Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
Dolphine

Vilken teakolja olja ska man ha i ruffen?

Rekommendera Poster

Ska olja insidan av båten och träet är teak. Behöver man tvätta med nåt speciellt medel eller räcker det med att dra av dom med disktrasan och slipa lite lätt på fläckar? Eller ska man typ stryka på med en trasa med nacklafta eller liknande innan oljning? Det är inte lackat innan och det ska jag inte göra heller.

Vilken slags olja rekommenderar ni? Behöver  säkert minst 2-3 liter olja så tips på billig sådan vore bra utan att tumma på kvalitén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slipa ner teaken helt så att de underliggande  lagren kommer fram är inte så svårt.

Man talar om lövtunnt. Vissa teakplyfaskivor är tjockleken på teakfaneren betydligt tunnare än lövtunnt. Dvs nästan obefintligtwink Sen finns det ju skivor som har nån mm  teakfaner, men det skall man nog kolla innan man går på för hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst här på forumet om nåt som heter Danish Oil nu och det verkar vara ruskigt bra. Skrivs om att det ger en sidenmatt fin yta som blir slät som fernissa och att man inte behöver underhålla det varje år utan typ var tredje. Tydligen kan man ha det på trädetaljer på utsidan båten också. Några fler som har erfarenheter av Danish Oil?

Har googlat lite och hittade för 189 kr litern på en webbsida en annan tog 103 kr för 0,25 l. Vart hittar man det billigast och finns det att köpa i Karlstad någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DO köper man absolut billigast från England. Jag kollade för ett tag sedan och det går att hitta 2,5 liter där för samma pris som 0,5 liter i Sverige, och då är det inklusive frakt!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller bara att man köper rätt Danish Oil, det finns flera tillverkare som marknadsförs i England. Den som är den rätta är Rustin's.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Rustin´ s men vad heter den engelska webbsidan då som man beställer från då? Eller finns det nåt likvärdig olja i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså Rustins Danish Oil går mycket väl att köpa i Sverige...jag tipsade bara om att det går att köpa mycket billigare utomlands. Jag la inte webadressen på minnet eftersom det är så lätt att hitta via Google så jag råder dig att också använda dig av detta fantastiska verktyg! yes Kanske hittar du en webbutik som är mycket bättre än den jag hittade vid min snabbsökning.

Och Paliswe, som vi klargjorde i någon annan tråd: det gäller att ta flaskan med tanten på! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du en länk där jag har lagt in en del bilder, vet ju inte än hur det är med hållbarhet men har sett ett antal behandlingar som är flera år gamla som ser ut som nygjorda innan jag själv bestämde mig för DO, kan bara säga så här långt, helt underbar produkt att jobba med.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421586&highlight=danish oil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är Rustins Danish Oil som gäller...men kan inte låta bli (ursäkta Fred).

Och Paliswe, som vi klargjorde i någon annan tråd: det gäller att ta flaskan med tanten på! 

Jag brukar ta tanten efter flaskan......cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...om vi nu ändå ska slira iväg från ämnet... så går det utmärkt att ta flaskan, med tanten ovanpå också, eftersom man då har båda händerna fria... cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan man nästan tro att man inte är på ett marint forum, men visst måste man slira ibland, härligt att det finns en bas på forumet med glimten i ögat....blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använde Liberon teak olja förra våren. Fungerade utmärkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Benar olja blank men den utan UV. Tänkte stryka på det första lagret utblandat med 20% lacknafta. Sen två lager till. Blir det för blankt kunde man tydligen köpa till en Benarolja som mattar ner det sista. Köpte det i en färgaffär och säljaren påstod att Silja Line kör med det i sina färjor. Ska bli en yta som påminner om lack men allt i ett och ska vara lätt att torka av.

Dock så verkar det inte vara nåt pigment i överhuvudtaget så de delarna som skiftar i nyans kommer att skifta framöver också. Det skulle det inte göra med med UV blank varianten.

Men sambon fick bestämma som vanligt :). Frågan är om det är likvärdigt med Danish Oil som alla verkar lovorda på detta forumet.

Vad tror ni? Är det i klass med DO?

Senast ändrad av Dolphine | 31 mars 2012 | 21:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu krånglar jag till det igen. Hittade en flaska Snappy Premium Marine Teak Oil i ett förråd. Step 3 står det på den. Vad menas med det? Räcker det med att tvätta av teaken bara och olja in med den direkt efter och hoppa över steg 2 vad nu det är? Har aldrig använt den och tänkte ta den i stället för Benar som jag ska lämna tillbaka.

Orkar inte med några större projekt i år så det skulle vara kanon att bara ta en trasa med olja och dra över träet.

Vad säger ni? Är Snappy Premium att rekommendera? Har googlat men finner vääldigt lite fakta om den på svenska.

Senast ändrad av Dolphine | 01 april 2012 | 22:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...