Borken40 0 Postad 29 Mars , 2012 På sensommaren började motorn ryka vid start i vintras så renoverades spridarna. Nu har jag bytt bränsle filter och satt i spridarna men motorn är svårstartad man får nöta lite och den går ojämt 1 minut och ryker svart precis vid start ögonblicket. När den gått igång så övergår det till grått men vid gaspådrag blir det svart det blir ingen stor dimma men det har inte varit så tidigare. Jag har en AD41A. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Borken40 0 Postad 29 Mars , 2012 Kan tilläggas att den inte svartrök när turbon arbetade i höstas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Mars , 2012 Har du kört motorn på land så är det inte säkert att du märker om turbon inte snurrar. Det händer att turbon fastnar på avgassidan under vintern-kolla om den går att snurra på när motorn står still. Om den sitter fast kan det hjälpa med att bara dra runt den så den lossnar- min satt fast så hårt att jag fick dela turbon och slipa rent runt turbinhjulet på avgassidan. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Borken40 0 Postad 29 Mars , 2012 Jag håller på att rengöra laddluftkylaren just nu men den såg ganska bra ut tittade samtídigt in i turbon det såg bra ut inget slitage på varken hjul eller vägg lite glapp upp och ner men inte så det tog i väggen inget glapp fram och tillbaka det är ju dyrt att prova sig fram därför vill man träffa rätt på engång när det gäller felsökning. så jag tar tacksamt emot ideer och förslag. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 29 Mars , 2012 Jag tycker du även skall prova att gå in på drevia.se och ställa frågan i deras forum för Fredrik Häller är både kunnig, hjälpsam och snabb att svara. EDIT: Se där, såg att du lagt din fråga enligt ovan - Fredrik brukar som senast svara tidigt påföljande morgon. Senast ändrad av T_M_C | 29 mars 2012 | 16:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 29 Mars , 2012 A-varianten brukar ryka vitt vid kallstart inte svart dock. Går den med full effekt när den är driftsvarm? Det vanligaste när motorn svartryker är att turbon mister effekt. Mät turbotrycket. Annars kan det vara pumpen som behöver justeras/renoveras. Kanske det troligaste då motorn beter sig märkligt vid kallstart. Kan ju också kolla kompet även om det inte är troligt fel då den borde gå kasst över hela registret och även varm.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser