Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
pentaracer

Lämplig storlek på varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Ska sätta in en varmvattenberedare i Bayliner 2655, hur ska man tänka när man dimensionerar? vad har ni för erfarenheter som har VV redan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tänkt att ju större desto bättre. Det är marginell skillnad på uppvärmningstiden på en liten och en lite större beredare så sätt in en så stor som du har plats för.

Välj en av ett känt märke då jag hade problem med rost och annat på en begagnad som satt i en av mina båtar. Viktigt är också att ha rätt typ av säkerhetsventil, jag vet blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Håller med , köp en så stor som får plats och du har råd med. Alla tankar på en båt tenderar oavsett storlek att alltid vara för små.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

med tanke på att du har en motorbåt är väl detta inlägg onödigt men om någon segelbåtsägare råkar läsa det här så finns en tumregel att inte ha en varmvattensberedare som har fler liter än antal Hk motorn har. Vi har följdaktligen en 40 liters varmvattensberedare (somkan värmas både med motor, el och kaminvärme) till vår 40 Hk VP D2. Håller helt med om att man ska ta det största man kan - det går alltid åt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt in så mycket som får plats. Har 24 40 liter.

post-571-1394236983,9478_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skulle gå efter den mallen när det gäller en eventuell varmvattenberedares storlek, så skulle man på min gamla Havsfidra med en trött MD1 på, från början 7hk, haft sisådaär ven varmvattenberedare på 4 liter. wink

Nu hade jag en ännu mindre. En halvliters vattenkokare som gick på 230 Volt och några kastruller i samma storlek.

Det gick ju ett program på TV härom dan som handlade om den Bohuslänska dialekten, inspelad på Smögen. Lite gran av ortsbefolkningens syn på badgäster kom ju fram. En sak som inte nämndes. Badgäster är några konstiga människor. Först betalar dom en himla massa pengar för att komma hit och bada i havet och när dom har badat så måste dom duscha. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skulle gå efter den mallen när det gäller en eventuell varmvattenberedares storlek, så skulle man på min gamla Havsfidra med en trött MD1 på, från början 7hk, haft sisådaär ven varmvattenberedare på 4 liter. wink

Nu hade jag en ännu mindre. En halvliters vattenkokare som gick på 230 Volt och några kastruller i samma storlek.

Det gick ju ett program på TV härom dan som handlade om den Bohuslänska dialekten, inspelad på Smögen. Lite gran av ortsbefolkningens syn på badgäster kom ju fram. En sak som inte nämndes. Badgäster är några konstiga människor. Först betalar dom en himla massa pengar för att komma hit och bada i havet och när dom har badat så måste dom duscha. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...