Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
xyz123

Rullfock - en eller två likrännor?

Rekommendera Poster

Varför har man till en del rullfocksystem två likrännor? Hur kan man använda två likrännor?

Kan man hantera två försegel, ett per likränna? Kan det finnas någon fördel för en söndagsseglare med två likrännor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig ett användningsområde och det är att segla wingwing i passaden. Då har man två försegel skotade åt varsitt håll så man får jättestor segelyta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan anledning till 2 likrännor är att i tex. kappseglingssammanhang kunna sätta ett nytt försegel medan det första fortfarande drar. Man hissar det innanför det första, skotar upp det och sen river det första.Allt för att inte tappa båtfart.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två likrännor är bra för att kunna förbereda segelbyte vid ex.vis kappsegling, men tänk på att det ena seglet inte sitter i toppsvirveln.

Alla klassregler tillåter inte förstagsprofil och vid vissa klubbseglingar straffas användande av förstagsprofil på ett eller annat vis.

Vad jag vet använderr man inte förstagsprofil så mycket för rena kappseglingsmaskiner, ex.vis på VO 70 båtarna i Volvo Oceaan Race. Varför är det så?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dubbla likrännor för kappseglar och långfärdsseglare som tänker länsa i passaden.

Alltså inget för söndagsseglare.

Olika diameter på förliket kan  det också va. Men det är det mellan olika fabrikat också. Mina Plastimorullar med enkel likränna kräver ett grövre förlik än på segelet till den Furlexrulle med enkel likränna jag har på en av mina båter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma bekymmer när jag bytte till Furlex  - fick lika om förseglet. Segelmakaren sa att Furlex hade mindre ränna än alla andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig var det tvärt om. Kryssfocken var sydd för FURLEX. När jag moterade ett kutterstag och satte kryssfocken där rappade den ur. Blåste den mycket, vilket det ofta gjorde när jag seglade med kryssfocken, var jag tvungen att låta focken gå ett styvt varv runt rullen för att den inte skulle rappa ur. 2:a sommaren  gjorde jag förliket på kryssfocken lite grövre genom att lägga en vävtape runt förliket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon på forumet som i verkligheten har använt båda rännorna?

//u

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smileyHar andvänt bägge 2 för passadsegling,helt kanon förutom att hon kan niga rejäl temellanåt om du inte har 1 mesansegel uppe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur Furlex bruksanvisning: För in seglets förliksband i likskåran genom segelintaget. Om manöverlinan löper ut på babord sida om lintrumman skall seglet sättas i styrbords likränna, alternativt babords likränna om manöverlinan löper ut om styrbord. Att sätta seglet i ”rätt” likränna ger ett lägre startmotstånd vid inrullning av seglet som då får en mindre ”vikning” längs förstaget än om den ej rekommenderade likränna används - Jag tycker det är en finess är ju att man kan välja mot eller medurs. Profilen behöver nog ha diameter ändå och är då är det ju smart med två rännor om än för att spara vikt.... Senast ändrad av Vilse | 09 april 2012 | 13:48

Senast ändrad av Vilse | 09 april 2012 | 13:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...