Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
dynaflux

Elektronisk tändfördelare till VP

Rekommendera Poster

Thomas-CC-Lancer

vad tycker du är fördelen med ett brytarlöst tändsystem jämfört med ett vanligt med brytare?

Den variant du förespråkar var köper man den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jepp! För några år sedan. Fungerade kaonon, bättre effekt, jämnare gång. perfekt tändningskurva och framför allt på tomgång var gången klockren. Efter fininställning med stroboskop så kan man glömma fördelaren.

 

Har just fått tag i två fräscha B20 som skall bytas i min båt med dubbelmontage och två st brytarlösa fördelare skall snart köpas in tillsammans med elekttroniska reglage med varvtalssynkronisering

Blir mumma att köra båten sensmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man slipper byta och justera brytarspetsarna. Tändpunkten ändras inte (som den annars gör när brytarna slits).

BM classics säljer Ignitors tändsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli en sån! Jag undrar dock över min existerande fördelare; den har ingen vakuumreglering och vad jag förstått var det så på vissa årgångar av AQ 115/100. Vållar detta några problem eller är det så att en elektonisk fördelare inte har någon vakuumreglering överhuvudtaget? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vaccumklocka brukar inte finnas på marinvarianterna. En båtmotor körs inte på samma sätt som i en bil. Av alla VP 130 jag har haft så har jag aldrig sett en fördelare med vaccumklocka. så det är normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på Ignitor eftersom den är billigare, dock är det bara elektroniken, 123ignition är ju hela fördelaren. Har dock inte kollat hur sliten min fördelare är, som jag förstått det går motorn knackigt om det är för mycket glapp i axeln och rotorn kastar. Frågan är då om det spelar mindre roll om det är glapp om man kör på Ignitor - eller måste det vara rätt i grunden också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar den där på V6or också eller är det bara gamla Volvo B20 som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat Pertronix Ignitor och jag kan säga att den gjorde skillnad; motorn startar avsevärt lättare, gången är jämnare (framför allt på tomgång) och den verkar svara bättre på gas (kan dock vara inbillning). Antagligen påverkar den bränsleförbrukningen också men det kommer jag aldrig få veta eftersom jag inte mätt den. 

Dessutom känns det skönt att slippa oroa sig för att brytarna slitits ner, att förtändningen är fel eller att kondensatorn är dålig. 

Monteringen var ganska enkelt även om passformen inte var perfekt (var tvungen att fila ner en skruv). Monteringsanvisningen var inte den bästa och den svenska snabbguiden var till viss hjälp (även om där förekom en del konstigheter och dålig svenska). 

Kan varmt rekommendera den här uppgraderingen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Då hade Du en rätt så OK fördelare i grunden, nackdelen mot 123ignition är att Pertronix inte ersätter slitna centrifugalvikter/fjädrar som om dom kärvar eller glappar får tändkurvan ur kurs. På 123 så ligger detta i programvaran. Man kan säga att med 123 byter man ut allt medan Med Pertronix bara hälften av det som krånglar. Dock blir man ju av med brytarspetsarna i bägge fallen vilket är det allra viktigaste. Själv så vill jag ha allt bytt och monterade en 123 ignition på min Coronet 17 i veckan. Toppfarten ökade med 5 knop tack vare ökat varv, detta med gammal tändspole, stift och kablar. Jag har nu bytt även dessa men inte hunnit att provköra. Inte heller har jag ställt in allt med stroboskop så det finns kanske några knop till att hämta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag var medveten om detta innan jag bytte. Motorn har mer än 40 år på nacken och jag har sett glappiga fördelare på mycket yngre motorer. Dessbättre var glappet väldigt lite så just därför blev det Ignitor, annars hade jag såklart valt 123. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en sådan i min AQ145:a inför denna sommar och kan bara säga att jag är hel nöjd, jämnare gång genom hela registret. Innan körde jag några år med brytarlöst i gamla fördelaren men det blev skillnad när allt byttes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...