pgh73 2 Postad 24 Mars , 2012 Hur ser ni på det här med att åka ut på havet i dimma? Imorse funderade jag på fiske i Södra Öresund/Lommabukten/Barsebäck men tyvärr var det rejält dimmigt. Sikten låg på 100-200 meter max. Båten är utrustad med plotter, ekolod, reservplotter i form av iphone. Jag valde att inte åka ut. Vad hade ni gjort? Bara till att åka ut, där finns inte så mkt att se öht ändå ;-) eller ska det vara minst 50 mil sikt för att ni ska åka ut med en 6 meters ht-båt. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2012 Har du en plotter och du skall ut för att fiska är det väl inga problem, bara du ligger väl på utsidan farleden. Jag fiskar aldris själv, mer än att jag ibland har den dörj ute när jag seglar, så alternativet att sticka ut just för den saken skull går ju bort. Däremot har det ju hänt genom åren att man fått dimma när man varit ute. Sen jag fick någon form av plotter är det ju enkelt att hitta. Sörsta risken är ju andra båtar. För att jag skulle åka ut med en 6 meters HT-båt så räcker det inte 50 mils sikt. Det är lika otänkbart som att jag skulle gå ut för att spinnfiska. Va katten är en HT-båt föresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2012 På väg ut till Smögen stannade jag till vid brofästet och tog en bild på Väståre sunt med Hållö fyr i bakgrunden, vilket ju tydligt framgår av bifogad bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 24 Mars , 2012 Du gjorde ett bra val, tycker jag. Vh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grillmaister 0 Postad 24 Mars , 2012 Skönt att höra Pär, då var man inte ena med det beslutet. Grannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 24 Mars , 2012 Jag hade inte åkt ut. Jag gav mig ut i dimma utanför Höganäs en kort sväng för att kolla en sak med båten, men det var läskigt. Nu vet jag inte hur botten ser ut nere hos dig, men här uppe är det ganska grynnigt innan man kommer ut i farleden, och där vill man absolut inte vara i dimma. Inte i Öresund i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 Mars , 2012 Om du åker ut ur hamnen med fungerande ekolod och gps i lungt väder och allt känns bra. Så skall du inte vara säker på att så förblir då du hunnit ut en bit. * Det kan blåsa upp och dimman är kvar. * Ekolodet kan slockna * Motorn kan lägga av * Gps,en kan lägga av när som helst När du ligger där och guppar på havet så kan man bara hoppas man inte driver mot grynnor eller att andra båtar ser dig på radar, ligger du i en farled för stora båtar så är det inte säker du syns på deras radar Har varit ute några gånger förr då man inte hade gps och det blev dimma, lagom kul.! Men har du redundanta system eller liten båt och är mycket nära land i lungt väder då är risken mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Mars , 2012 Haha, världen är bra liten ibland(vinkar från balkongen). Var bara så sugen på att fiska. Öresund har jag varit ute på xxx gånger. Här nere i Lommabukten finns inte så mycket att vara rädd för (stenar/grund). Ser ut att bli lika kasst imorgon. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser