Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Fremalia

Tändspole Evinrude 6 hk. äldre

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver 2 st. tändspole till en snurra. Evinrude 6 hk. årsmodell 1976 eller tidigare. Johnson passar också.Snurran går perfekt men inte utan 2 nya tändspolar. Är det ngn. där ute som vet var man kan få tag i detta, nytt eller beg. till överkomligt pris ? Helst i Bohuslän. Snart är makrillen här o då måste grejerna vara i ordning. Ifjol fick jag första makrillen 3:e juni vid vinbräcke nabbe i brofjorden. Så det är bråttom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även marinshopen i Älvsjö.

Är du säker på att båda tändspolarna är kass? Ovanligt att båda ryker samtidigt.  Eller har dom varit dränkta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, ska kolla Marinshopen i Älvsjö. Nej dom är inte dränkta men dom sprakar - gnista mellan tändspole o godset. Verkar vara samma med båda, kanske beroende på åldern. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Hur hittar jag webshopen i USA?. Intressant kan vara värt att kolla, Priset avgör. Snurran är gammal men går så jäkla bra. Så det känns som det är värt att kosta på den lite. En annan sak som är superbra med snurran, den är gammal o ser förjäklig ut. Men det innebär ju att jag får ha den ifred, mängder med stölder i Bohuslän. Men min snurra hänger kvar .Bra va.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja riktigt fula grejern är inget för tjyvarna. Svårsålda. Såna ska man. Reparera så långt det går. Gärna reparation som ser klantig ut och sänker varans värde ytterli gare. I ditt fall skulle du kunna testa att lägga emellan en gummiduk och se om gnistan letar sig ut i tändkabeln istället. Hur har du märkt att det gnistrar? Har du lagt på en spänning och manövrerar brytaren manuellt? Det kan väl inte höras när det gnistrar eller. Troligen är tändspolarna ok. Är de dåliga blir det väl inget sprakande utan överslag mellan varven på många ställen. Du kan. Ha tur att det är vid tändkabelns utgång det sprakar så en punktisolering där kan ju funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Det här med gummiduk måste jag prova. En duktig servicekille säger att tändspolarna är problemet. Han körde med en skruvdragare med hylsa på muttern på svänghjulet för att starta motorn, då syns problemet. Jag prövar det du föreslagit, isolering här o där. Så får vi se hur det går. Jag återkommer, Tack o godnatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...