Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
labbibia

Du finns inte egentligen, du är bara ett hologram?

Rekommendera Poster

http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

Något att bita i för de små grå cellerna kanske? I den senaste fysiken har tanken framförts att allting i universum bara är ett hologram (en tredimensionell bild) frambringat av lagrad information som skulle befinna sig vid universums rand. Frågan är alltså....finns verkligheten på riktigt???????

På fullt allvar! Man har börjat göra experiment för att försöka fastställa om det faktiskt förhåller sig på det viset.

Oerhört intressant, men också helt ofattbart för den mänskliga hjärnan. Kolla in programmet, och bli lite yr i huvudet..... :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är du inte bara ett hologram för om man lägger till
supersträngteorin så finns du även i tio dimensioner.

En egenhändigt uppfunnen teori är ju att om du knyter upp
knoparna som håller båten vid bryggan etc och kastar loss, så
bryter du också loss dig från en del oönskade naturlagar och
blir en fri man!

wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du borde veta Morphe... jag menar pesudonym... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge jag lämnar en skugga i solsken när jag är ute och går så tror jag att jag finns.....!

Det räcker för att övertyga mig om existens på riktigt.

Skulle skuggan försvinna plötsligt eller inte vilja följa med.... då skulle jag bli lite orolig.

så det krävs väl 3 eller 4 dimensioner för det..och det är tillräckligt .eller..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker att ställa sig på vågen för att jag ska fatta att jag inte är ett hologram, så nog finns, iallafall, min verklighetsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Programmet är ett lysande exempel på när det slår runt i kolan på vetenskapsmännen. Personen gick förbi en tavla..ett hologram..och fick plötsiligt för sig att världen är ett hologram..haha..tyvärr är nog inte världen så komplicerad som de vill göra det till bara för att det ska passa deras matematiska modeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla som stött kölen i Bohusläns granit vet i vart fall att denna är högst påtagligt solid....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, eller om man åker på en riktig rännskita så känner man att man inte är ett hologram...cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Haha . Har alltid av och till trott att jag varit ett hologram iaf i kontakt med mina närmaste (sambo etc.)

Men efter varje morgon med en förflyttning av sänggaveln med min lilltå så är jag tveksam. Men det kankse finns hologram smärtor också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man anar på vilken sida somliga skulle ställt sig om de levt vid den tiden Copernicus lanserade terorin om att jorden snurrar runt solen.cool

Klart intressant program. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Men snurrar den inte runt jorden.sad nu har jag ju missat ngt körde ju nästan över kanten också förra säsongen..surprise Men hahah är med på vad du menar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men visst har båda rätt, Copernikus och Hologram fantasterna.

Ställ er på den tänkta jordaxeln vid nordpolen. Då ser man hur hela universum inklusive galaxer och allt det andra ofattbara långt borta snurrar runt kring den stillastående axeln.

Fast allting är relativt sa Einstein surprise

Hm....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och står du där på norra jordaxeln så existerar inget annat än söder. Väst och öst är bara en illusion och du kan inte ens färdas norrut.

Dock kommer du sjäv eller hologrammet befinna dig i alla väderstreck samtidigt.

Börjar du sedan fundera på hur du ska ställa in klockan då alla tidszoner möts där så börjar det nog snart bli lite snurrigt.

(att den magnestiska nordpolen skiljer sig från jordaxeln är bara ett fel i konstruktionen av jorden)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fick i alla fall skepparen och övriga besättningen med för den delen erfara på denna Tyska båt. Efter ett påtagligt möte med bohuslänska skärgården första semesterveckan, tycket deras försäkringsbolag att det var lämpligt att de åkte hem med lastbil.

Nej det gäller att ha båtar som tål att gå på grund med. Tyckte att din FinGal stod ovanligt tort idag.

post-945-1394236984,2838_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är vi själva som definierar verkligheten är det självklart att den finns. Att den i många avseenden inte är riktigt så som vi alltid har trott eller ens kan förstå den, gör ju inte att den inte existerar.

Ett annat intressant fenomen, nu när vi ändå är inne och filosoferar...;

Bygg en virtuell värld, lika komplex som vår egen, såsom i Matrix. Bygg sedan en till så har du nu två virtuella och en riktig. Rent statistiskt har du nu en 67%ig chans (eller risk...) att du bor i en virtuell värld, det finns ju fler sådana än verkligheter, som det ju bara kan finnas en...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matrix, ja den finns i verklighetenyes

Om tillräckligt många tror på något så blir det en sanning.

Bevis:

Om tillräckligt många tror det är livsfarligt att köra båt efter ett par öl så är det sant och  behövs ett förbud mot det.

Hälsningar från ett disigt Shanghaiyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har varit förvånansvärt tyst länge. Sen båtmässan tycker jag det verkar som. Gick förbi Båtfolkets monter några gånger. Inget större iver att vinna proselyter där inte, men det är ju possitivt. wink

Sven Yrvind hade kommt fram till det samma som jag. Det är livsfarligt att köra bil över huvud taget - speciellt i Stockholm. En del kör ju som stollar. Har de möjligtvis druckit några öl?

Yrvinds föredrag var ju mässans höjdpunkt.

post-945-1394236985,7558_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...