Alrik 0 Postad 27 Mars , 2012 Min Nautilock fungerar perfekt - tror jag. Blev dock lite fundersam då jag besökte båten nu inför vårrustningen. Jag plockade ur alla batterier ut båten i höstas. Startbatteriet och alla förbrukningsbatterierna. Trots det så blinkar Nautilock-dioden. Hur får den sin ström ? Någon som har en idé ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 28 Mars , 2012 Hej Det är inte så att du har en solcell eller nått dyligt på? /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alrik 0 Postad 29 Mars , 2012 Tack för tipset om solcell, men...kablarna från solcellen går till ingången på en regulator. Från regulatorn går kablar till batterierna. Som alltså inte är på plats, de är utplockade. Dessa kablar hänger således helt fritt i luften och kan, såvitt jag förstår, inte vara strömkällan till Nautilock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 29 Mars , 2012 Har inte Nautilock något backup-batteri, just i fall tjuven kopplar bort båtens batteri för att inaktivera larmet ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 29 Mars , 2012 alla har lite olika kopplat men du har altså 4 kablar går till batterierna 2st för laddning och 2 st för förbrukare/motor? när jag höl på med min så hade jag samma strul tills jag insåg att förbrukarna är uttagna på vägen mellan batterier och laddning /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alrik 0 Postad 31 Mars , 2012 Tack för dessa inspel. Jag uppskattar dessa och har fördjupat mig i dem. Talade med en firma som distribuerar Nautilock, Marin Protect i Enköping. Där menar man att det inte finns någon möjlighet att dioden blinkar om alla batterierna är bortkopplade. Verkar logiskt tycker jag men faktum kvarstår. Alla kända batterier är borta ur båten men dioden, den blinkar och har gjort så hela vintern... Jag har även följt idén om ström från solcellerna. Bifogar en bild på hur det är kopplat. Uppifrån höger i bilden kommer fyra kablar från solcellerna som går in i regulatorn. (från ena solcellen: två svarta och från den andra solcellen: en röd och en svart.) Neråt till vänster från regulatorn går det ut två kablar, röd och svart, som i vanlliga fall går in till förbrukningsbatterierna men som nu alltså hänger fritt i luften. Min slutsats så här långt är att det måste finnas en annan strömkälla ombord. Vilket gör mig ännu mera angelägen om att hitta den. Om det finns ett annat batteri någonstans så behöver det helt säkert bytas ut för fortsatt säker funktion. Det lär vara jättegammalt. Jag tar gärna emot flera idér och mera kunskap som kan finnas på detta forum. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cmunther 0 Postad 31 Mars , 2012 Har du bogpropeller så kanske det finns ett batteri till den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 31 Mars , 2012 Känns troligt att det är solcellen som ger detta spökfenomen... Om solcellen ger laddning till batterierna i vanliga fall men dessa nu är bortkopplade så kommer ju solcellens spänning ändå ligga mellan kabelskorna, och därmed till förbrukare som är inkopplade. Är lasten liten så klarar ju solcellen försörja den helt själv utan några batterier. Förslag: Mät spänning på kabelskorna till batteriet, om ingen spänning där så mät närmare nautilocken. Lägg över en jacka el. dyligt över solcellerna (alternativt plocka ur säkringen till solcellen) och mät igen. Borta? Ja då var det solcellen. Kvar? Jag då är det nåt annat! /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser