xyz123 1 Postad 24 Mars , 2012 Varför har man till en del rullfocksystem två likrännor? Hur kan man använda två likrännor? Kan man hantera två försegel, ett per likränna? Kan det finnas någon fördel för en söndagsseglare med två likrännor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Mars , 2012 Jag kan tänka mig ett användningsområde och det är att segla wingwing i passaden. Då har man två försegel skotade åt varsitt håll så man får jättestor segelyta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 25 Mars , 2012 En annan anledning till 2 likrännor är att i tex. kappseglingssammanhang kunna sätta ett nytt försegel medan det första fortfarande drar. Man hissar det innanför det första, skotar upp det och sen river det första.Allt för att inte tappa båtfart. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 855 Postad 25 Mars , 2012 Två likrännor är bra för att kunna förbereda segelbyte vid ex.vis kappsegling, men tänk på att det ena seglet inte sitter i toppsvirveln. Alla klassregler tillåter inte förstagsprofil och vid vissa klubbseglingar straffas användande av förstagsprofil på ett eller annat vis. Vad jag vet använderr man inte förstagsprofil så mycket för rena kappseglingsmaskiner, ex.vis på VO 70 båtarna i Volvo Oceaan Race. Varför är det så? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2012 Dubbla likrännor för kappseglar och långfärdsseglare som tänker länsa i passaden. Alltså inget för söndagsseglare. Olika diameter på förliket kan det också va. Men det är det mellan olika fabrikat också. Mina Plastimorullar med enkel likränna kräver ett grövre förlik än på segelet till den Furlexrulle med enkel likränna jag har på en av mina båter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 26 Mars , 2012 Hade samma bekymmer när jag bytte till Furlex - fick lika om förseglet. Segelmakaren sa att Furlex hade mindre ränna än alla andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2012 För mig var det tvärt om. Kryssfocken var sydd för FURLEX. När jag moterade ett kutterstag och satte kryssfocken där rappade den ur. Blåste den mycket, vilket det ofta gjorde när jag seglade med kryssfocken, var jag tvungen att låta focken gå ett styvt varv runt rullen för att den inte skulle rappa ur. 2:a sommaren gjorde jag förliket på kryssfocken lite grövre genom att lägga en vävtape runt förliket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 27 Mars , 2012 Finns det någon på forumet som i verkligheten har använt båda rännorna? //u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erland 0 Postad 9 April , 2012 Har andvänt bägge 2 för passadsegling,helt kanon förutom att hon kan niga rejäl temellanåt om du inte har 1 mesansegel uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 13 Postad 9 April , 2012 Ur Furlex bruksanvisning: För in seglets förliksband i likskåran genom segelintaget. Om manöverlinan löper ut på babord sida om lintrumman skall seglet sättas i styrbords likränna, alternativt babords likränna om manöverlinan löper ut om styrbord. Att sätta seglet i ”rätt” likränna ger ett lägre startmotstånd vid inrullning av seglet som då får en mindre ”vikning” längs förstaget än om den ej rekommenderade likränna används - Jag tycker det är en finess är ju att man kan välja mot eller medurs. Profilen behöver nog ha diameter ändå och är då är det ju smart med två rännor om än för att spara vikt.... Senast ändrad av Vilse | 09 april 2012 | 13:48 Senast ändrad av Vilse | 09 april 2012 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser