Amanda31 21 Postad 25 Mars , 2012 Har en one off 1/2tonnare i epoxy/kalbakad mahogny. Hittade en mindre yta som hade delaminerat, dvs epoxyn hade släppt från mahognyn, när jag slipade bort all gammal bottenfärg idag. Ca en dec i diameter är barords akterstötta stod förra vintern. Båten stod snett då så det var säkert mycket tyngd på just den stöttan. Epoxyn verkar tät i övrigt och jag könner inte för att dra igång ett stort jobb med anledning av detta. Vad har ni för tips? Kan man öppna där det släppt och fylla med epoxy? Eller vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2012 Jag har ingen erfarenhet från just den här konstruktionen, men kom att tänka på ett tipps jag fick av en plastbåtsreparatör, när det gällde en köl där det var mellanrum mellan plasten och barlastkölen. Det var visserligen större yta det handlade om. Borrade dett antal 3 mm hål över hela ytan där släppet var, med ett mellanrum på 10 x 10 cm. I ett av hålen längst ner borrade jag upp och satte i en 10 mm nippel. På den anslöt jag en plastslang som jag hängde upp på en trappstege i jämnhöjd med mantåget. I överkant på slangen satte jag en tratt. Hällde i, i det här fallet epoxy, i tratten. När plasten började rinna ur hålen satte i en spik. Ett litet lätt slag med hammaren så att spiken satt fast och tätade hålet. Fyllde på plast tills det runnit ur alla hålen och sista spiken var i satt. Sen fick det härda. Lätt avslipnong och lite spackling. Ja, jag drog naturligtvis ur spikarna först. I ditt fall hade jag nog lagt på åtminstone en 300 grams matta över området. Nu vet jag som sagt inte om det är rätt metod i det här fallet. Senast ändrad av toaen | 25 mars 2012 | 18:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 25 Mars , 2012 Ok. Satte du nippeln i det nedre hålet? Du menar inte det övre? Och vad använde du för epoxy som har lång så rinntid och inte härdar redan i slangen? Senast ändrad av Amanda31 | 25 mars 2012 | 19:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Mars , 2012 Jag tror Tommy använde lamineringsepoxy som härdar på 24 timmar. Att hänga den blandade epoxyn högt innebär ju att den med hävertverkan rinner ner i slangen och upp genom det skadade området nerifrån och uppåt. För varje dräneringshål så måste man ju plugga igen detta så epoxyn kan stiga till nästa nivå. Det gäller alltså att var med tills alla hålen är pluggade, sen kan man gå och lägga sig för natten och invänta härdprocessen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 26 Mars , 2012 Ok. Jag tror det kan funka bra. Är det någon särskild epoxy som lämpar sig för detta? Och krävs några särskilda temperaturer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2012 pseudonym hade uppfattat hur jag gjorde helt rätt. Nu var det väl en liten otydlighet i det jag skrev. Jag använde polyester - du måste naturligtvis använda epoxy. Lång öppettid är naturligtvis bra. Såg på Nils Malgrens sida att de har en speciell epoxy för injecering. http://www.batepoxi.se/datablad/BoatInfusion664.pdf Hade du bott på rätt och sida i rätt område av Sverige som pseudonym och jag hade du ju kunnat ta dig en sväng till Kungälv och Nils Malgrens fabrik och hämtat det du behöver i Epoxy och fått de råd de kan ge. Det kanske duger ned vanlig epoxy. Om jag gör en gissning tror jag inte det tar mer än 20 minuter att injecera en så pass liten skada. Men jag tycker du skall ringa till Nils Malgrens AB och fråga. http://www.batepoxi.se/ Den närmsta återförsäljaren de har i din närhet finns i min gamla hemmahamn Svinninge Marina. Jag har talat med killen några gånger, men mest med hans kompis Edgard Öhrn, som var riggare på Svinninge. Swecomposite Adress Svinninge Marina Åkersberga Telefon 08-540 263 50 E-post info@swecomposite.com Hemsida www.swecomposite.com Det är ju inte farligt att rådfråga Swecomposite också hur de skulle fixat en skada som din. Det är bättre att göra rätt från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 26 Mars , 2012 Tack för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser