Markan 0 Postad 25 Mars , 2012 Hej. Jag funderar på att skaffa en hjälp / back up motor men vet inte vilken effekt som behövs. Tänkte kunna gå i ett par knop typ. Båten är 8,8x3m, planande. Vikten är ca 3,6ton. Nån som har nåt liknande och kan tipsa om storlek på hjälpmotor så vore jag tacksam. Senast ändrad av Markan | 25 mars 2012 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Mars , 2012 Det där blir ju en kompromiss hur du än gör? Är det en deplacementbåt du har så glider den ganska lätt genom vattnet även med liten motor. Men jag med 20Hkr bogserade en gång en SeaRay tvärs över ett sund (till mack) och det kändes som man bundit fast i ett berg innan den båten så sakteliga började röra på sig. Men så har du antagligen vindmotstånd med att tänka på. Och så inte minst hur stor och tung får nödmotorn vara.? Kanske där du ska börja fundera? Men alla extramotorer bättre än ingen. Har hört en som kört hem en Bayliner med 4 HKr ståendes styra på badstegen i 2 dar. Skulle tro mellan 4-15Hkr är realistiskt. Tyvärr är 4 taktarna tyngre och klumpigare än de förnämlige 2 taktarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 25 Mars , 2012 En begagnad tvåtaktare 6-8 hk skulle jag föreslå, framförallt om du ska ha den nedstuvad. Den måste ju gå att hantera när den ska hängas på, det är inte säkert att det är stiltje när huvudmotorn rasar. Lämpligen samma motor som du ska ha till jollen. Obligatorisk fråga är annars, behövs det? Kanske bättre att göra en översyn av huvudmotorn, ha en reservdunk till hands och komplettera med medlemsskap i Trossen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Mars , 2012 Trots bara ca 4,5- 5meters båt arhar jag ett flertal gånger på haft nytta av nödmotor. Ro går inte någon längre sträcka. Man kan inte heller förebygga all problem som dyker upp med en motor. 1980 la impellern av på dåvarande Archimedes och då köpte jag nödmotor 2Hkr. Detn kom inte till användning förrän runt 1989 då vevaxeln gick av på 20 Hkr motorn. Men ny 20Hkr var det lugnt ca 10 år till då tändningen började krångla på den och nödmotorn kom till heders igen några gånger. Köpte så småningom ny 25Hkr motor som skar 2010 och nödmotorn kom till heders igen. Flera grannar i viken har gjort upptäckten den tunga vägen att en 20Hkr båt går inte att ro någon längre väg i skärgården. Att däremot sätta på 2-4Hkr nödmotor vid behov är det bara att lite saktare åka hem . Man behöver heller inte vara så fasligt rädd för att stora motorn ska paja i olämpligt läge om man har reservmotor med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 25 Mars , 2012 Jag har en 5 hk parsun, Köpt till gummibåten men som syns hänger den på akterräcket under gång när vi är på långtur, Behövs så har jag ett motorfäste på badbryggan. Råkade härom året ut för att impellern gick sönder och då puttrade jag hemåt i 2-3 knop på halvgas med en tvåtaktare som jag lånat..Det tog en stund att få upp farten men sen gick det fint Din båt är tyngre än min men är det hygligt stilla behövs inte mycket kraft för att få fart på en båt. Det viktiga är att motorn du har inte är tyngre än att du orkar lyfta och hantera den. Tipset är att du går till skeppshaneln och kolla hur mycket du orkar lyfta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 25 Mars , 2012 Att man har möjlighet att lyfta och hantera motorn är det absolut viktigaste. Att ha en motor på pushpit som man inte orkar eller vågar lyfta ner till fäste på badbrygga eller liknande gör ingen glad. Eller ännu värre: När man lyfter ner den för att sätta den i sitt fäste på badbryggan så tappar man balansen och faller i vattnet. Flera motorer i de mindre storlekarna väger lika mycket som storleken större, tex en 2,5a kan väga lika mycket som en 4a. Då väljer man ju hellre fyran! (från en som ännu inte kommit till skott med en reservsnurra, men så tänker iaf jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markan 0 Postad 26 Mars , 2012 Tack för alla svar. Blir nog en extramotor om 5 hkr. Sen kan man ju fråga sig om det är värt pengarna när man har en hyfsat driftsäker pentadiesel samt medlemskap i sjöräddningen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser