Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Ph--

Weedo Gt liten renovering

Rekommendera Poster

Hej, har en Weedo Gt (eller en coronado gt är det väl egentligen) som jag renoverat lite nu i vinter,
Tänkte visa lite bilder på resultatet samt lite vad som är gjort med den.
Köpte båten i somras för 9500:-, testa den en gång och motorn skar då motorn satt för högt upp och fick ingen kylning. Sålde motorn för 6000:-. Alltså köpte jag båt släp för 3500:- :D tyckte det var ganska bra ändå. Köpte sedan en Johnson 60hk från 199... nånting.
Efter det har det blivit att jag:
Målat om den
Nya säten
Nytt Golv
Lacka motor gasreglage i vitare vit färg
Ny ratt
Kapa bort balken i mitten
Alla hål igenspacklade
Samt lite annat smått

Kommer lite före och efter bilder
När jag köpte den
e78201255305P5489.jpg
308201255434Pa5b6.jpg
298201255902P418b.jpg

När den är klar :) ska även köpa nytt släp!
c38201260034P4706.jpg
b98201260137P258a.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klarlaggt att Weedo är en ombyggd Glasspar/Fiberfleet och att Coronado är ett plagiat så kalla den antingen för Coronado, Glasspar eller Fiberfleet men en Weedo GT är det inte.

Glasspar tillverkade under åren 1960-1968 en liten vacker sportbåt med ”bärplan” på sidorna som främsta kännetecken. Modellen hette G-3 och omkring 3500 båtar byggdes.

Glasspar byggde inga G-3 under 1964 och 1969 gjordes designen om en hel del och ”bärplanen” togs bort.
Under en period tillverkades G-3 i Belgien och såldes i Europa under namnet Fiberfleet F-100. Om det rörde sig om plagiat eller licensbyggda båtar är oklart.
Ett solklart plagiat var dock de båtar som tillverkades i Sverige på 60-talet under namnet Coronado GT. Tillverkaren hette Arla Plastindustri och hade sin verksamhet i Luleå. Coronado GT har en något enklare utförande än Glasspar G-3 med mindre beslag. Inredningen är också annorlunda med två framstolar som är en del av överbygganden i stället för soffan i Glasspar G-3. I övrigt är båtarna identiska.
De karaktäristiska måsvingarna som sticker ut på sidorna om båten ger en tydlig signal om modellens ursprung i det amerikanska 1950-talet men de har inte enbart en kosmetisk funktion. Vid kraftiga girar hjälper de till att stabilisera båten.

På tidigt 60-tal bygger svenskarna Lennart Ebbeke och Herman Henriksson en ”ny” spännande båt. Den döptes till Weedo GT och kom 2:a i Roslagsloppet 1965 trots mycket mindre motor än konkurrenterna. Senare köpte ”båtkändisen” Sigurd Isacsson rättigheterna och tillverkade många (några hundra) båtar. Weedo GT är dock märkligt lik Glasspar G-3 och en Coronado och en Weedos överbyggnad har exakt samma mått. Weedo GT är alltså i grund och botten en Glasspar G-3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ph--,

Bildlänkarna fungerar inte men av det man ser på småbilderna så ser det riktigt grymt ut! Cool liten båt, Weedo eller inte! wink

Fick du sponsring av Watski för renoveringen...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Bildlänkarna fungerar hos mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Watski sponsra mig med dekaler haha :D

Ja bilderna blev lite små..

Senast ändrad av Ph-- | 31 mars 2012 | 12:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...