Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
luftvapnet

Badstege - i aktern eller midskepps?

Rekommendera Poster

Vilket av de två alternativen skulle ni välja?

1. Badstegen på akterspegeln.

2. Badstegen i stuven, att fram och hänga midskepps vid behov (grindar i mantågen).

Visst är det nimmare med en permanent stege i aktern (om man nu inte som jag håller på med montering av vindroder), men är det en bättre lösning än stege midskepps i säkerhetshänseende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både i aktern och en i stäven är det bästa. Då kan du bada lätt från båten i aktern och lätt ta dig upp i båten i fören från låga klippor eller när man ligger och måste vada i land.

 

Senast ändrad av Havskatt | 29 mars 2012 | 06:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ju ha en permanent stege någonstans, som du kommer åt från vattnet.. Trillar du överbord en kall vårdag i full seglarmundering, kommer du antagligen att tycka att en permanent stege i aktern är bättre än en som är nerpackad ombord. /Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetshänseende tolkar jag som att du inte bara vill ha en stege att använda vid bad.

I lite högre sjö kommer du sannolikt inte kunna använda en stege i fören eller i aktern för att ta dig ombord om du fallit i eftersom båtens rörelse är störst där.

Midskepps är bäst ur säkerhetssynpunkt, men för och akter är bäst för bad och landstigning.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS tänker montera vindroder på en segelbåt och skulle ha nytta av att diskutera alternativa placeringar. Säkerhetsmäässigt kan placering i änden av båten vara tveksamt i hög sjö. Aktern eller fören häver sig flera meter och kan lätt slå ihjäl den som ska räddas ombord. Jag misstänker att ingen vill ha steg i bordläggningen midskepps men har ni sett nån lots som klättrat upp från aktern på fartyghet. Stege som fästs vid behov midskepps kanske inte är så dumt. Eller kanske genialt och bör beaktas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nånstans - möjligen i På Kryss ett alternativ med midskepps placering.

Tror det var Rolf Eliasson som presenterade en optimal lånfärdsseglare?

Stegen var en integrerad del av mantåget, eller kanske rättare sagt ett rostfritt räcke. Infästningen satt i typ en lotspulpits midskepps och infästningens gångjärn satt i 45 graders vinkel. Stegen låg vågrätt akterut vid uppfällt läge och hängde  lodrätt efter skrovsidan när den fälldes ner. Dessutom en på varje sida. Det måste ju va det optimala, men kräver en något större båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många seglare har en avfendringsplanka hängande på mantåget. En avancerad variant kunde ha infällda stegpinnar och när man drar i ett snöre lossnar ena änden och faller ned i vattnet och voila hänger stegen lodrätt ned i vattnet. Fenderbrädan kan byggas av kryssfaner som döljer stegpinnarna och endast det i vattnet släpande snöret avslöjar att det är den fiffiga räddningsplankan som hänger där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen dum ide - som ofta från dig Bosse.

En sån konstruktion passar ju även på mindre båtar. 

Utlösningssnöret bör ju hänga ner mot vattenytan under färd och det finns ju en risk att den kan lösa ut av misstag. Men det är väl en nackdel man får ta.

Varför just kryssfaner?

Styrka?

Man kan tillverka den en aning böjd av ett antal lager tunnare plyfa !?

Bör va relativt bred !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej vad den görs av spelar mindre roll. Vore ju kul att den kunde se ut som en planka och trä är snällt mot plastskrovet annars aluminium. Om den byggs så stegpinnarna inte syns och stabil så ser. Den ut som en planka och kan användas som en sådan. Fälls den av misstag släpar den i vattnet. Det gäller att den har fästet i båten så den fälls upp bakåt. Snöret för utlösningen hittar man alltså närmast aktern. Ska se om jag kan bygga en modell eller en hel stage om det finns nåt spillvirke i garaget. Förresten kan glasfiberplast användas. Blir det för tungt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna bygga plankan som Sven Yrvind bygger sina båtar eller som en vindsufingbräda. I 50 mm divinycell elller dyligt.

Varför inte två smala vindsurfingbädor, som man kunde koppla ihop till en vindsurfinkatamaran, användas till räddningsstege och ha en 12 mm plyfaskiva på undersidan som slitskydd när den används till fenderplanka. Monterad som kattamaran, fast ihopskjuten skulle den ju också kunna fungera som landgång.

Det är ju värre än ett Kinderägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem skarvar värst? Men som vanligt kul att spåna. Just nu harjag tatt en kopp kaffe och sitter med båda föttern på bordet fast jag inte rundat hornet i nån riktning. Läste att man får ha ena foten på bordet om man rundat Hornet. Båda om man gått åt båda hållen. Har lagat parkeringsskadorna. Får se om det blev bättre. Det verkar härda iallafall. Men stegen kanske borde prioriteras. Alla har samma säkerhetspro8lem ute på havet. Där får man klara sig bäst man kan. Skulle käringen trilla i så är jag inte säker att jag mäktar med att få upp henne på stegen bak. Stege med gasfjäder eller nåt fiffigt? Jag gjorde en gång en kärra att underlätta lyft av 20g kg tunga skrivare med en gasfjäder som tryckte upp skrivarn i bordshöjd. Jag orkade sätta mig på plattan så den sjönk ned. Sen man hasat över skrivarn på plattan och kört in den till verkstan lossade man spärren så plattan kom i bordshöjd. Det var Columbi ägg för min onda rygg på den tiden. Nu kör jag min ryggympa varje morron istället. Funkar lika bra. Vi får väl fortsätta rynka pannan och se vilken äggtyp det blir. Kinderägget ditt verkar ju bra på sitt sätt men vindsurfing är väl inte modernt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Fiffiga lösningar är bra. Men de måste tåla hårdtestat och fungera i alla lägen. Då blir det inte så fiffigt alla gånger.

Nåväl. Jag känner till en stor 52 fotare som har landgångsplankan efter mantåget och den fungerar med inbyggda steg även som räddningstege. Smart och fungerande lösning. Men inget för min Fin-Gal på 28 fot.

Sedan pratar vi om 2 olika situationer. Ute till havs eller mitt på Östersjön eller i mycket hårt väder. Klart att man gungar minst midskeps å en stege där är bättre. Men skall man plocka upp någon så måste det finnas andra ombord som klarar att agera. Sedan får man hoppas båten in rullar för då är det nästan lika illa.

Den andra och vanligaste är att nån trillar i kanske i badviken eller i smult vatten eller vid bryggan. Då duger nästan vad som helst.

I mitt fall, seglar ensam, ingen ombord som hjälper om jag trillar i, så jag måste klara mig självt. 99 av 100 lovar båten upp och stannar och den seglar ifrån mig bara en liten bit.  Alltså skall räddningen finnas i aktern. Min badplattform har en stege som jag fäller ner genom att dra i ett snöre. Stegen lång nog, går djupt ner nog, så jag kan nedkyld och stel och fumlig med våta kläder på ställa mig på den utan att krypa ihop. Se tidigare inlägg om detta.

Jag tror trådskaparen skall fundera på när var hur man använder båten för att hitta bästa lösningen. Kanske fler olika lösningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd

Alltid en fast monterad fällbar stege i aktern.

Sedan var iden med en mittmonterad som kan lösas ut intressant. Men funktionen måste vara helt säker så den inte löser ut sig själv i kraftig sjö, lika så möjlig att enkelt lösa ut när den behövs.

En undanstuvad stege lär aldrig komma till hjälp och riskerar även att hamna på havets botten om den snabbt ska fram och hängas upp i en kris-situation.



Senast ändrad av Hasse_O | 30 mars 2012 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beaktansvärda kommentarer!

Variant på fenderbrädan:
Två 'treppenfender' (se länk nedan) seriekopplade? Liggandes utsida mantåg midskepps. Fastgjord runt foten av mantågstötta. Utlösningstamp. Länken mellan de två sektionerna hamnar ungefär vid vattenytan och den nedersta delen blir sålunda flythjälp för den nödställde. Kanske klurigt att få i foten. Dessutom blir hela arrangemanget förstås inte stabilt utan ger bara stöd nedåt. Samtidigt inga stålrör att slå sig på.

Synpunkter?

http://www.svb.de/index.php?sid=d57eac05ff6219441464165124f5b93e&cl=details&anid=116853

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenderstegen var ju en nyhet. Två trestegs monterade på ett par trästänger skulle kunna ge en möjlighet att komma upp ur vattnet. Sex steg och med nedersta steget så långt ned att man inte behöver krypa ihop och häva sig upp vilket kan vara för tungt för blöta otränade kroppar som är på gränsen till medvetslösa.

Återstår också frågan med den medvetslöse? Skulle vara en plattform som ligger en halv meter under vattnet som man kan släpa fram kroppen till och få upp den på nåt sätt.  Spända gasfjädrar? Bom och fall arrangerade som lyftkran? Kolsyrepatron och luftcylinder eller uppblåsbara räddningsmojäng? Som en hoppborg för barn men med syfte att höja hundra kg till däckshöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...