Gogy 2 Postad 28 Mars , 2012 Hej! Ska snart epoxy behandla botten. Min fråga är kan man blanda vanlig färg pigment i epoxi för att underlätta applicering av flera lager av epoxi? Epoxi jag köpte är vit färgad . Har kontaktat tillverkaren men väntar på svar fortfarande. Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Mars , 2012 Nu vet jag inte vilken tillverkare du valt men NM Epoxi, som jag ska köpa av snart, pigmenterar den vita epoxin svart. Jag vill ha vit botten så jag kommer beställa opigmenterad. Enligt deras system ska man väga upp en viss mängd och sedan märka upp 1 m2 av botten. När man täckt hela kvadratmetern och den uppmätta epoxin är slut så är lagret tillräckligt tjockt. Detta upprepar man sedan över hela båten i tre lager. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Mars , 2012 Det tror jag bara tillverkaren kan svara på, så avvakta tills du får ett svar, jag tycker inte du skall exprimentera själv då man måste vara helt säker på att pigmentet inte påverkar funktionen med epoxin, att blanda olika kem kan ställa till det, eller om det är torrpigment så ändrar man torrhalten och fästförmågan vilket kan ställa till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 Mars , 2012 Vad gäller epoxilim så är det alltid noga att blanda rätt mängd härdare och limkomponent och att dessutom blanda ihop de båda komponenterna noga. Man kan se det som att ha 2 halva stegar med avsågade pinnar som skall nå varandra för att alla kemiska bindningar skall bli kompletta och starka. Om man då blandar dåligt eller blandar fel proptioner då stämmer inte kopplingarna i mlekylerna. Om man häller i något annat tex färg med annan bas då är detta att se som föroreningar som saboterar möjligheten att få fungernade molekylkedjor. Jag skulle därför avråda att blanda i något annant än det som färgtillverkaren rekomenderar, resultatet kan bli helt misslyckat. Funktionen för epoxilim eller färg borde i detta samanhang var samma, dvs rätt blandning är ett krav för fullgod hållfasthet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 3 Juni , 2012 Först och främst beklagar jag sent svar, men detta berörde på att själva svaret va försenad. Detta va dock inte tillverkarens fel (biltemas) dom hade ju ringt men jag har ju spärrat min telefon för hemliga eller okända nr. och dom ringde ju från en sådan nr. Men svaret jag fick va jag inte nöjd med. Först sa dom att om jag använder pigment då får jag inte slät och blank yta?! Eftersom jag är inte så beroende at ytan ska va slet frågade jag om själva pigmentets påverkning mot epoxis funktion. Där fick jag svar att detta jag kan göra men på egen risk?! Men hur som jag är ju klar nu men behandlingen, och applicering är gjort utan färg pigment. Genomhärdningen är klar och jag tänkte sjösätta utan att bottenmåla. Nästa säsong ska jag lät slipa och applicera ett lager epoxi till och sen våt i våt måla bottenfärg. Tack till alla för Era svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 3 Juni , 2012 Jag körde också med Biltemas epoxy, och använde brytpasta i ett par lager, och det verkar ha gått bra, men å andra sidan frågade jag ingen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 3 Juni , 2012 Peter, Jag tror inte heller att lite färgpigment kan göra något men ville vara på den säkra sidan. Hur gjorde du under bockar och stöttor? Hur länge har du väntat innan du sjösatte? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 3 Juni , 2012 Båten står i en vagga. Jag byggde en kraftig bock i trä som jag satte i aktern och släppte på de aktre stöttorna och målade allt utom under de främre stöttorna och bocken. När det var klart började jag med att måla vattenlinjen och flyttade bocken till fören och lät båten vila på de aktre stöttorna. Medan jag gjorde vattenlinjen la jag epoxy på fläckarna utan epoxy. Nu har allt härdat i två veckor, på onsdag ska allt slipas med 180-papper, få ett utspätt lager epoxy och sedan innan det härdat få två lager bottenfärg. Sjösättning planerad till 12/6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser