Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
babsan

Skevroder Shipman28

Rekommendera Poster

Jag har en Shipman 28 med nummer4691. Mitt skevroder fungerar inte, när man rör på spaken med vajerns hjälp inne i båten så rör sig skevrodret under båten icke. Jag har en bild från insrtuktionsboken där man ser både hylsmutter, låsmutter med packning. På min båt sitter en gummistrumpa över alltihopa, men man kan känna hylsmuttern genom den. Min fråga är: Kan man skära den gummistrumpan utan att båten börjar läcka. Gummistrumpan finns inte på skissen i instruktionsboken. Shpmanförbundet tycker att jag skall ta bort rodret. Det har dom gjort säger dom, men på nätet finns alla båtar med rodret kvar. Jag vill ha det kvar så hjälp mig? Hur ser mekanismen ut igentligen? Rodret måste ju vara delbart inne i ruffen? Det går ju att röra på både inne och utanför, men är inte kopplat.

Babsan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det är byggt som enl manualen spå ska det vara tätt tror gummistrumpan bara är extra jag har tex ingen gummistrumpa på min och det har inte varit några problem under den tiden jag har ägt min shipman.

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen aning då jag inte seglat en Shipman 28.

Men om ni har någon bild etc så kanske det går att lista ut. Har du kollat på Shipmanförbundet om det finns ritning tex.

Vore intressant om någon Shipman-ägare kan uttala sig om klaffen upplevs ha någon påvisbar funktion. Det är ju relativt unikt med sådan klaff på kölens bakkant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimrodret sitter kvar och fungerar på min alldeles nyinköpta Shipman. Enligt nuvarande ägare är det till stor hjälp på hård kryss då trycket på rodret minskar betydligt vid användning av trimrodret. Han vill ha rodret kvar om et är möjligt. Någon gummikåpa finns inte i min båt och det är tätt. Däremot sipprar det in vatten mellan plast och järnköl och i trimrodret, vilket man får tömma och täta varje vår/höst. Det ska bli spännande att prova trimrodret på kryssen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat runt lite och gummistrumpan verkar inte ha funnits på någon båt, kan ju vara nått ägaren satt dit som extra skydd bara för att jag har läst att dom kan läcka lite.

Såg att en av er var från sthlm också jag skälv ligger i mälaren med min shipman och det vore kul att mötas upp nånsväng och se hur ni har det i era båtar. jag är medlem och reggad på shipman28.nu forumet men det verkar sätt så sovande tyvärr.

/Per Sipman 4806

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Jag kommer att ligga i Underås utanför Södertälje från slutet av maj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Shipman där rodret är borttaget. Men om Shipman-forumet är dött så får jag tipsa om att det finns en facebook-grupp Vi som seglar Shipman där åtminstone några verkar vara aktiva (inte jag själv dock..). smiley

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Tack för tipset, jag hade funderingar på att skapa en Facebookgrupp :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...