Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
simme_90

Segelbåt för nybörjare

Rekommendera Poster

Har länge varit sugen på en båt men inte riktigt kommit till skott tidigare. Sitter nu och tittar igenom olika båtar i 25 000 till 30 000:- klassen och letar efter en som är hyfsat rolig att segla men där man även kan trycka in 3 pers (kanske 4 i extremt nödfall) under kortare tid, någon dag eller så. Framförallt ska den vara lämplig för en nybörjare inom segling. Kommer segla på västkusten.

Det jag lyckats hitta bland de vanligare båtarna som verkar interessant är RJ85, Karlskrona/Albin Viggen, Maxi 68 och Ohlsson 22. Men jag kan ju ha missat någon ;) Den som känns mest lockande är RJ85. Det som oroar mig är att det verkar vara väldigt ont om plats i den men det kanske inte är mycket mer i någon av dem andra, RJ85an är ju trots allt lite längre.

Frågan är om detta kan vara ett bra alternativ för en nybörjare eller om man kanske ska välja någon annan. Någon med kunskap får gärna göra mig lite visare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första (hittills enda) segelbåt är en Maxi77 som du kan få för neråt 30-35000:- 

Om den är särskilt kul att segla jfrt med modernare båtar har jag inte tillr med erfarenhet/jämförelseunderlag att uttala mig om. Personligen tycker jag den är skitkul dock, tål mycket vind utan att minska på segelytan, det känns aldrig nånsin otryggt och man har mycket utrymme att röra sig på för en båt i den storleken. Innan jag köpte den hade jag nära nog totalt noll seglingserfarenhet  men lärde mig grunderna på hemseglingen utan några större missöden. Lät vara att det iofs inte blåste mkt mer än att man kunnat segla en bastuflotte utan fara. Poängen är dock att den är väldigt förlåtande mot nybörjarmisstag (som jag fö fortfarande gör en hel del efter 3 år med segling fr islossning till isläggning). Det enda egentliga minuset jag kan komma på såhär på rak arm är väl möjligen utseendet.... men det lever jag gärna med. Du kommer nog även att få en del råd om att undvika mastheadriggade båtar (där förseglet går ända upp i masttoppen istf som på partialriggade båtar där det slutar en bit uppifrån) Anledningen sägs ofta vara att MH-riggade båtar har ett stort, åbäkigt och bängligt försegel vilket ska göra det bökigt att kryssa med. Så tycker inte jag, min M77a har förvissa ett enormt lakan till försegel men jag har då aldrig tyckt att det är jobbigt att kryssa med genua 1an på 25m2 uppe. Iaf inte i vindar upp t ca 14 m/s

Syrran har en liten Albinvigg och jag transportseglade en även en sådan fr Sthlm till Åbo i somras. Otroligt kul liten båt som jag älskar att segla hårt med för kul skull, men den är för liten för att jag skulle vilja tillbringa mer än max en vecka i stöten på den. Och då om det är fint väder den veckan ;)
Dock, som sagt, det är en kul båt, och lätthanterlig för en rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG 

Själv har jag inte haft någon av de båtar du räknat upp, men har hört possitivt om samtliga. Sen finns det ju många andra lite mer udda typer som kanske ger mer båt för pengarna.

Att seglen är bra  är mycket viktigt för seglingsupplevelsen. Ett gammalt utsegat segel ger mer krängning och mindre driv frammåt. Nya segel kostar ganska mycket i förhållande till båtens värde.

Vet inte om du sett, men här kan du läsa en hel del om många olika segelbåtstyper.

http://www.sailguide.com/fakta_classic.php



Senast ändrad av toaen | 28 mars 2012 | 06:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden, det var ganska många år sedan nu, så var jag i samma sits och valde mellan ungefär samma båtmodeller. Jag tror vi hade en Shark 24 med i urvalet också.

De båtar du nämner är alla vettiga båtar som man kan tillbringa några semesterdagar i. Eftersom båtarna nu har många år på nacken är skicket på det aktuella exemplaret viktigt. Är båten bara välskött och uppdaterad spelar inte åren så stor roll. Gärna med bra segel och motor.

I mitt fall blev det en Ohlson 22, en båt som gav mersmak och byttes ut efter ett par år till en större. Ohlson 22 seglar hyggligt bra (kryssen är sämsta bogen) och är ganska rymlig i både sittbrunn och ruff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att Misil 2 börjar krypa ner till de priserna. Otroligt bra kojer för sin storlek, seglar helt ok (men gillar när det tar i), stadig. Bästa tipset, åk och kolla med ett öppet sinne, provligg kojer, sitt en stund i sittbrunnen. Originalsegel går bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. Ja sailguide.com är en bra sida, tyvärr har jag nog tömt den helt på samtlig info om de båtar jag är interesserad av, läser så ögonen blöder :P

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon maxi 77 för runt 30000, där brukar 68orna ligga, men det kan ju hända att det kommer.

Som jag har fått för mig (vilket kanske är helt åt skogen fel) så är det att RJ85an är lite i en annan klass än de andra. Jag menar den är ca 1,5 meter längre, betydligt tyngre, högre LYS osv. Hur spelar detta in på seglingsegenskaperna? Vill ju gärna ha en båt man kan gå ut med även när det är lite sämre väder.

Peter_K du skriver att originalsegel går bort, det är jag med på, dem skulle ju isf vara över 30 år gamla. Men hur gamla segel är acceptabelt, när börjar dem försämras märkbart? Bortsett från uppenbara skador som hål och trasiga sömmar, vad ska man då kolla på för att få en fingervisning om hur använda seglen är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storseglet kollar man med hur det ser ut när man har planat ut det maximalt, alltså ska skothornen så långt bakåt på bommen att underliket blir helt sträckt. Likaså skall seglet hissas i topp så man på gränsen ser lodräta veck utefter masten. Man ska dessutom sträcka akterstaget så masten börjar böja bakåt. När man har gjort detta ska seglet vara så plant det går med en bukighet långt fram i seglet. Sitter buken fortfarande mitt i så är det slut. Det ska inte se ut som en hängmatta om du förstår hur jag menar.

Med genuan är det ungefär likadant. Men där kan man se andra slitage istället. Underliket blir ofta fransigt eftersom det ligger och gnager mot mantågen. 

I många annonser skrivs det att det är många segel med, både original som är fina och nyare racingsegel. Original är aldrig något att lita på, inte ens om de nyare har seglats sönder.

Racingsegel sedan har en mycket kortare livslängd, ibland knappt 5 år innan de faller sönder och spricker eftersom det är helt andra material än med vanliga dacronsegel.

Dacron tappar sin form kanske efter 3-4 års flitigt användande, men de håller ofta upp till 15 år innan de är helt slut och behöver bytas ut. Allt baseras ju givetvis på hur många timmar man seglar dom per år.

Vinden är fri, men seglen är dyra. Jag har lagt ut över 60 tusen på nya segel på min båt de sista 4 åren. Det senaste i vinter för 18 tusen.

post-10016814-1394236986,5566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel kostar och lita inte på säljaren när det gäller ålder, man glömmer så snabbt hur länge sedan det faktiskt var man köpte saker och då är jag inte ironisk. Be att få se kvitto om du är minsta osäker på att säljeren inte riktigt kommer ihåg när saker och ting till båten är köpta,

Nya segel kan man få från till ganska bra pris från Boding (sydda i Kina, inget fel på kvalitet, men jag tycker man ska köpa europeiskt för att stötta vår egen ekonomi).
Stor- och försegel i crusinglaminat, triradiellt sydda och för rulle kostas cirka som följer.
RJ85   24 000:-
Karlskrona/Albin Viggen   20 000:-
Maxi 68   18 000:-
Maxi 77   23 000:-
Ohlsson 22   20 000:-

Du kan kolla priser på www.boding.se

På en masthead-riggad båt kan du spara 3 000 - 4 000:- kr på att köpa ett storsegel i dacron, crosscut-sytt eftersom storseglet är så pass litet och har så pass liten påverkan på seglingsegenskaperna. Segelmakarna (i flertal) avrådde mig från att köpa laminat till storen på vår Comfort 32:a som har 21 m2 stort storsegel av den anledningen. Dessutom är hanteringen av dacron varje gång man ska beslå storen lite lättare, inte lika stelt.

Är seglen yngre än 10 år kan du absolut ha glädje av dem ett par säsonger till du bestämt om du ska behålla båten eller köpa en annan. Använd seglens ålder som ett argument för att pruta!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar du på en inredning i en RJ 85 så ser du att köksmodulerna oftast ligger midskepps i båten, alltså framme vid masten. Där har man ingen större lust att stå och steka mat då matfett är ett stort problem för mögelangrepp.

Alttså är mitt tips att titta efter båtar med köket vid nedgången, helst med ståhöjd men det är svårt med båtar runt 6-7 meters längd att få in. Det finns en Maxi 77 med renoveringsbehov just nu för 10 tusen på blocket. Har du inte tummen mitt i handen kan det vara något att utgå ifrån.

En annan lämplig modell kan vara Birdie 24 som seglar riktigt bra för sin storlek.

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=243

Givetvis då om det andra ser skapligt ut, segel och annan utrustning. Vill gärna varna för gamla inombordare oxå, då det sticker iväg med reparationerna på dessa efter alla år utan åtgärder.

Hellre en utombordare på 20 år än en inombordare med samma ålder.



Senast ändrad av pseudonym | 28 mars 2012 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de båtar du skriver om så är O22 den som seglar klart bäst  tillsammans med RJ85an. Jag har själv ägt en O22 och för storleken är den rymlig, dessutom så är den gediget byggd o tål mycket stryk. RJ 85 är trängre men mer klassisk i linjerna (dvs mycket snyggare) men där finns det många hembyggen så kvaliten varierar krafftigt. MAXI 68 är ju den som mest liknar O22 men den seglar rätt dåligt, enligt mig en av de mindre lyckade MAXI båtarna.

Om du har ekonomi så gå upp ett snäpp o satsa på en MAXI 77 den är rejält mycket större men fortfarande behändig att manövrera, desstuom så finns det många att välja på så ta god tid på dig o försök att hitta ett fint exemplar, oavsett vad du väljer för båt så är den ju 25-40 år gammal och även små segel kostar stora pengar....

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom RJ85:an är självbyggd kan den variera otroligt mycket i utförande. Den jag har seglat hade pentry vid skottet, precis som min förra båt hade. Någta problem med mögel i dessa båtar såg jag inte till, och ur den synpunkten skiljer det sig inte mot pentry vid nergången. Däremot är det så att man får sitta och laga maten, så man gör kanske inga storkok direkt... RJ:n seglar riktigt bra, bättre än Ohlsson som iofs inte är en dålig seglare. Fler alternativ för pengen du nämner är Furioso, Hydra och Comfort 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Shipman 28 som första båt och det var det bästa jag gjort, man kan alldrig köpa stort nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Guldläge nu om man är sugen på att prova på segelbåtslivet! Priserna är ju så otroligt låga. Idag verkar man få en hyfsat ok segelbåt i bruksfärdigt seglingsskick alltfrån 15.000 och uppåt. Jag har  också kollat runt och läser så ögonen blöder om alla för mig intressanta segelbåtar. 

Vi har ju lite olika krav och förutsättningar. Mina ursprungskrav  var en liten trailerbar segelbåt eftersom jag i mina trakter får vänta flera år på en båtplats för en båt som är längre än 20 fot och bredare än 2,20 m och djupgående mer än 60 cm. Därför har jag skaffat en liten 19 fots segelbåt med dubbla kölar som är 2,10 m bred och sticker ca 55 cm. Båten tas upp på trailer över vintern. Sommar- och bryggplats fick jag efter 6 månader  tack vare den ringa storleken. 

Min lilla båt är perfekt, tycker jag, att börja segla med. Jag kan sticka ut alldeles själv bara några timmar och lära mig olika seglingsmoment. Det går att övernatta i den i alla fall några nätter (camping standard, men ändå). Som mest har vi varit tre i den på seglats men då är det trångt och bökigt. 

Min nästa båt har jag börjat snegla efter och då blir det en storlek större. Just nu tycker jag att just Maxi 68 & 77, Ohlsson 22 är rikitgt intressanta men även if-båten verkar väldigt bra.

Mitt grundtips är dock som Sven Yrvinds En liten båt små krafter och små bekymmer, en stor båt stora krafter och stora bekymmer tilläggas kan En liten båt små pengar en stor båt stora pengar och då menar jag inte priset på själva båten utan mer på all utrustning och tillbehör.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mycket att tänka på, och lättare blir det ju inte när man märker att man hittar nya alternativ. Kollat lite på Granada 24 också nu. Hittar dock väldigt lite info om den på nätet, någon här kanske kan upplysa om det är en bra seglare och hur den beter sig?

RJ85an som jag tidigare varit mest sugen på börjar jag känna mig lite avskräckt ifrån. Dess ojämna kvalité tillsammans med min okunskap att bedömma skicket på en båt känns lite riskabelt.

När det gäller utfymme i ruffen hur stor skillnad är det egentligen mellan de olika båtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade prioriterat så här. Med risk för att allt inte är exakt inom de 30. Har kikat på samtliga modeller under förra säsongen Comfort 26 för att den liten go o ganska snabb :) Maxi 77 för utrymmet, de 7 jag tittade på hade samtliga helt urblåsta segel men jag kan ju ha haft otur If för linjerna o kvallen, låg i tak dock, partialrigg, kanske lite dyr Olson 22 rymlig för storleken o billig Misil 2 snygg Rj ganska vacker men väldigt varierande skick på de jag tittade på Birdie ser ok ut men känns trång, billig dock, masthead Viggen billig och finns många till salu Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RJ 85an är ojämn i kvalitee, men hittar du ett fint ex och om du tycker att innerutrymmet är tillräckligt så är det ett bra köp.

Birde 24 som någon nämnde är ingen kvalitetsbåt, många hembyggen och enligt mig en sämre båt än de andra.

Men oavsett vilken båt du väljer se upp med skicket på båten, mycket kan ha hänt sen båten byggdes både åt det bättre och sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlsson 22: pigg trevlig seglare, rymlig för sin längd pga att ruffen går ända ut till skrovsidan.

Viggen: snygg, tycker jag, hygglig seglare, hyggligt rymlig. Hyggligt bra och jämn kvalitet pga av inga självbyggen

Maxi 68: rymlig, trubbig ok seglare

RJ85: snabbare och bättre seglare än de övriga, rymligare än man tror pga längden. Bråkdelsrigg - roligare och enklare segling. Skulle själv valt den.

Det är viktigt att fundera på vad man ska ha båten till och vilken typ man är. Är man en som som tycker om att glida sakta, sakta är Amigo-båtarna bra. Välbyggda, sjösäkra men trubbiga och inte gjorda för aktiv segling.

Är man mer en sådan som jag, som tycker om att trimma och fixa för att det ska gå litet fortare, en sådan som uppskattar fart är andra båtar bättre. Som RJ85 eller helst lättare båtar, vet inte om det finns några sådana i din prisklass.

Min erfarenhet är att jag ofta tyckt att jag inte tillräckligt prioriterat seglingsegenskaperna. Har retat mig på att båtarna stannat upp så mycket i motsjö, t. ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Rock 20 när jag började segla. Trivdes mycket bra med den, var både lättseglad och trygg med hyfsade utrymmen. Såg att det finns några på blocket från 15.000:- och uppåt.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monark 700 verkar vara en trevlig båt som nästan ryms inom din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurley 22 är ett tryggt alternativ för vilken nybörjare som helst. Du kan smälla på grund så det visslar om det och behöver bara spackla lite kommande vår.

På intet sätt en snabbseglare men sjöegenskaperna är därefter. Båten känns trygg både när man går på den och när man seglar den i lite eller mycket tuffare sjö. Mer än 50% i kölen borgar för styv båt.

Jag skulle säga att det är en av de bättre nybörjarbåtarna som finns, dessutom Lloyds klassad i kategori A. Jag är partisk eftersom jag har en själv. För din budget får du en FIN H22.

Andra alternativ i samma storleksklass kan vara Leisure 22/23, Misil II eller kanske en magnifik midget. Samtliga av dessa hittar du i bra skick med den budget du beskriver!

 

Lycka till med båtköpet!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att tänka på är att det inte bara är själva köpet av båten som kostar pengar. Försäkring, båtplats, vinterförvaring och diverse inköp till båten kostar. Listan på vill ha saker kan lätt bli lång när man har köpt båten så det kan vara värt att se över budgeten en extra gång innan köp.

RJ85 är ju fin och kanske lite roligare att segla men själv valde jag Maxi 77 pga utrymmena och att den seglar helt ok. Bra båtar att börja med då man inte behöver vara överdrivet rädd om båten (även om man ju gärna tar väl hand om den). Storleken är nog ganska lagom att börja med också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Har letat runt och läst ännu mer samt varit och kollat på några båtar. Dock inget napp ännu :P Båtplats och uppläggning ser ut att ha löst sig då jag fått erbjudande från flera håll, så något av dem ska väl passa.

Har också börjat kolla på Misil II och Jasmine 25 som båda verkar intressanta. Jasmine 25 hittar man dock väldigt lite info om. Finns det någon här som vet lite mer om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 är mitt tips. Hur vanlig som helst av flera anledningar, seglar helt ok, rymlig (kan klämma in 4 st, 5 i nöd nödfall)och bra kvalitet. Skulle tro du kan hitta ett ex för 30-40 000. Bra om det är utan inombordare då de börjar bli till åren (såvida de inte är bytta/renov). Dessutom blir de lättare/snabbare. Lätt att få såld. Mkt båt för pengarna. Maxi 68 helt ok oxå. Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt förstått det där med att inombordare skulle anses vara en nackdel på de båtar som utombordare är vanligare, bara för att inombordaren börjar bli till åren...

Jag köpte min M77:a med MD6-inombordare för att jag föredrar inombordaren av praktiska skäl - bl.a laddning och prestanda i motsjö. Att maskin är gammal skrämmer mig inte alls på en båttyp som Maxi77 o liknande. Varför? Tja, går den sönder så gör den, man kan ALLTID hänga på en utombordare istf inombordaren om maskin är bortom räddning och helt sonika plocka bort den gamla inombordaren om man så vill. Jag monterade ett utombordarfäste på min ändå, även om motorn -ta i trä- hittills funkat ypperligt. Och billigt: 0.5 liter diesel/tim vid marschfart 5kn.

Just det där att varna för gamla maskiner tycker jag personligen blir fel när det gäller båtar som M77 o liknande där man ytterst lätt ersätter med en utombordare. Man vet ju liksom inte hur länge medföljande utombordare tänker vara i livet heller

EDIT: Resonemanget förutsätter givetvis att även prisbilden är likvärdig mellan 2 i övrigt likadana objekt



Senast ändrad av KillerBoo | 09 april 2012 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har, generellt, lite svårt att förstå hur man kan råda en nybörjare att sikta på t ex en Maxi 77 i 30-35 000-kronorsklassen.
En 77:a för 30 000 lär inte vara någon trevlig inkörsport i seglingsvärlden. Det lär vara ett renoveringsobjekt.

Mitt råd är alltid att köpa en mindre båt i bättre skick. Kanske med justa segel och hyfsat ny motor. Slippa börja sitt båtägande med en massa reparationer, tillbud p g a grejor som går sönder och inställda segelturer p g a haverier!

Nä satsa på en ohlson 22, maxi 68 eller luiknande i bra skick i s f en 77:a.
En bra maxi 77 kostar mer än 30-35 000.

Det är mitt råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara min högst personliga åsikt som återspeglas när jag skriver att jag själv hade valt en maxi 77 utan inombordare. Du har helt rätt i att den kan hålla i många år till och att man kan hänga på en visp om den till trots skulle paja. Det är bara det att jag tröttnat på att hänga över inombordaren och renovera. Har gjort det o är inte särskilt duktig. Är man nybörjare kan det kanske också vara bra medd ett så bekymmerslöst ägande som möjligt. Tids nog växer man ju in i det och tycker att monterande av ett motorfäste är en småsak, men för mig hade det varit något jobbigt att börja med. Jag hade velat lägga tiden på att lära mig segla. Vad gäller pris sålde jag min egen för 40.000. Ett bra och funktionellt ex. Visst finns det saker som är slitna i den prisklassen men så länge det rör sig om dynor o taskiga tampar är det lättare att uppdatera och du får mkt båt för pengarna som jag ser det. 68:an ,som jag skrev, är dunder den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi satt i samma funderingar för ett år sedan, kanske med något högre budget, och valet föll på en misil 2. Vi är båda ganska färska vad det gäller segling men misilen känner man sig trygg med att segla från första stund. Första gången jag var inne i en misil blev jag förvånad över att den kändes så rymlig jämfört med tex IF, dock har man ju inte höjden som in en maxi 77a. Kvallitetsmässigt tror jag också misil 2 är ett av de bästa köpen.

En bra grej med ganska vanliga båtar som maxi77 och IF är ju att det hela tiden finns många ute till försäljning. Bestämmer man sig för en ovanligare typ så kan det ju ta ett tag innan man hittar ett bra exemplar. Med såpas här gamla båtar handlar ju ganska mycket om skicket på det specifika objektet.

Lycka till!

/jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kan man köpa sig en Maxi 77 i hyfsat skick för 30-35 k men vad jag menar är att den rutinerade kan på ett annat sätt prioritera vad som måste göras för att kunna segla den här sommaren medan nybörjaren kanske råkar ut för överraskningen att sommaren börjar med att förstärka röstjärnen eller byta kölbultar!
I vår hamn har vi råkat ut för det. En ny medlem och förstabåtsägare som stolt visar upp sitt nyförvärv och så kommer någon gammal sjöbjörn och säger men oj! Du måste nog göra något åt roderbeslagen innan du sjösätter Så försenades sjösättningen en vecka! När han väl hade sjösatt och jag skulle hjälpa till att rigga märkte jag att blockskivorna i masttoppen glappade så att det fanns jätterisk för att de skulle kinka.
Han beställde nya på Hjermans och fick vänta fyra dagar på att rigga.
På premiärturen visade det sig att tampen till bomnedhalen var så sliten att den gled i clamcleaten. Vi bytte tampen. Avlastaren till storfallet var paj men det löste vi genom att hissa vid masten och använda originalknapen.
Men som sagt. Två veckor sent kom han iväg. Sen bjöd sommaren på små överraskningar i stort sett varje gång han var ute och seglade.
Jag tror på att köpa mindre båt, i bättre skick. Åtminstone om man är aldeles grön på området!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...