkustbruk? (VC17 skall ju ha kommit med en ny formula 2012 tror jag mig ha förstått).

//TMC

'- Janne, det är 4,8 knop i kanalen!'
'- Men det gäller väl inte när man tevlar...?'



Senast ändrad av T_M_C | 30 mars 2012 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med hur lång tid ett sånt jobb tar är ju svårt att säga. Vi är ju alla väldigt olika. Vissa är unga och pigga har en väldig massa energi. Själv är jag en trött gamal man som nästan inte orkar nåt. wink

Håller på att slipa bort ett antal lager VC17 och en underliggande tjärepoxy på min Storfidra. En långkölad segelbåt på 25 fot (7,6 m LOA) Det är möjligt att den har nästan lika mycket yta som din. 

Sen är det ju lättare att komma åt på en segelbåt. Beror ju lite på hur din båt är uppallad och om det går att komma åt under på ett vettigt sätt.

Nu orkar jag inte jobba så långa slängar i taget, men jag tror att jag har slipat ca 25 timmar för att ha avverka 75% av botten. En ung och pigg person kanske hade gjort hela botten på 15 timmar. 



Senast ändrad av toaen | 30 mars 2012 | 14:20

post-945-1394236994,5041_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 40 papper på en exenterslip och slipar ända ner så att gelcoaten blir helt ren. Excenterslipen har jag kopplad till en grovdamsugare. Ett bra munskydd är ju inte fel, även om det mesta av slipdammet hamnar i damsugaren. 

Att jag skall köra med nåt finare papper på slutet är jag osäker på. Det är ju redan en grov och fin yta för epoxygrundfärgen att bita i. wink

post-945-1394236994,5761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stort tack för feedback!

Då har jag en indikation från din sida på vad det tagit för dig, räcker bra för att ha som beslutsunderlag när jag drar igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud Tommy, vad du tjötar om att du inte orkar eller hinner, men avloppsdiken, båtrenovering, uppdatering av din blogg,mässbesök, o.s.v o.s.v...... jag undrar ofta var du får orken ifrån.....trots att jag är 13 år yngre ( i passet) än digwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle kanske testa mot varandra. Eller vill du byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästra!

Slipa bottenfärg är vidrigt, jobbigt och förbannat tråkigt. Din båt skulle kosta ca 4 tusen att blästra. Klart på 1 timme och du får en kanonbra yta att måla på. Som sagt blästra....

Bara min åsikt..

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var billigt. När jag frågade vad blästring skulle kosta på min segelbåt (8,3x2,8) gick prislappen på 7000 kr. Såååå, jag slipar precis som Toaen. Är snart klar, landar nog på 30 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, så mycket energi man upplever att du har kan jag aldrig uppbringa, alltid lika härligt och kul att läsa dina inlägg!yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske det som är det stora problemet.

Jag vet att du inte skulle vilja byta ditt liv mot mitt eländiga. Tidigare var jag ganska effetktiv när jag jobbade, när man ser på Peters tidåtgång för en marginellt större båt så är jag nog fortfarande ganska effektiv de korta stunderna jag klarar av att jobba.

Att jag sen har ett förfärligt munläder - det är en annan sak - och ett förfärligt glatt humör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag håller med angående blästring.

 

Kan du hitta blästring till ett pris under vad du skulle värdera en vecka av din egen tid så skulle jag ta det.

Ska du slipa själv så börja med fyra fem omgångar med kastiksoda, det tog bort hälften av färgen i mitt fall, framförallt gav det mig en varierande topografi att titta på när man slipar. Det gör att man kan hålla sin psykiska hälsa intakt (ganska i alla fall)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du slipa själv så börja med fyra fem omgångar med kastiksoda, det tog bort hälften av färgen i mitt fall, framförallt gav det mig en varierande topografi att titta på när man slipar. Det gör att man kan hålla sin psykiska hälsa intakt (ganska i alla fall)

 

Hur gör du när du lägger på kaustiksodan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var två som blästrade våra båtar en 28 fots princess kostade 4tkr och min 36 fotare kostade 5tkr. Vi klädde in hela båtarna i presseningar och sen hade dom tre stora fläktar med uppsamlingspåsar som sög in all sand och damm så det dammade nästan ingenting. Man såg knappt att det hade blästrats på platsen runt båten. Helt enkelt värt varenda krona.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor skrivet i forumet om färgborttagning med kaustiksoda och tapetklister. Sök, och I skolen finna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ta bort många lager bottenfärg på en tidigare båt och började glad i hågen med en 5l dunk T-röd som sades kunna ta bort dessa lager.

Pyttsan!

Sen på med slipmaskin. Kommer ej ihåg pappersgrovlek. Började försiktigt och tog lätt lätt. Plötsligt kom slipen igenom något lager som gjorde att maskinen gick rakt igenom all färg och gelcoat och ner till polyestern. Skit!

Provade flera gånger men alltid samma resultat, plötsligt kabong ner igenom allt!

Det slutade med att jag lät en firma blästra hela botten och gjorde sedan en epoxi-behandling.

De flesta firmor jag frågade om blästring av 26-fots motorbåten svarade med ett pris över 10.000. Hittade till slut en som tog 4.000 och som gjorde ett mycket bra jobb.

Väl värt de pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoter skrev:

Ska du slipa själv så börja med fyra fem omgångar med kastiksoda, det tog bort hälften av färgen i mitt fall, framförallt gav det mig en varierande topografi att titta på när man slipar. Det gör att man kan hålla sin psykiska hälsa intakt (ganska i alla fall)

 

Hur gör du när du lägger på kaustiksodan?

 

Finns massor skrivet i forumet om färgborttagning med kaustiksoda och tapetklister. Sök, och I skolen finna!

 

 

Tack för tipset Peter

Jag känner till och har även provat soda tapetklisterblandning men inte fått det att funka nåt vidare

Det var därför jag frågade för att ev få tips någon ny  bättre metod
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade ner 4 lager färg på min Sea ray 268. Det höll jag på med i två dagar på båtklubben. Började med ett ganska grovt papper på lördagen och avslutade med ett finare på söndagen. Gick hur smidigt som hellst. Men inte många grannbåtar som uppskattade mitt dammande. Alla båtar blev blå.

 

Sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va hade du för slipmaskin - en stor vinkelkap med en grov skiva?

Att med en vanlig slipmaskin slipa genom ett antal lager bottenfärg och genom gelcoaten utan att man kan stoppa det innebär ju att man har aldeles för starka grejor som man inte klarar av att hantera.

Sen att hålla på att kladda med kaustiksoda som skall läggas på och spolas av ett antal gånger har jag svårt att förstå.

En gamal L32;a som jag hade ett tag hade man nog åtgärdat en böldpestskada på genom att slipa ner gelcoaten med vinkelslip. Det såg ut som sjögång i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Toaen.

Jag kör en vanlig orcillerande Black&decker som ställbar fart. Aldrig i närheten av att gå för hårt på. Endå körde jag hyffsta grovt papper första svängen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det den gången var någon slags bottenfärg med tjära som gjorde att grejerna plötsligt högg och gick igenom allt.

Maskinen hade jag lånat av de snälla grabbarna på varvet där jag ligger så jag vet inte vad det var för maskin men det jag minns var att den var ganska tung.

Samma typ av maskin lånade jag ett annat år för poleringen och det var ställbart varv på den. Och den höll det varvtalet även vid belastning. Så visst var den stark, starkare än jag klarade av i det sammanhanget i alla fall smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hörs som en stor vinkelslip. En egentligen livsfarlig maskin. Det är ju allt som snurrar.

Har en liten kombinerad vinkelslip och polermaskin. Har vid tillfälle tappat den när den varit igång. Vid ett tillfälle låg jag under en båt och tappade den. Den roterande slipskivan träffade mig i pannan. Man kan både symboliskt och bokstavligen säga att det var nära ögat. Men det gick bra. Jag både överlevde och har synen i behåll.

Det jag har kommit fram till som är bäst är (som sagt) en excenterslip med grovt slippapper. 

Nu är jag väl en ganska stor kuf. Jag tycker det är roligt att slipa och många andra typer av jobb som tar början och aldrig slut.

I  dag har alla så brått. Allt skall gå fort och inget får ta nån tid. Dessutom skall det helst va gratis.



Senast ändrad av toaen | 01 april 2012 | 09:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej Skoter!

Jag och en kamrat tog bort färgen från våra båtar samtidgt han hade hård bottenfärg och jag hade mjuk bottenfärg.

Vi provade Interstrip det fungerade inte bra.

Vi provade LEFANT Paint Remover, det var mycket bättre än Interstrip.

Sedan provade vi den vanliga blandningen, mättad kaustiksoda lösning med tapetklister (färdigblandad). det funkade ungefär lika bra som LeFant-medlet, man låter det sitta på någon timme och blåser med högtryckstvätt, man måste skydda sig noga!

Det tog bort drygt hälften av färgen, på bägge båtarna.

Sen var det slipning med 80-papper som gällde.

 

Jag skulle i första hand välja blästring, i andra hand kombon kaustik/slipning.

slipning enbart på mjuk färg tror jag blir svårare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fort och fort...

Jag har oftast inte så bråttom utan tycker pysslandet är en del av njutningen men att ligga på den blöta kalla marken och hålla armarna högt med en maskin som lever ett eget liv (jag har också tappat en i ansiktet) är inte en del av njutningen och med en dålig rygg (jag också) blir det ofta sviter som jag INTE tycker är en njutning frown.

I det läget var blästringen en guds gåva!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag inte närmast på dig - utan mera generellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade i vintras att vanlig thinner löser tex Trilux väldigt effektivt.. Triluxen är ju en hård färg, så frågan är vad Thinner kan göra med mjukare varianter som Hempel mille mfl.

En tanke.. Blomspruta eller nån tryckspruta, Silicone-entferner (en typ av thinner som används av tex bil-lackerare för att rengöra inför lackning - den torkar inte lika snabbt som vanlig thinner och rengör riktigt fint) - spraya på, låt verka, och sedan gå på med högtryckstvätt..

Borde inte det fungera någorlunda? Inte miljövänligt om man står på vanlig mark, men på en spolplatta borde det vara ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...