M__G 320 Postad 22 Mars , 2012 Är det någon som är hemma på försäkringar och olika bolags för och nackdelar? Försäkrar idag på Svenska sjö och noterar att Svedea är billigare. Erfarenhet eller tankar runt Svedea, Svenska sjö eller andra bolag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 22 Mars , 2012 Vi hade Svenska sjö tidigare, men de höjde nyligen sina premier så vi bytte till Länsförsäkringar, som var betydligt billigare tfa att vi blivit 'förmånskund' hos dem. Största skillnaden i villkor var att LF inte ger någon ersättning för skador tfa frysning - Svenska sjö gav viss ersättning men med en självrisk av 70% (tror jag det var) av skadan. Vi har lyckligtvis ingen erfarenhet av skadereglering med endera bolaget, men på vår hemförsäkring var LF fantastiskt schyssta när vi hade inbrott i huset. En stor skillnad när vi jämförde försäkringar för knappt tio år sedan var inom vilket geografiskt område som försäkringen gällde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Mars , 2012 Förutom premien är det värt att gämföra vad som ersätts och hur mycket bolaget räknar ner på värdet om något händer. Det kan skilja på mellan 0% upp till 80% avräkning av nyanskaffningskostnaden om något går sönder på en båt som är tex 20 år. Fråga bolaget och läs det finstilta. Generellt så har jag uppfattningen att de marina försäkringsbolagen har snabbare handläggning vid skador och kan branschen bättre. Min uppfattning är att premien normalt bara skiljer runt 15 % och det är när försäkringen behövs det är då skillnaderna blir större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Mars , 2012 Tyvärr har jag haft några stölder av motoer med skador på båtarna. Svenska sjö reglerade fallen till stor belåtenhet. Rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser