dynaflux 12 Postad 22 Mars , 2012 Jag ska byta trimplan och det kommer uppstå några tomma skruvhål efter de gamla - hur tätar jag dessa (ligger under vattenlinjen). Dessutom har jag ett läckage vid en fönsterruta, det sitter en svart gummilist runt glaset mot aluminiumlisterna och någonstans läcker det in. Min plan är att ta bort listerna och täta under gummilisten. Vad använder jag? Någon har föreslagit vanligt silikon, någon annan säger Sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Mars , 2012 Framrutorna i vår Storebro var trötta och torra i sin gummitätning och min tanke var att lyfta ut fönster och ersätta tätningen. Herregud, sa man på Storebro, gör inte detta. Skär bort listen noga, tvätta och tejpa upp lika noga. Dra i tätningsmassa som du köper hos glasmästeriet. Sagt o gjort! Blev skitbra... om det blev tätt; fråga mig efter årets första dyning i nyllet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Mars , 2012 Använd inte silikon...det är bara ett jädra bök att få bort den dag man inte vill ha det kvar. SIKA är helt klart det mest använda tätningsmedlet bland båtfolket så med det kan du inte gå fel. Även hålen i akterspegeln går fint att täta med SIKA. Om du dock vill göra en mer permanent lagning så är det epoxispackel som gäller, som helst plastas in med lite väv och epoxi, för att sedan målas över med valfri färg för ändamålet. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 Mars , 2012 Var det händelsevis Silpruf du använde? Har ett par tuber jag inte (tordas) provat ännu. Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 25 Mars , 2012 OK, då blir det Sikaflex till rutorna. Fick tips om att sätta igen hålen i akterspeglen med Plasting Padding Glasfiberspackel - var det ett bra råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser