tobbe69 0 Postad 23 Mars , 2012 Har en drygt 20 år gammal båt, Sea Ray. Vit med blå gelcoatrand högst upp. Båten har jag ägt sen i höstas. Ingen omvårdnad alls på många år till det yttre. Den blå gelcoaten är supermatt, blek. Jag läser, autosol. Jag tänker, autosol ? Men så läser jag vissa inlägg om hur kasst det är och kortsiktigt. Stämmer det ? Vad säger ni ? Annars, vilket alternativ tar jag, på en så mega nermattad blå gelcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2012 Jag svarade häromdan då en Ts undrade om varvtalet på polermaskinen när man använder autosol, jag tycker det funkade jättebra då jag använde det för första och kanske sista gången, men jag fick ett kanonresultat, visserligen körde jag polish efter och vaxade sedan, men att göra detta frekvent tror jag inte på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 23 Mars , 2012 Jag tänker Abralon i stället. Ger ett kanon resultat. Används med fördel på en oscillerande slipmaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Mars , 2012 Autosol är kromglans Använd det till vad det är till för och polermedel till båten istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 23 Mars , 2012 jo jag vet att det är kromglans, använder det på motorcykeln varje säsong. men om tusentals personer använder det till att polera/rubba sina båtar så måste det ju finnas en anledning ? hittar dussintals polermedel för båtar, vill gärna ha konkret exempel från folk som använt nåt för att just fixa gamla gamla matta gelcoatytor. kan såklart åka förbi erlandsson till veckan, men tar hellre tips direkt från sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 23 Mars , 2012 Använder gärna autosol på matt gelcoat,både för hand och med maskin... varvtal.. tja,, Metabon går på läge ett och två... Gärna med skumgummihätta( köper dom ifrån UltraGloss)... Men crabfish får gärna upplysa mej om varför jag inte skall göra så och vad jag bör använda istället.... ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2012 Autosol är utmärkt till gelcoat, vare sig man vill eller inte, dock är det lite tuffare och bör inte användas för ofta kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 23 Mars , 2012 Har använt autosol på ett flertal båtar där det behövdes och resultatet var det bästa möjliga. Har själv testat alla möjliga undermedel men enl. min mening så funkar endast mekanisk borttagning av oxider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 23 Mars , 2012 För ett år sedan satt jag i ungefär samma sits, gissningsvis hade den förra ägaren inte lagt mer än några minuter på det visuella underhållet dom sista åren. All gelcoat var duktigt oxiderad. Så förra våren prövade jag 3Ms mellan grova rubbing, den med grön kork. Du milde vad nöjd jag var med den!, lätt att arbeta med och inte lika grov som Autosol. Jag använde polermaskin på lågt varvtal. Jag hade även köpt en flaska Autosol båtrubbing på Clas Ohloson, alltså inte cromglansvarianten. Den smörjan skulle du kunna få av mig för den tänker jag inte använda mer, ge mig din adress så kan jag skicka den till dig. För jag tänker fortsätta med 3M. Tyvärr så är 3Ms rubbing dyr som stryk och den kan va lite svårt att hitta i handeln. Jag har sett att en del bilrecond-firmor använder 3Ms produkter så där borde den gå att få tag i. Jag köpte min via en bilhandlare och jag vill minnas att 1 liter kostade strax över 300 kr, men så har jag mer än halva flaskan kvar efter att ha rubbat 7,5m skrov på både in och utsida plus hytten. Förvrigt en av baksidona med en mitthytt båt, det är mycket att putsa . Edit: Stavfel Senast ändrad av PeltO | 23 mars 2012 | 21:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 23 Mars , 2012 Jaha är du försäljare för 3M ? Har i mitt arbete köpt mkt från er och inte har det alltid varit speciellt bra men definitivt dyrt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 23 Mars , 2012 Haha! Oväntat att den skulle komma så fort man är nöjd med en produkt och vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag är inte så säker på att mitt inlägg hade tillfört TS speciellt mycket om jag bara berättat att jag förra våren prövade två olika produkter och att en av dom var bättre än den andra... Och nej, jag är inte försäljare av vare sig bil, båt, mc, moped eller cykel-vårdsprodukter. Mina dagar ägnar jag åt att utveckla system för avgasrening för tunga dieselmotorer. Så nu har vi rett ut det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Mars , 2012 3M FInns säkert fler medel som kan fungera men varför chansa. 3M används av proffs för polering av billack och fungerar perfekt på gelcoate också. Du kan gärna få se min båt till sommaren så får du se resultatet. Polerade den 2010 med 3M och aldrig sett sådant resultat tidigare med vanligt båt polish och vax. Polerade med 3M ljusblå kork. 2011 vaxade jag bara men troligen dags för lite förbättring igen nu 2012. Har tidigare kört en del med autosol på vit gelcoat men det är för grovt och resultatet försvinner på tok för fort och nu förstår jag varför. Om autosol hade varit underrmedlet hade säkert bilpolerare kört med det men det gör de inte utan de kör med medel som är mer utvecklade för just polering av billack och fungerar lika bra på gelcoate. Dessutom ska de var i olika steg (grovlek) beroende på hur ytan är. Jämför med slipning med sandpapper där man börjar med ett grovt för att sedan välja ett mellangrovt innan man går över till finare papper. Samma gäller för polering med polermedel på gelcoate. Egentligen busenkelt. Dock lite slitsamt men resultatet så otroligt fint. En del startar med abralon slippapper 3000-4000 före de går över till polermedel. Autosol är för att polera krom. Dags att inse det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 Mars , 2012 Jo det finns alternativ som är/var väl så bra som 3-M. På den tiden ca 6 år sedan då jag själv arbetade på ett företag som tillhörde” proffsen” dock inte båt utan bil så tillhörde 3-M inte de produkter som var bäst på just rubbing och polering. Men visst vi använde även 3-M’s produkter av och till men det var framförallt deras masktejper som var bra. Men enligt min/vår mening var Autoglyms produkter outstanding. (nu gjorde jag själv reklam men nix har inget med detta företag att göra). När det gäller Autosol så har de ju andra produkter än kromglans som funkar ok till ett rimligt pris. Faktum var att när ytan var i riktigt uselt skick så förutom Autoglym var det Autosols kromglans som funkade bäst. Nu är det ju som jag skrev ovan några år sedan jag var i branschen och även 3-M ägnar sig åt produktutveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 24 Mars , 2012 Jag är jättenöjd med trådsvaren. Ska ge mig bort till varvet om nån vecka. Får bli ett par klassiska före/efter-bilder så ska jag skriva hur det gick. Ska kolla upp 3M-ljusblått oxå. Har 1 kg autosol hemma redan, så det känns ändå som det kan bli det först, för att sen polisha och vaxa...men men.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Mars , 2012 Kör du ett varv med autosolen innan du börjar polera, funkar kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2012 En av födsel och ohejdad vana retsam Smoegen. Dom är sådana Smögarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Mars , 2012 Och i närbild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 24 Mars , 2012 Oxiderad gelcoat är betydligt tuffare att polera än billack, så därför kanske endel får bättre resultat med ett grovt medel som autosol för metallytor..Skulle dock hellre söka medel som är lämpade för just oxiderad gelcoat, troligen rubbing med en roterande maskin och lammulls trissa som första steg, sedan polish, möjligen i två steg, sedan skydda med vax/försegling.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 Mars , 2012 Hänger inte riktigt med men vill förtydliga. Autosols kromglans skall man enligt min mening använda med viss försiktighet framförallt på en billack. Detta pga att lacken endast är några µm En gelcoat yta är ofta iaf minst runt en milimeter. Varför man kan vara betydlig tuffare. När det gäller en äldre båt så är min erfarenhet att endast medel typ kromglans fungerar men man måste vara försiktigt framförallt i hörn och kanter. Nu har jag för tillfället en ganska ny båt och behöver inte ännu polera utan det räcker med tvätt och vax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Mars , 2012 Många som polerar med autosol kromglans kör bara med autosol plus vax. Då har man bara 1 grovlek och poleringen ser relativt bra ut och ännu bättre med vax på då man täpper igen alla repor från den grova autosolen. (en stund, sedan blir det bara värre) De som polerar med medel som är avsedda för polering av billack och gelcoate använder den grovlek som ytan behöver. Alltså är ytan redan relativt bra så behöver man inte börja med att slipa den med ett grovt medel utan kan börja med ett finare och sedan ännu finare. Är ytan rikgitgt dålig kan man gå på med medel som är grövre än autosol kromglans och därefter stegvis finare medel. Jämför med hur det hade varit att slipa en trädetalj med 100 papper och sedan lacka och täcka reporna. Om sedan lacken hade gradvis försvunnit inser ni säkert effekten. Men vi lever i ett fritt land så kör med Autosol om ni så önskar men vill ni ha ett riktigt bra resultat så polera med medel avsedda för polering av gelcoate (eller billack) Not. Har själv hållit på med autosol och rubbing tidigare och på senare år lärt mig skillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 Mars , 2012 Håller i princip med . Men skillnaden mellan polering med slippapper och rubbing är stor. De eventuella repor du referar till är oehört små. En kromglans rubbing är i korn mindre än de finaste papper som finns inklusive smärgelduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser