Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
thundergod

Gotland från Sthlms skärgård

Rekommendera Poster

I sommar blir första året med lite större båt. En ide är att ta sig till Gotland iom att vi har vänner där. Båten har hemmahamn på rådmansö i sthlms norra skärgård. Så till frågan. Är det ett måste att ta sig ned till nynäshamn och gå över därifrån. Eller går det att ta sig direkt sandhamn-visby? Någon sm vet avståndet i nm? Har noterat att vissa föredrar att ta själva överfarten kvälls eller nattetid pga oftast lugnare sjö etc. Någon som har tankar kring detta?

 

Senast ändrad av thundergod | 27 mars 2012 | 21:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som hindrar att man går direkt från Sandhamn mer än att sträckan blir något längre. Jag vet inte vad du har för båt , motor- eller segelbåt, och vilken fart du kan beräknas hålla.

Jag skulle snarare gå iväg mycket tidigt på morgonen för att kunna hinna fram innan det blir mörkt på kvällen. Att det skulle vara lugnare och mindre sjö på natten ser jag inte som någon viktig fördel, om man noga följer väderprognoserna så kan man nog tajma in en dag då det är relativt snälla vindar och solsken. Detta tycker jag är att föredra istället för att färdas i mörker på natten och kanske vara utan vind. Dagtid finns också bättre möjligheter att få hjälp ifall oturen skulle vara framme.

Ett tips om vind och vågor. Om det blåser 5-10 m/s inomskärs är det oftast en ganska angenäm färd. Ute till havs kan det bli jobbigt om det börjar gå upp emot 10 m/s, vågorna börjar då bli klart märkbara, speciellt om vinden ligger mot. Men som sagt -det beror en hel del på vilken båt man har. De flesta båtar klarar det nog men det kan bli jobbigt för besättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Revengegrund-Visby är 100 nm

Huvudskär-Gotska Sandön är 39 nm och från sydsidan av Gotska är det 22 nm till Fårö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Bavaria 28 Sport så vi kan utan problem hålla en 27-28 knop om vädret tillåter. säg 25 knop skulle alltså bli ca 4 timmar. startar man i gryningen kanske vid 7 är man framme till lunch alltså, räknat på 100 nm.

Vad tror ni max vind för en 9m  dc är? börjar det bli jobbigt redan vid 7-8 m/s. Har fru och två barn på 3 resp 5 år så det får inte bli för stort äventyr av det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att åk ut utanför sandhamn om det blåser den vindstyrkan från öppet av och sen se vilken fart du tycker det är bekvämt i, motorbåtar som inte är jätte stora har oftast en tendens att få en rätt obekväm framfart vid lite vågor, dock seplar det knappast någon roll för säkerheten, där emot om det tex blåster runt 10 M/s eller lite mer så tro jag knapapst du vill ligga i 28 knop med den båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är intressantare än man först kan ana. Vore thundergod nybörjare på forumet och detta var ett av hans första inlägg kanske man kunde avråda överfart i 27 knops fart mitt i natten till en barnfamilj som inte ens vet hur långt det är till Gotland. Men nu har thundergod lagt in närmare 500 inlägg och varit med på forumet sen 2008. Så jag säger, åk du det går säkert bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tidigare mest hållit sig till dagsturer inomskärs är det en rätt omtumlande upplevelse att släppa landkontakten. När man är en tre fyra fem M ut från kusten är man rätt liten...

Mitt råd om ni inte gjort den typen av resor förr, Börja med att ge er ut i ytterskärgården. Se hur det känns när ni har släppt landkontakten. Känns det bra, ge er ut längre skaffa erfarenhet av båt och sjö i er egen takt.  Känns det läskigt njut av de inre delarna av skärgården.

Det är inte så många år sedan min fru var livrädd för att ge sig ut när det blåste 5 M/s, I somras satt hon lungt till rors medan det blåste kuling, ösregnade och inte fanns någon lä.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort en riskanalys , om motorn ( ni har ju bara en) lägger av , har du Vhf eller litar du på mobilen ? Fördelen med att slicka kuststräckan är att man ofta har sälskap av andra båtar ,inom synhåll . Om något händer !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken var ju först att ta kusten ned till Nynäs och sedan följa efter gotlandsbåten typ. Det kanske ändå är den tryggaste vägen? Även om vi har stor erfarenhet av båtar så är det ju mest skärgård/ytterskärgård och inte öppet hav vi har erfarenhet av.

Eftersom vi har båten såpass norrut i Sthlms skärgård så känns det som att man kanske sparar en övernattning på att gå via Sandhamn. Det var iaf min tanke.

Vi har inte VHF, iaf inte när båten levereras men allt är förberett med kabeldragningar etc så det kanske kan vara en idé att skaffa? Vad jag förstått så finns det ett litet glapp i mobiltäckningen på vägen till Gotland. Motorn är en helt ny VP D4 300 så den borde ju hålla kan man tycka. förutsatt att det inte är ett måndagsex:)



Senast ändrad av thundergod | 28 mars 2012 | 10:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla glappet i mobiltäckning mellan kusten och Gotland är tyvärr ganska lång bit. De som åkt Gotlandsfärjan kan uppleva det som en kortare sträcka för då befiiner man sig på en högre position över havet men i en liten motorbåt pratar vi om 1-2 m upp. En VHF har klart längre räckvidd. Även om motorn är ny kan det vara klokt att kolla att det inte finns något skräp i tanken, det skvalpar runt en del då det blir sjögång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ja tycker helt klart du skall skaffa VHF!

 

den kan du ha mycket nytta av även om du kanske bara kör till Gotland en gång.

i stockholms skärgård är det mycket båt trafik och du kanske kommer korsa någon utav dom större farlederna då är det mycket bra att kunna kontakta dom stora vid ett eventuellt driftstopp eller annat hinder,kan oxå komma väl till nytta om du uppfattar en med seglare till sjöss som har problem och behöver kontakta sjöräddning etc.

Vhf är en mycket liten investering i båtlivet,nya säljs för dryga tusenlappen med DSC

eller köp en äldre av kvalitetsmärke: Furuno,Salior eller liknande för några hundringar.

Kom oxå ihåg att inte förlita dej enbart på Plotter/Gps  ta med papperskort för resan och ha en vanlig kompass tillhands    Finns dom som har missat Gotland utan enkelt navigerings material.

vad gäller din motor så håller den säkert,

 

och mobiltäckningen mellan Gotland och fastlandet lägger av ca 15nm från nynäs och återkommer ca 15-20nm från Gotland

 

så det är ett rejält glapp utan täckning,

Mvh en Gute från Norra sidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova.

Endast en test i rådande väder kan utvisa om det är bekvämt eller om inre farvatten är bättre val vid just det tillfället.

Väderprognosen kan vara kristallklar för plant vatten och vad är då naturligare än att ni går raka spåret. Blir nån orolig när land försvinner i horisonten styr ni närmre kusten. Det är något medfött att land ska helst vara i sikte men är som alla fobier att det går träna bort. Olika lätt troligen så låt alla ha koll på var ni befinner er via sjökort eller GPS-plotter. Jag tror det underlättar att man vet att i teorin är vi ganska nära land ändå och på väg mot land (eller ö). Eller håller er på telefonavstånd. VHF är förstås utmärkt att skaffa. Hinner ni inte gå kurs så är den i ett nödläge användbar ändå givetvis.

Följa färjan är ju en variant med en snabbgående båt. Då kan man få till ganska plant vatten i skydd av fartyget och ha trygghet av dess närhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig åkt motobåt (förutom färja )  så skugga gotlandfärgan har inte varit aktuelt

Därimot har jag seglat dit ett antal ggr och då alltid på nattaen det finns ett par fördelar med att segla på natten dels så kommer man till Gotland på morgonrn/förmidagen då de flesta lämnar hamnen vilket gör att det är lättare att få en bra plats

Dels så ser man Visby (ljuset) tidigare vilket kan kännas trggare

motvind (kryss) är det ju oavsett tidpunkt på dygnet.......

Ett till tipps om ni ändå ska över missa inte ett besök på Gotskasandön ett paradis där solen nästan alltid skiner.....

/Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte åkt över men testat på öppet hav har skett några gånger. Som ung åkte jag i 20-25 knop utanför Utö då det var vindstilla. I den farten påverkas man av de till synes osynliga dyningarna och jag gjorde misstaget att slappa i ruffen en stund. Se till att hålla er långt bak i båten så slipper ni kanske sjösjuka. En vän med en 35 fots Princess brukar åka över varje sommar och han sa att oavsett motorbåt bör det var lugnt väder. Har själv funderat på en tur till Gotska Sandön och har provat att gå ut till Huvudskär när det blåste lite och det var inget frugan gillade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog oftast föraren inte båten. Var ute i 18 s/m med min Regal 25 fotare.

Det guppade rejält, trimmade ut drevet för att klyva vågorna istället för att åka som en tvålkopp ovanpå. Bogvågorna slog över akterdäck men det kändes helt safe. Det var ingen behaglig åktur men jag fick nog innan jag kände någon rädsla för säkerheten.  Men visst... man känner sig ganska liten därute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ,föraren avgör det mesta ! Så man trimmar IN drevet för att få ner fören i vågorna ! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

helt rätt searay.

 

....och tänk på att man bara är ett steg från en katastrof ute på sjön. -se till att det steget är så långt som möjligt.

förlänga steg gör man t.ex genom att:

ha dubbla länspumpar

ha telefonen inknuten i en fryspåse

sjysst(a) batteri(er)

meddela var/när/hur man åker 

flytväst(ar)

nykter (eller snudd på)

ankare med lina redo att stört-ankra (driva mot grund i blåst med motorstopp kräver sin man)

...och säkert 100 grejjer till man kan tänka på...

 

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra lista. Fyller på med:

- Rengjorda tankar. Smuts som i lugn skärgårdsmiljö ligger på botten av tanke kan i havsjö röras upp och täppa till bränslefilter.

- En bra kompass, gärna med backup.

- Sjökort (av papper) för den aktuella sträckan, tycker åtminstone jag.

- Lite koll på gammal hederlig analog navigation om tekniken trasslar.

N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag förrra hösten skulle över till Gotska Sandön med några kompisar kontaktade jag Kustbevakningen och sjöräddningen, dom uppskattade mitt förslag på att höra av sig till dom om färdplanerna. Tanken var att meddela avfärd, färdväg och ankomst och att meddela via mobil eller vhf dom olika positionerna. Om haveri inträffar vet dom vart att söka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar segla Grinda-Visby och om jag inte kommer ihåg helt fel är det ca 110 sjömil. Med tidigare båten, en Albin Vega, tog det ca ett dygn att segla över. Vi håller då 4-5 knop.

 

Kortaste sträckan är väl annars från Byxelkrok på Öland ca 45 sjömil tror jag, men då ska man ta sig dit först :)

 

Givetvis ska man ha VHF om man ska ut på öppet hav! En billig försäkring.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...