Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
trekutter

Hårdaste vind och vågor

Rekommendera Poster

Hej! vill fråga runt lite bland båtfantasterna här på forumet vad ni har varit ute i för väderlek!

Har en uttern 5201 med en 70hk på har öppet hav runt mej ca 4 distans ut och har inte riktigt provat henne rejält,

 

vad har ni varit ute i för väder med liknande båtar i öppen sjö? 10-12 sekundmeter? hur är faran i detta läge som störst?

 

tidigarebåt jag har haft är en fiske kutter på dryga 8 meter den fixade sjö och vind från öppet hav på 13-14 sekundmeter utan problem,jäkla rullning men man kände sej trygg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en gång var jag ute iofs inomskärs med en öppen Örnvik 480 när det blåste 17 M/S.

- Det var ju en upplevelse..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick en gång för 10 år sen ungefär mellan i England och Boston och hade under ett par dygn mellan 45-55 m/s i nosen, båten vred sig så mycket i vågorna så rutorna sprack.

Häftig upplevelse, tyvärr ramlade en kollega i en lejdare och bröt nyckelbenet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 9-11 m/s... Men det är ingen trevlig båttur då, tycker i alla fall inte jag... Rullar å gungar , och ett jädrans rattande för att hålla båten stången mellan vågorna... Runt 7 m/s tycker jag att det börjar bli dags att stanna inne med båten, om man inte är tvungen att ge sig iväg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamarin 540 och är ofta ute i kraftiga vindar, dels på hösten då jag fiskar hummer och dels på sommaren för att jag är lite fashinerad av vind och vågor och tar en tripp till fladen då och då.

Skall man bara ut och åka eller transportera sig från A > B kan det väl gå bra men om man skall stå och dra tinor eller annat så är det mindre trevligt.

Jag har utrustat min båt med dubbla länspumpar eftersom jag inte har självläns, det händer då och då att det står dubbla strålar ut från sidorna när båten har dykt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha en sjövärdig båt men snarare är nog vad du själv klarar.

Här är en länk till ett par tokar som försökte göra en jorden runt resa i en Uttern 5412

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html

 

OBS att idén fick han på en resa till skagern i full storm.

 

Själv brukar jag låta bli det vid 10m/s även om båten säkert klarar 20 så anser jag mig att det är trevligare i hamn med något gott att äta och drick då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Saltö 31 har ganska platt botten och är knappast en högsjöbåt. Planerar inget åkande om prognosen är 10 m/s eller över. Och i de starkare vindarna så blir det ibland kryssande 45 grader mot vågorna för att undvika rak sidsjö. Inte så mysigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det var inte med nån av dina segelbåtar - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick i sommras från bullerö när det blåste 21 i byarna, i vår coronet 24 famliy, det var sådär...

Har även korsat ålands hav 10 m/s motvind med en liten 19 fots båt, det var nog det värsta jag vågat mig på. dessutom hade vi skräp i tankan som slaskade runt och då och då fick jag riva ur slangen och blåsa rent filtret i botten.

Man skall alltid gå två och två när man gör sådana här resor. Då kan man undsätta varandra om det kniper.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är som ni säger båtarna klarar mer än vad man själv kanske pallar med,

värsta e ju om motorer lägger av och ankaret inte tar,risk för grundkänning i hög sjö är ju mardrömmen

man skall ju inte utmana i onödan

 

ja får väll prova mej fram lite försiktigt i dyningar och sjö!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att båtåkande ska vara avkopplande och skönt. Inte nån jäkla prestationsövning med flest sjömil och naturhamnar på semestern vinner :-)  Blåser det; ligg still ett par dygn då. Läs en bok. Kolla på en dålig B-film på DVD. Ta en promenad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var med denna. Jag jobbade tyvärr bara där.

post-10021079-1394236994,7272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 m/s från Skagen till Vinga, inte ofta jag blir rädd på havet, men det va lite lälskigt får jag erkänna. Med en windy 22 a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken gäller inte längre. Har du någon ny?

Lite offtopic: En sommar när vi var på väg söderut skulle vi geno faret väst om Landsort. Där tar man och girar styrbord mellan  några bergsknakkar och möter hela östersjön på utsidan. Denna gång var det många båtar på väg söderut men vi märkte att vi såg många motorbåtar som vänt ock kom tillbaka. Fattade ingenting innan vi kom ut mellan knallarna och mötte jättevågor från en gammal sydlig kuling. För oss som seglare blev det en fantastisk dag med fin vindar i härliga vågor. Tyckte riktigt synd om motorbåtsägarna som var så hämmade av sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt inlägg om Äventyret jorden runt som deras hemsida hette - fast på udrigiska, efter att Harry tog upp ämnet, och som oftast när man skriver långa inägg här på MG försvinner det hela ut i cyberrymden.

Att båten man färdas i har betydligt mindre betydelse än besättningens erfarenhet och kunskap visar ju bl.a kompisarna Roy Karlsen och Ove Herlogson när de bestämde sig för att i en styrpulpetbåt, en 18 fots Uttern 5412 köra jorden runt med utgångspunkt från Lysekil.

Man gick via Bergen-Shetlandsöarna–Färöarna–Island–Grönland–Labrador–New Foundland–Nordamerikas ostkust till Key West–Kuba-Centralamerikas ostkust–Panamakanalen–Centralamerikas västkust och USA norrut till Kanada och Alaska.Man nådde en hamn på Aleuterna, ökedjan som över Berings sund spänner mellan Nordamerika och Sibirien.

Där tog äventyret slut vad jag har förstått. Inte pga båten, utan åga att de två vännerna blev ovänner. Det var ju en bragd i sig att de klarat den sträckan och det sliter nog hårt på ett förhållande att utsättas för så stora påfrestningar under så lång tid.

Roy Karlsen, som var initiativtagare skulle fortsätta resan själv, fast vi nordostpassagen (norr om Ryssland) Han plockade tom bort Ove Herlogson namn från hemsidan, så som att Herlogson aldrig hade varit med. Efter en tid försvann hela hemsidan. 

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/22/heimerson.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det kräver nogran planering och förmåga att planera resan i en sådan liten båt,och en jäkla massa tur och erfarenhet,

fattar inte hur dom klarat sig genom atlanternas och oceanernas vågor och vindbyar????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...