turetur 0 Postad 24 Mars , 2012 Jag har tittat på en fin segelbåt med inplastad blyköl. Den har en gammal plastskada vid främre hörnet på kölen. cirka 20x10cm stort. Plastskadan är amatörmässigt lagad och det är nu på land efter en vinter blött i kanterna, således troligen vatten under. Nuvarande ägare vet inget om när och hur skadan kommit till och han har haft båten i tre säsonger. För övrigt är båten bland de finaste av sin modell... Hur stort problem tror ni det är att fortsätta med den taffliga lagningen - alternativt, hur kan man plaasta över den om det fortfarande finns fukt under ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
turetur 0 Postad 24 Mars , 2012 Årgången är 79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2012 Vad är det för båttyp. Har haft några gamla båtar med inplastad köl ock känner igen problematiken. Personligen kände jag aldrig nån oro för fenomenet. Förorsakade själv några sådana grundstötningskador. Det är inte helt enkelt att få torrt. Är det järnköl så rostar den. Kanske läge till att pruta en hel del!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2012 Jasså - var det en fenkölad båt - då blir jag mer tveksam. Förunderlig konstruktion att plasta in en fenköl. Vet inget om den typen av båtar. Jar alltid haft långkölade båtar - som tål att gå på grund med. Andra skador? Kölens bakkant? Kanske läge att ta en kunnig besiktningsman? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 26 Mars , 2012 Hej Du ska absolut inte plasta över nånting om det är fukt inunder. Så det gäller att kölen får en chans att torka ut. Det är klart det blir en del jobb men är det en drömbåt kanske det är värt mödan. Eftersom det är blyköl har du förmånen att slippa rostproblemet. Jag hade samma problem fast med järnköl. Jag slipade först ned det skadade området samt en bit omkring. Jag gjorde det på hösten.På våren slipade jag den frilagda järnytan o lade sedan på epoxi o glasfibermatta. Har det bara fäst o härdat ordentligt på metallen är det bara att bygga på. Värm gärna med värmepistol under arbetet. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 26 Mars , 2012 Undersök också resten av kölinfästningen uppmot skrovkanten för att se ifall det finns sprickbildningar där. Kolla också inuti båten, framför och bakom kölen, efter sprickor. Om allt ser OK ut runt kölens infästning, alltså där de största brytkafterna bildas, och skadan bara begränsar sig till kölens främre hörn ser inte jag det som något större problem. Slipa upp den gamla reparationen och försök få det att torka ut på bästa sätt, kanske med en kupévärmare inkopplad och lite vindskydd runt omkring. Är det sedan bara torrt så får man plasta i ordning allting på ett snyggt sätt som håller tätt. Om båten är som du säger, en av de finare, så är detta värt mycket i förhållande till den relativt låga kostnad det blir att reparera skadan (om den begränsas av kölens nederkant). Kolla vad ett reparationsvarv tar för jobbet och pruta motsvarande. Senast ändrad av Mambo | 26 mars 2012 | 10:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
turetur 0 Postad 26 Mars , 2012 Tack för alla åsikter, känns tryggare. Nu har jag tyvärr hittat en fin båt med rostig järnköl också, men det är en annan historia... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2012 Räcker det inte med ett bekymmer? Fast en rostig järnköl är nog ett enklare problem att åtgärda än att torka upp mellan blykölen och plastlaminaten. Fast om båten med inplastad blyköl faller dig mer i smaken och det inte finns några andra skador förorsakade av grundstötningen så låt inte det avsräcka dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 27 Mars , 2012 Det kan också vara värt att kolla upp vilka Maxi 95-or som anses vara bäst, de med utanpåliggande järnköl eller de med inplastad bly. Detta är något som kan betala sig i form av mindre bekymmer och lättare att sälja den dagen det är dags. Finns det någon speciell anledning till att just Maxi 95 är intressant? Det finns ju många andra båtar i storleksklassen, prisklassen och åldersklassen. Maxin har sina påänger i att den är rymlig men det finns andra båtmodeller som kan vara bättre på mycket annat. Eller blir det mer grillor i huvudet nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2012 Mambo skrev Eller blir det mer grillor i huvudet nu? Att sätta griller i huvudet på folk är väl den främsta uppgiften via har - vi som skriver på MG - eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 27 Mars , 2012 Jo toaen, det är så sant. Forumet är ju till för att just kunna sprida information på ett enkelt och ibland lite färgat sätt. Tänk så mycket enklare det är nu jämfört med för 20 år sedan då man fick leta i gamla tidningar och fråga bekanta för att få veta mer om båtmodellerna, och inte heller då var informationen objektiv. Senast ändrad av Mambo | 27 mars 2012 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2012 Nej - nu kan ni ju säga emot direkt när jag skriver nåt som är uppåt väggarna. Jag hade sparat alla mina båttidningar sen början av 1970-talet. Det är åtskilliga gånger man bläddrat igenom 100-tals ex för att man hade för sig att man läst nåt eller bara för att kolla om det stod nåt intresant i nåt ämne. För en 4-5 år sen skulle jag renovera i det rum där jag har mitt kontor och måste tömma det. Fick ett ryck och lastade alla båttidningar i min combi plus öite annat. Bagagutrymmet blev fullt. Körde det sen direkt till soptippen innan jag hann att ångra mig. Jag brukar i regel aldrig slänga nåt som kan va bra att ha. Jag saknar dem faktiskt inte. Idag söker jag på näten om det är nåt jag undra över eller frågar på MarinGuiden m.fl. Senast ändrad av toaen | 27 mars 2012 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
turetur 0 Postad 27 Mars , 2012 Båten med järnköl är en Maxi 909, känns betydligt modernare om än något mindre, Det jag letar efter är en rimligt billig (alltid en definitions fråga, men runt 300000 hade jag tänkt mig) som har stängbar för och akterruff. Maxi 95 fastnade jag för för den enorma och barnvänliga sittbrunnen, men den är ful som stryk. Vet fortfarande inte om jag kan lära mig att en så ful båt. Priserna verkar dock stört dyka för maxi 95. Både bra och dåligt, känner jag mig själv rätt kommer jag vilja byta om ett par år. Andra förslag på tänkbara båtar mottages tacksamt. Jag har tre barn mellan 0 och 7, så boende och komfort prioriteras framför prestanda, Scanmar 33 eller Diva 355 är två drömbåtar som ligger ovan budget. Comfortina 32 och Comfort 32 kan jag inte hålla isär, men någon av dem har förpik utan riktig dörr och det gillar jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 27 Mars , 2012 Själv tycker jag Maxi 95 är en vacker båt - välproportionelig. Sen är den ju väldigt rymlig och lämplig för en familj av din storlek. Det som gjorde att vi, som har barn i ungefär samma ålder, inte skaffade en sådan var att den är trög. Maxi 909 är mer segelbåt, tar sig fram fortare men är som du skriver inte lika rymlig. Det är en båt du fort kommer växar ur i takt med att barnen blir äldre, och större. Comfort 32 är en båt som kan rymmas i din budget, har veckdörr till förpiken om jag inte minns fel, men det är väl inget stort hinder - man kan inte få allt för den summa du stipulerat. C 32 är hyggligt snabb, rymlig, snygg och har en, visserligen krånglig, men ändå, gång mellan akterruffen och toaletten/ruffen. Det du förlorar jmf med 909 är att C 32 har mastheadrigg, som ger tyngre segling. Tror annars nu, med som du noterat alltmer sjunkande båtpriser, det kan finnas många runt 10 m som närmar sig din maxgräns. Norlin 34, en risig Scanmar 33 - som är en fantastiskt trevlig båt, Nova - fin seglare, litet mörk men vacker och kanske några ännu mer udda märken kan nog ge dig litet mer utrymme. Något man behöver med stor barnaskara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser