Buster_Keaton 0 Postad 29 Mars , 2012 Hej allesamans! Jag och min flickvänn har just införskaffat en maxi 68. Men ett problem med båten är att dubbellanternan(både grön och röd) som ska vara fäst i pulpiten i fören saknas. Tanken är nu att jag ska köpa en ny lanterna men vi har obsarveratatt att priset skiljer mycket mellan en liten och en stor lanterna. Frågan är nu vilken betydelse storleken på lanternan har då effekten på lampan är lika stor för båda. Självklart blir båten vackrare med en stor lanterna men en maxi68 är ju rätt ful från början så de spelar ingen större roll. Tack på förhand /Herr keaton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Mars , 2012 Storleken i sig spelar ingen roll, det är synligheten som gäller. Se bara till att de du köper är godkända för din båt http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf EDIT: Fixade länken (hoppas jag) Senast ändrad av KillerBoo | 29 mars 2012 | 20:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Mars , 2012 Välkommen till MG Jag stod inför samma problem för några år sen. Köpte nya lysdiodslanternor till min storfidra, som är 1 meter längre än din MAXI 68. När jag kom hem och skulle montera dem och fick se hur anslutningen var konstruerad, åkte jag tillbaka till affären och bytte ut dem till den större och dubbelt så dyra modellen. På den lilla lanternan, som är fullt tillräckligt för både din och min båt, bestod anslutningen av 5 cm långa RK-tampar. Dessa måste ju skarvas under lanternan. En sån skarv - hur noggrant man än gör den - utsätts för fukt och saltvatten. Det är inte frågan om -om det kommer att bli problem, utan när. Nu hade jag två lanternor som satt på pullpit en bra bit ovanför vattenytan, men de kommer väldigt ofta att sitta i sprutet från saltvattnet. Hade jag haft en sammansatt lanterna som sitter längst fram på båten - ganska långt ner, så kommer den med all sannolikhet att doppas under saltvatten ett antal gånger varje sommar. Den typen av anslutning bäddar för problem och det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete. På den större lantenan fanns det en 2 meter inguten kabel, som jag kunde dra in i förpiken och skarva där. Kunde också täta odentligt i kabelgenomföringen. Ni skall naturligtvis välja lysdiodslanternor. De drar minimalt med ström och ström brukar va en bristvara i små segelbåtar. Jag brukar tänka att matrialkostnaden är ju i alla fall en engångskosynad - med några års mellanrum. Skall man köpa nya grejer vart och vart annat år därför att man snålat så blir det dyrt i längden och mycket onödigt arbete. Att Snålheten ofta bedrar visheten vet jag dessvärre av egen erfarenhet. Senast ändrad av toaen | 29 mars 2012 | 20:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 29 Mars , 2012 Jag skulle i första hand ha köpt en LED-lanterna, om inte det är ett tänkbart alternativ skulle jag ha valt en lanterna med samma sorts glödlampa som båtens övriga lanternor. Då behöver man inte ha flera olika lampor i reserv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster_Keaton 0 Postad 31 Mars , 2012 Tack för svaren. Nu ska jag välja en lanterna med vettig infästning och diod lampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Mars , 2012 Eller LED som de som ligger i framkant på sväöngningarna i språket säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser