Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
trekutter

evinrude 70hk vro-91

Rekommendera Poster

sjösatte båten igår uttern 5201 med en evinrude 70 på

startade motorn utan problem,gav mej iväg körde ca 15 min till motorn blev varm,i full fart,när ja sen vände hemmåt och skulle köra in till bryggan och drog av till tomgång sakta fram så dog bara motorn,fick svårt att få henne att starta igen,

men med full handgas och choke så statade hon,

sen var det samma visa igen när jag la i fram och skulle ta mej in baktände hon och stannade.

när ja till slut kom in till bryggan så lät ja motorn stå på tomgång att bra tag för att sedan lägga i växel och då gick hon på tomgångsfart vid bryggan typ 10min.när ja drog på vid bryggan så baktände hon kraftigt och stannade igen

samma start procedur igen fullgas och snabbt lite choke,

vad kan det vara?tändning? förgasare? vatten i bränslet?  kostnad för att fixa det?

bensinen är färsk,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En varm motor vill sällan ha choke.

Det tyder på att motorn får för lite bränsle. Skulle satsa på en rengöring av förgasaren där smutsen kan flytta sig och ge lite olika igensättningar. T.ex tomgångsmunstycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant låter det som skit i förgasare. testa att pumpa med blåsan på bensinslangen när motorn är avstängd för att se att det inte läcker bensin för läcker det ut då så suger det luft när motorn går. Kan vara så enkelt, testa att drännera förgasarna och se om det kommer ut vatten eller skit ur dränneringshålen, vissa motorer har också en plastkopp med en givare som visar om det är vatten i bensinen, rengör och kolla. Antar att stiften är bytta så det inte är något sådant. Hur och vad som gäller för Evinrude kan säkert någon annan mycket bättre än jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svårt o göra rengöring/justering av förgasarna själv?

finns det typ nån rephandbok som förklarar alla skruvar och justerings möjligheter?

service är utfört med stift och olja tändkablar bytta för ca 2 år sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tillägga  att motorn går lite oriligt och ojämt på tomgång för att sedan nysa till och stanna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte MC ut till båten idag. När jg dränerade. Förgasarna så rann det dåligt ur den ena. Mkt rktigt missar den och nyser på en cyl. Säkert skit i ena förgasarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

några fler förslag eller är det någon som e meckar van på dessa motorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...