Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Gäst blondbella

Nordisk kvalitetsbåt jo pyttsan !!!!!!!

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Var nere i båten idag och tog bort relingslisten i aktern pga. av en liten läcka i motorrummet.
Och vad får jag se ett flertal glipor mellan över del och skrov ca 0,5-1mm och 3- 5 cm långa. Tror fa..n att det läcker. angry

Dessutom är att antal av nitarna inte rostfria utan är angripna av gravrost. Båten är alltså från 2009 !!!??? Ärligt talat båten ny kostar över miljonen !!!! angry

Vill man spara några kronor ??? och vad händer när nitarna är totalt sönderrostade. Nu var det iofs. inte alla så antagligen skulle båten inte att dela sig men ändå!!!!!!

Vore intressant om ngn annan har liknande erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Bella Falcon (blond bella laugh)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu sticker jag ut hakan lite och håller med dig, myten om de högkvalitativa båtarna från norden är inget annat än just en myt som nordisk båtpress har skapat och lyckats förankra djupt. (ok det fanns amerikanska skitbåtar från slutet av 80-talet som har hjälpt till)

Jag tror att sanningen snarare är att tex. amerikanska båtar är bättre ur kvalitetsynpunkt. Sen kan man ju diskutera materialval i inredningar och dylikt men det är ju mer smak än byggkvalite.

Jag har ägt 3st premiumbåtar tillverkade i norden och kommer att välja en amerikanare nästa gång. Dock så måste man ju komma ihåg att det finns fabrikat i alla prisklasser och kvaliteér även i USA.

Så ja, jag kan tyvärr bara hålla med dig och dela dina erfarenheter av nordiska premiumbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superdåligt!

Kanske kan Bella vara intresserade av att rätta till detta även om garantin ju gått ut?

Det skadar ju inte att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

All_to_slow: 

Jo nu stack du ut hakan ordentligt men det är bara positivt.

Nu rankar jag själv inte Bella som en premiumbåt mer åt typ VW eller Volvo hållet.
Har själv en högst begränsad erfarenhet av amerikanska båtar har endast haft tillgång till en Amerikansk ”premiumbåt” under en begränsad tid och därför inte haft möjlighet att undersöka konstruktionen närmare.
Men viss du kan säker ha rätt men prismässigt så finns det ingen fördel för de amerikanska ”premiumbåtarna” de är väl så dyra som de skandinaviska trots den fördelaktiga valutakursen. Dessutom om du stoppar i en diesel etc.. i en USA båt (inte premium) så blir prisskillnaden inte längre speciellt stor.
Men rent konstruktionsmässigt ”på pappret” så kan jag faktiskt hålla med.

Christer N.

Jo skall kontakta dem har en hel lista som även innehåller alvarligare problem. Vet inte om du såg min tråd ang. styrservoproblemet? I det fallet har jag för tillfället kontakt med några mekar och håller därför en låg profil. Tycker att de skall få en rimlig chans att fixa det innan jag ”drar på”

Men just detta problem åtgärdar jag nog själv då jag redan har tagit bort listen och en omnitning och tätning är väldigt enkelt att fixa själv. Dessutom vet jag att det blir riktigt utfört och inte av några amatörer på Bella.wink

Alla;

Men snälla!! detta är ju inte en direkt ovanlig båtmodell och det är osannolikt att bara jag lyckats få (alla dessa) detta problem.
Vore därför intressant att inte bara få feedback på detta utan även andra ev. tickande bomber.

Senast ändrad av blondbella | 25 mars 2012 | 11:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...