Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Dolphine

Gardiner till segelbåt, vart köpa?

Rekommendera Poster

Letar efter gardiner till segelbåten på metervara. Tänkte även göra etti drapperi av det då vi börjat riva ur taperna längst fram i ruffen och jag vill dölja det innan det blir klart.

Färgen på gardinerna ska vara röd, vit, blå och vara randigt. Det ska även vara någon slags vattentålig kraftig väv. Någon som har tips på vart man kan handla detta på webben eller i Karlstad med omnejd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentålig kraftig väv till gardiner???? Gardiner brukar man vilja att den ska falla lite mjukt och snyggt.

Lite grand beroende på hur du skall fästa gardinerna så styr det tjockleken på tyget. Skall du spänna upp en spiralfjäder så måste tyget vara ganska tunt om du skall få plats med det ihopdraget i utkanten på fönstret.
Har du en skena med glidklossar så kan tyget vara något kraftigare men måste även det funka att skjuta ihop.

Men kolla på www.stoffochstil.se de säljer över nätet. Annars gå in i en vanlig tygaffär de har säkert något som kommer att funka. I ditt fall så skulle jag nog rekommendera det sista, då kan du känna på tyget och se hur det faller och hur det blir när du rynkar ihop det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä men tänkte skita i att plocka ur dom under vintersäsongen. Då kan det vara gott att slippa mögliga bomullsgardiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sas ovan, kraftigt tyg till gardiner verkar inte det lättaste el snyggaste att få till när man ska dra dem åt sidan.

Du kan köpa ett duschdraperi mod dyrare och prova med. Det tål vatten, finns i schyssta färger och behöver inte sys i kanterna. Jag har det som avdelare mellan ruff o förpik och det är som nytt efter 3 år. Tvättat det en gång, annars har det suttit sen mars -09. Det är lätt och är tillr tunt för att inte bli klumpigt när man drar det år sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det varit gardiner till motorbåt så har jag flera förslag på butiker... men inte till segelbåt tyvärr...wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, du menar de butikerna som har flamsäkra, och antiavgasluktsbehandlade tyger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är helt säker på att tjockare tyg inte motstår mögel bättre än tunnare tyg.

Vällj ett tyg i helsyntet - eller ett duschdrapperi som någon föreslog - om det viktigaste är att det inte blir mögel på tyget under vintern. För att undvika att tyget möglar bör du hålla det så rent som möjligt, även syntettyg och duschdrapperier möglar om de blir nedsmuttsade.

Tyvärr kan jag inte ge något tips på var du kan köpa sådana tyger annat än via tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=385149

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag menade precis som jag skrev, gardiner till motorbåt... TS var ute efter gardiner till segelbåt... jag vet inte vad skillnaden är men nåt lär det ju vara wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig haft problem med mögel i gardintygerna, (vanligt tyg)

1. Hur har ni det med ventilationen ?

2, Ligger tyget emot glaset så det suger kondensfukt från glasytan?

Jag har stänger ca 4 cm i från glaset både uppe och nere, då ruffsidorna lutar rätt mycket.

Dessutom är rutorna kilformat ökande i höjd vilket stängerna följer, så det är bara att sy själv så man får önskad form på dessa gardiner med foll både uppe och nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Hasse, blir knappast några problem ifall rutans kondensvatten hindras ifrån att sugas upp av nuddande tyg.
Har iaf själv ett lite fluffigt gardintyg av okänt material sen 30 år tillbaks, och de sitter kvar på vintrarna utan minsta problem.

Hittade ytterligare en sajt.
http://www.jonic-textil.se/stuvladastuvarvavda-c-137_143.html?page=3&sort=products_sort_order

Stuvbit 745-366 för inalles 74 spänn (29:- frakt 45;- ) skulle kanske räcka?
Bomull/dralon är väl iaf delsyntetisk och färgerna stämmer nästan? Väven verkar tät, tillräckligt för normalt insynsskydd plus även viss mörkläggning. Nå, priset kan man ju inte klaga på iaf. ;-)

Bland pdf:erna hittade jag f.ö. denna. Haha, skulle tyget ändå bli liggande oanvänt så gäller dessa helt oantastliga försvarsargument. :) ...
http://www.jonic-textil.se/files/pdf/tygsamlare.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...