Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Jingo

Sjöräddningen och Skärgårdsstiftelsen gör nykterhetskontroller i sommar!!!

Rekommendera Poster

Såg i DI att från söndag denna vecka ( den 1 i nästkommande månad) införs delegationsordningen runt nykterhet i skärgården från sjöpolisen.
Detta innebär att Sjöräddningssällskapet och Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän har delegerad rätt att utföra nykterhetskontroller i skärgården utifrån samma villkor som polismyndigheten från 15 Maj- 15 september.

Detta ska sedan utvärderas och om det faller väl ut införas längs hela kusten.

Betyder att man får stanna på land efter midsommarsnapsen i år. Vad tycker vi om det???

/Jingo

p.s. vilken månad är nästkommande månad??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju alldeles utmärkt. Bättre koll på såna som kör stora och/eller snabba båtar.

Midsommarsnaps - vad är det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag läste i samma artikel att kontrollerna även skulle innefatta spritkök i båtarna. Man anses tydligen bli lite påtänd av att anrätta sin mat på spritkök och därför får de inte användas då man färdas med båten. 

Så nu får man väl äta rå potatis till sillen och snapsen också! Nä visst tusen -snappsen fick man ju inte ta. Det får väl bli bara sill då, för så jäkla illa kan det väl inte vara att också sillen blir förbjuden?

Senast ändrad av Mambo | 29 mars 2012 | 13:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träffar jag på en enda ur  SSRS i sommar som ödslar tid på verksamhet för ett ickeproblem kommer jag omdelbart sluta upp med mitt bidrag  till deras verksmahet.

Dock tror jag de insett blåsningen och fortsätter med riktigt arbete.

Senast ändrad av crabfish | 29 mars 2012 | 14:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg också i Svenska Kyrkans tidning att man önskar få hjälp av Sv Korsarklubben med övervakning av båtar som seglar. Man anser att hissade segel är detsamma som sattyg och därmed borde förbjudas. Det kanske blir att segla utomlands i sommar istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra! (Runt den första nästa månad, hehe)

Jag har även hört ryktas att svenska kanotförbundet lovat att ställa upp och utföra nykterhetskontroller....JaaaAAA, det är sant, jag lovar!

Kennelklubben var visst med på ett hörn, de oxå. Inga fyllhundar i våran skärgård ska visst bli deras paroll.... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst att låta bli sillen också. Den kan ju ha jäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få riktigt ordning o reda ska hela den Schweiziska flottan ställa upp som backup om resurserna inte räcker till som kompensation för att man valt JAS Gripen till sina hangarfartyg. Allt enligt veckans nummer av Grönköpings veckoblad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SKÄRP TILL ER!!!!

Det är väl toppen om det skulle finnas någonstans som man skulle kunna fira midsommar utan att behöva vara rädd för att träffa på någon sjöfyllerist. Det räcker väl att det kör runt en massa påverkade och ansvarslösa bilförare på våra vägar. Äta sill o potatis och dricka snaps kan man väl göra när man lagt till i någon hamn och lagt båtnycklarna ifrån sig. Jag tycker era inlägg är barnsliga och omogna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

hehe

Det var stor humor :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvist är det humor. yes

Fast det tycker inte Minona. no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den behöver inte va jäst - har för mig att ABBA har Bränvinssill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det bli samma inflation som för julhandeln när det gäller aprilskämt nu också...? Att en månad i förväg hävda att något uppseendeväckande ska ske 1:a april tycker inte jag kan klassas som ett aprilskämt...indecision Lite tålamod får man väl ändå ha...wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Flintstone

Vissa år säljer man ju semlor före jul. Det är väl inget konstigt att vara före sin tid.

Dessutom behöver inte vissa va ledsna. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att aprilskämten kommer några dagar innan den 1-a april kan ha att göra med att 1-a april i år infaller på en söndag. Och på söndagar har man ju inte tid att surfa med sin dator, då måste man  jobba med båten. Det är bara på vardagarna (läs arbetstid) vi har tid för sådant här skoj.

Sedan tycker jag heller inte det är något fel i att låta det få finnas några skämtsamma inlägg ibland, speciellt då 99% av alla andra är allvarliga. Detta forum är ingen strikt statlig, tråkig objektiv informationskanal utan en blandning av medlemarnas subjektiva tyckanden där det är upp till oss själva att bedöma hur seriösa inslagen är. 

Senast ändrad av Mambo | 30 mars 2012 | 08:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst någonstans att man skall återinföra kölhalning för dem som åker dit under 0,5 promille och plankan för mer än 0,5 promille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Får jag runda av skämten och de olika riktningarna i tråden med en sann historia? Det var en vardag och isen låg tjock i Gripsholmsviken, snyggt nedanför slottet och skolan. Skolan där jag som matte och elektroniklärare hade en härlig utsikt över sagda vik.

Rätt som det var hördes rektorns röst i högtalarssytemet. Ångbåten Maja, dvs Mariefred skulle lägga till tidigare  vid kajen än vanligt av olika skäl. Så en isbrytare skulle komma vid lunchtid med Maja i släptåg och lediga elever uppmanades att på sedvanlig Mareifreds vis gå ner till kajen och hälsa båten välkommen.

Från mitt klassrumsfönster kunde jag se massor med elever som väntade och väntade i den härliga vårsolen.

Men inte kom det någon isbrytare eller ångbåt.cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan man ju lösa ungdomsarbetslösheten genom att skapa en SSRS-jugend som utför nykterhetskontroller. Det är ju en beprövad och effektiv metod. Fast å andra sidan så höll den ju inte i längden.

frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte för att man på något sätt ska framföra något till havs om man är berusad men det är skillnad på att vara salongsberusad och redlös. Ingen som läst vad som hände i Schweiz när man införde striktare promillehalt och deras nyktra fruar som då skulle hämta gubbarna på krogen...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar en artikel om ämnet.

Hoppas bilden kommer med och är läsbar

post-10005351-1394236995,0277_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaha! :-)

Inte utan att man undrar vad A. Anka har att säga om denna artikel?

Shoot, Arne!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du ser så hänvisar artikeln till 1 juni 2006 så jag vet inte vad som hänt sedan dess. Vet inte heller sanningehalten i den eller vilken tidning den publicerats i.  La in den som förklaring till vad  Rolle85 syftade på då jag hade den tillgänglig. Det skulle dock vara intressant att veta hela sanningen om den.

smiley

/Robin

Senast ändrad av Riro | 31 mars 2012 | 11:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...