Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
luftvapnet

Blindnittång - rekommendation?

Rekommendera Poster

Jag behöver en nittång för blindnit/popnit för 6.4mm blindnit  (monel/stål). Provade med Biltemas för 249kr, men den fick mig snabbt till vansinnets brant (tur jag sparade kvittot). Någon här som har god förstahandserfarenhet och vågar rekommendera något fabrikat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en tidigare variant på Biltema för runt 500 kr, även den höll på att driva mig till vansinne!

Hittade orsaken till problemet!

När nitens dragpinne går av och åker bakåt och in plastbehållaren kan den stocka upp i kanalen beroende på att den böjer sig och fastnar eller kilar fast med tidigare pinne som inte åkte hela vägen inn i behållaren.

Jag borrade därför upp hålet från ca 3mm till 5,5 mm och tömmer numera alltid behållaren för varje nit jag drar, egentligen skit, men jag kan ju inte lämna tillbaka om jag modifierat verktyget, annars verkar den klara rätt stora nit rätt bra. (har dragit säkert 300 nit nu utan problem)

Har sett att Jula verkar ha en popnittång av liknande större sort som ser skaplig ut, kanske den är bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en variant som jag är toppennöjd med, dock vet jag inte vilket märke det är. Tången har ledat huvud och utbytbara munstycken för olika storlekar på nitar. Dessutom finns möjlighet att nita gängade nitar vilket jag använt många gånger.

Tyvärr minns jag inte var jag köpte den då det var så länge sedan, men jag tror att det var på Clas Ohlson. Dock verkar den inte finnas kvar i sortimentet.

Bilden hittade jag på nätet så du kan se hur den ser ut.

Hittar du en dylik så lovar jag att du kommer bli nöjd!

Mvh
Fred

post-5151-1394236983,6221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en Biltematång typ 249kr sen många år tillbaka och en har funkat bra. Dock har jag bara kört med AL nitar så kanske därför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en B-tema för några veckor sedan när jag skulle modifiera bommen. Även detta var för att använda 6.4 monelnit. Den höll för 5 st nitar, sedan sprack käftarna. Jag tror att ska man använda så grova och i annat material än Al, så är det proffsverktyg som gäller. Hyr/låna på någon verkstad är mitt råd. Kasta inte bort pengarna på på något som inte håller för det du håller på med. Tror säker att de billiga håller för Al-användning, för jag har en liten tång själv och den har hållit i många år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag pop-nitar ju inte varje vecka men jag har en Kamasa som jag köpte på 80-talet. När jag var ung och hade gamla rostiga bilar.

Den har i alla fall hållit mer än fem nitar.  :)

Men som sagt den är ju från en annan tid, Timern jag köpte samtidigt  höll tills jag tappade den i stengolvet i julas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev, till aluminiumnitar tror jag de flesta tänger håller. Det blir betydligt större påkänningar när vi börjar prata 6,4 mm monel-nitar och då pratar vi om långskaftad tvåhandstång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger inte emot dig. Men jag har ändå känslan att min gamla Kamasa är av ett annat virke än den från Biltema. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kamasa slår B-tema med hästlängder sju dar i veckan. Grattis till den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema är inte lika med Biltema

Kollade din nitång artnr 12907 för 249 kr, inte samma som min artnr 12905 för 549 (som Biltema inte längre säljer) Till synes lika men det skliljer i detaljer och troligen även kvalitet, men yttermåtten är samma, se bifogad bild (Den blå är den nya, sämre, som säljs idag)

post-10019272-1394236985,1906_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och synpunkter!

En bra tång verkar ligga på 650 -1500 kr  , har hitta hos swedol, berner och tools. Nu lever spargrisen farligt igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket monel 6,4 mm behöver du nita då? Om det bara är ett antal under ett projekt så känns ju 1500 kr lite onödigt...du kanske kan hyra en riktig rövartång för någon hundring bara för projektet och klara dig med en enklare för övriga jobb framöver...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone, jag kan hålla med dig, men samtidigt gäller ju vad Shakespeare skrev även för verktyg; Neither a borrower nor a lender be; For loan oft loses both itself and friend.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo...men jag tänkte att du skulle hyra tången av något företag, inte låna av någon kompis, och då riskerar du ju ingen vänskap. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslaget (och att du drog det två gånger så att det sjönk in... smiley)

Kollade 3 maskinuthyrningsfirmor; nada. Kollade en annan tråd i samma ämne (byggahus.se), samma problem utan lösning. Slutsats; köp!

Var inne i den lokala TOOLS-butiken idag i annat ärende och hittade då en fin blindnittång (deras eget fabrikat TengTools). Glad i hågen både av att ha hittat en fin tång och äntligen kunna komma vidare i arbetet stegade jag fram till kassan - där vände jag dock när de gav mig priset; 2500kr plus moms. Lagom upprörd kom jag sedan hem och gav mig ut på nätet igen - där jag hittade en likvärdig (fabrikat Emhart - de som bla äger varumärket POP, så det bör borga för funktionen). Denna tång kostar ca 1400kr i Sverige (ex moms, ex frakt). Från nätbutik inom EU är priset 750kr (ex moms, *inkl* frakt) - för en identisk tång alltså.
I min oskuldsfullhet trodde jag att Tools hade en tanke om att bli en stor butikskedja för att kunna bli konkurrenskraftigare. Nu har jag dock drabbats av misstanken att det är en felstavning och egentligen skulle heta FOOLS - och då refererande till företagets syn på kunderna (nä, inte hantverkaren som handlar där och får 35% rabatt, utan slutkunden som hantverkaren fakturerar och som inte ser röken av någon rabatt).

Frakten från England brukar ta ca 3 dagar, så det blir till att pyssla med lite annat under tiden. Som båtägare är man ju aldrig sysslolös!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då hittade du ju en tång som säkert är prisvärd!

Helt galna priser här hemma när man börjar jämföra med utlandet. OK, kronan är stark just nu men ändå...jag har skrivit i någon annan tråd om sjövattenpumpen jag köpte till min V6:a. Sparade typ 1500 spänn på att köpa den från USA...och då tillverkas Johnson-pumarna i Örebro!! surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den gamle versionen av Biltemas och den har funkat hyfsat. Visst har nån pinne fastnat ibland i röret, men det kanske har berott på att jag inte dragit nitarna i 90 graders vinkel från fäststället och därmed krökt dragpinnarna.

Är det månne det som är felet på nya Biltemas nittång att man slarvar med hur man drar? Långa armar och obekväm arbetsställning ger lätt sneddragning.

I så fall handhavandeproblem och inte fel på produkten. Man ska inte tro att en vara är bättre bara för att den är dyr. Pålägg i affärerna är ingen naturkonstant utan varierar med hur fräck respektive handlare är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall var det inga problem med tången förrän ena käften som drar pinnen klöv sig. Den visade sig vara gjord i något gjutmaterial. Hade det varit fräst stål så hade nog tången hållit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den original POP/Emhart blindnittång, modell PS25, som jag beställt kom idag. Kostnad med frakt 750kr. Drog tio nitar (6,4mm, monel) på mindre än tio minuter. Funkade helt perfekt direkt ur asken, utan minsta problem. Helt undebart med ordentliga verktyg!

Till Biltemas försvar (250kr, en nit på en timme - innan den åkte ner i lådan igen...) ska sägas att de tog tillbaka den utan diskussion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...