Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
tfrisk

Parallell eller sekventiell laddning

Rekommendera Poster

Hejsan! Har skaffat en batteriladdare som har recond-läge av känt svenskt fabrikat. Har två 75 Ah batterier parallellkopplade i båten och funderar på om jag ska rekonditionera dem var för sig (isärkopplade, ett i taget) eller as is dvs ihopkopplade (samtidigt)? Tankar? Med vänlig hälsning, Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kopplat isär dom och kört recont på dom individuellt. Rekond behöver man endast göra 1-2 ggr om året. Normal laddning eller underhållsladdning kör man med batterierna ihopkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag pratade med tillverkaren av min laddare, C-Tek, så fick jag rekomendationen att inte koppla isär batterierna, den är anpassad för att klara detta, i mitt fall 5 parallellkopplade 80Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också delat på banken vid en recondkörning. Är det fel på någon så ser man inte de ! Man vill även attvalla batterier är på top innan man sen drar ihop dom :-) Magiska grejjer dom där ctec . HAr själv en XS25000 i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Jag vill gärna få lite koll på individuell batteristatus, men som sagt, har också fått tips från tillverkaren att köra ihopkopplat. Får väl se vad tiden räcker till... :-)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båtmässan passade jag på att köpa en ny större laddare av ovan redan nämnt fabrikat. (Efter att ha yttrat mig possitivt kring ett specifikt rubbing i en annan tråd har jag förstått att det är strängt förbjudet att vid namn nämna varumärket man menar...)
Men i alla fall, jag ville så klart berätta om min nya laddare för en batteri och laddningsexpert här på firman, (jag jobbar på ett företag som tillverkar lastbilar och även där förekommer ett stort laddbehov). Han skrattade bara när jag just frågade om recondläget, det var buffel och båg. Enligt honom finns det inga vetenskapliga belägg för att det fungerar. Utan en laddare med 8-stegs laddning säljer bättre än en med 7-stegs laddning.

Men! jag är ändå nöjd med min nya laddare, trotts bluffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Ctek försöker bluffa om något sådant. De skulle inte sätta sin ära på spel för sådant. Nån nytta tror jag det gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det vill jag oxå tro. Men samtidigt har jag stor respekt för min kollegas kunskaper i ämnet. Själv är jag på tok för dåligt insatt för att kunna avgöra vad som är rätt eller fel. Men så länge som det inte gör någon skada gör det ju ingen illa...cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att en lastbilstillverkare har några  laddningsspecialister som slår båtåkarnas kunskaper i ämnet batteriladdning. Båtåkaren pratar inte startbatterier heller så mycket. Starten klarar sig alltid är min syn och det batteriet byts vart tionde år.  

Lastbilstillverkaren köper sin utrustning från Bosch och liknande företag som bistår med kunskaperna i form av färdiga lösningar och lastbilar som knallar 15 timmar per dygn har inte samma förutsättningar som fritidsbåten. Tror nog på att högre laddspänning och medföljande kokning kan vara bra för batteriet för att röra om svavelsyran när båten ligger uppe på vintern om inte annat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att det blir lite väl off topic, ber isf om ursäkt för det.
Idag är inte skillnaderna mellan en lastbil och en båt så stora som man kanske kan tro (med avseende på laddning och batterikapacitet).
Det är lätt att säga att en lastbil som körs 15 timmar/dygn har obegränsade strömresurser.
Men en hytt för t.ex. fjärrtransport har idag ungefär samma utrustningsnivå som en båt. Kylskåp, micro, kaffebryggare, DVD, kom-radio, lampor, extravärmare och rastkyla för att nämna några.
När en lastbil inte startar på morgonen är det tillverkarens fel oavsett om kylskåp, AC, DVD stått på hela natten. D.v.s. kunden ringer verkstaden och är upprörd för att hans/hennes bil inte startar. Startar inte bilen tjänar åkaren inga pengar, o.s.v.
Vi skärgårdsälskare däremot, vi ringer inte varvet när vi har för lite kräm kvar i batteriet, vi konstaterar att vi använt för mycket ström mot vad vi haft kapacitet för. Vi åtgärdar ev. det genom att skaffa en större batteribank, solcell, vindgenerator eller landström.
Jag ifrågasätter inte på nått sätt underhållsladdningen, mina batterier har stått med underhållsladdning hela vintern och det kommer dom att få göra även kommande vintrar. Och jag tänker inte stå på barrikaderna och förkasta recondläget, jag ville bara i all välmening dela med mig av vad en som vet berättade. Nämligen att det inte finns några vetenskapliga bevis för att en sån behandling fungerar. Skillnaden är väl att han vet och vi andra tycker/tror.
Jag förslår att dom som vill använda recondläget gör det, glömmer det jag har sagt om recondläget och lever sen lyckliga i alla sina dar. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att säga att en lastbil som körs 15 timmar/dygn har obegränsade strömresurser. .??? -tror ingen har sagt de ! I alla fal..Det trevliga är att en batteriladdartillverkare ( långt ord:-) som ctec, eller andra,borde i såfall fått smäll på fingrarna för länge sedan , om det nu är galet med recondläget ? Förmodligen finns ett samarbete mellan parterna , att kanske en eller fler tom rekomenderar deras laddare , fast det vet jag inget om !(bara en tanke) Än så länge Ctec vs lastbilsbatteritekniker , 1-0 . :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

På min förra motorcykel som var en Ducati 996SPS, 4 år gammal med synnerligen tungdragen motor (stor V-twin) och eg allt för litet batteri så ville den inte starta på gamla batteriet (gick inte ens runt ett varv) Då cykeln var nyinköpt så lovade firman där jag köpt cykeln mig ett nytt batteri. Denna firma är dock en sån som tar väldigt lång tid på sig när det gäller annat än att sälja och få in pengar och något nytt batteri syntes inte till.

Jag försökte ladda det gamla med diverse gamla laddare men det hjälpte inte, motorn gick runt flera varv men spänningsfallet blev så stort att motorstyrningen inte fick full spänning och ingen gnista levrerades, vanligt problem på motorcyklar med tveksamma batterier.

Köpte då min första Ctek, den började köra sina recondcykler och det tog lååång tid, så pass att jag började tvivla på vad den höll på med. Den fick dock hållas och jag minns inte men det tog flera dagar då den började om hela tiden. Dock en dag så var den klar och efter det så startade Ducatin resten av den sommaren.

Nytt batteri kom till slut efter extremt lång tid och många påminnelsesamtal men det batteriet sattes aldrig in i cykeln utan leverades med på sidan om som nytt när jag sålde Ducatin två år senare............... 



Senast ändrad av sdk780 | 31 mars 2012 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så finns det egentligen inga vetenskapliga belägg för att rekond-funktionerna fungerar men det är många som upplevt förbättrad kapacitet när de kört en rekond.

Den omnämnda laddartillverkaren har i de flesta (alla?) produkter en funktion som tillfälligt höjer spänningen i standby-läge för att undvika sulfatering. Iom detta finns förmodligen inget behov av att köra separata rekonder om man använder laddaren mer kontinuerligt.

Men åter till frågeställningen...

Om jag skulle köra en rekond på en bank bestående av två batterier skulle jag koppla loss dem och köra ett och ett. Sen skulle jag köra ett litet belastningsprov för att se att bägge gav ungefär samma kapacitet.

Min nuvarande bank på 5 batterier skulle jag nog, i så fall, köra ihopkopplad eftersom jag vet att de ger ungefär samma kapacitet sedan mitt belastningsprov förra året.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=375759

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en kapacitetstest på 4 batterier i en bank, där jag kopplade loss alla batterierna och testade dom individuellt. Annars vet jag ju inte hur var och en mår. Det går säkert att köra alla 5 batterierna i recond hopkopplade, tar troligvis en längre stund, men om det finns ojämnheter i batterierna eller det är kortslutning i en cell lär du inte märka det hopkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...